Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er jeg virkelig rasist?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-08-07, 17:11   #121
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er jeg virkelig rasist?

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Jeg skjønner ikke helt. Du synes det er stygt å kalle noen for neger. Samtidig mener du at ved å kalle noen neger så er man ikke lite oppdatert, og heller ikke rasist? Er ikke det selvmotsigende?

Jeg har sagt at jeg ikke bruker ordet neger, jeg har sagt at jeg har sagt det er stygt, og jeg har også sagt at dersom man ikke vet at det er stygt å bruke ordet neger, så er ikke det det samme som å si at noen er rasist eller mindre oppdatert enn folk flest.

Gammel 12-08-07, 17:25   #122
Elin

Elin sin avatar

Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Tror nok helt sikkert du skjonner hva jeg mener, i alle fall hvis det er i forbindelse med diplomatiet du har bodd i utlandet.

Jeg har ikke vanket i noe diplomati-miljø nei.

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

Jeg har også opplevd ex-patmiljøer (dog ikke norske) hvor det å snakke nedlatende om lokalbefolkningen er vanligere enn det motsatte - særlig på fuktige kvelder.

Jeg har heller ikke vanket i noe typisk expatmiljø.

Jeg har dessuten gått på kurs i bl.a. hvordan å takle rasisme når man opplever det, i regi av Tropisk Institutt i Amsterdam i forkant av utenlandsoppholdet i Ned. Antiller. Det var svært interessant og lærerikt.

http://www.kit.nl/smartsite.shtml?ch=FAB&id=4356

Gammel 12-08-07, 19:44   #123
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Jeg har heller ikke vanket i noe typisk expatmiljø.

Jeg har dessuten gått på kurs i bl.a. hvordan å takle rasisme når man opplever det, i regi av Tropisk Institutt i Amsterdam i forkant av utenlandsoppholdet i Ned. Antiller. Det var svært interessant og lærerikt.

http://www.kit.nl/smartsite.shtml?ch=FAB&id=4356

Ikke jeg heller, heldigvis - de som fantes der jeg har oppholdt er ganske små, lukkede og klamme.

Så bra med et slikt kurs.

Gammel 12-08-07, 21:49   #124
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

At du sammenlikner at du blir kalt et ord paa en liten oy (den type rasisme) som ble kolonisert med slavehandel og ordet negro er ganske enkelt utrolig. veldig sammenliknbart og relevant liksom.

Hva mener du med "den type rasisme" ?
Rasisme er da vitterlig ikke forskjellig om det går mot svarte eller hvite.

Gammel 12-08-07, 22:49   #125
Virra
Superaktiv

Virra sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Virra er litt kulVirra er litt kulVirra er litt kul
Standard

Urinering i det offentlige rom

En stlle gate med nattsvart himmel
en sort mann venter
bak en port

En kvinne stopper mens hjertet banker
"en neger truer;
jeg må bort!"

En Volvo stopper, en blond mann smiler
og tilbyr kvinnen
fri transport

Kvinnen velger lyset framfor mørket
det var det siste
hun fikk gjort

- Drept fordi en afrikaner
urinerte
bak en port

Virra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-07, 15:03   #126
daffy

daffy sin avatar

Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

En liten avsporing; hva betyr expat egentlig? Blottlegger vel min ignorans nå, men jeg ble veldig nysgjerrig og fant ikke ut av det med googlesøk. Jeg så det brukt to ganger her på FP i går, og må innrømme at jeg aldri har hørt det før.

Er det et helt vanlig ord jeg bare har gått glipp av å lære meg?

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-07, 15:15   #127
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

En liten avsporing; hva betyr expat egentlig? Blottlegger vel min ignorans nå, men jeg ble veldig nysgjerrig og fant ikke ut av det med googlesøk. Jeg så det brukt to ganger her på FP i går, og må innrømme at jeg aldri har hørt det før.

Forkortelse for expatriate som brukes om folk som bor i utlendighet.

Gammel 13-08-07, 17:44   #128
nikki

nikki sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Sørlandet
nikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Hva mener du med "den type rasisme" ?
Rasisme er da vitterlig ikke forskjellig om det går mot svarte eller hvite.

Nemlig.

nikki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-07, 17:54   #129
Elin

Elin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

http://en.wikipedia.org/wiki/Expatriate

Gammel 22-08-07, 22:12   #130
Sansa

Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

En artikkel (VG) om temaet:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=154854

Gammel 22-08-07, 23:21   #131
ack
HATER Bergen by

ack sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
ack har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Libra, her.

Man er ikke rassist om man bruker feil eller rasistiske begreper, så lenge det er på grunn av uvitenhet. Rassisme er holdninger. Ordene kan være sårende, hvis de brukes av uvitenhet. Men, det gjør ikke personen rassistisk likevel.

Ellers skjønner jeg ikke behovet for å definere en farget person som neger, vi definenerer jo andre ut fra hvor de kommer fra: europeer, asiat, afrikaner, amerikaner etc. Vil kaller ikke asiater for gulinger eller europeere for hvitinger

Fodi at negeren trenger ikke nødvendigvis å være fra Afrika. Han kan jo like godt være fra Amerika eller Frankrike. Derfor behovet for å si neger.

Jeg for min del oppfatter ordet neger likt som Maggie74. Jeg skjønner hva hun mener. Jeg forbinder ikke ordet neger med noe negativt, så da bruker jeg det. :gal kvinne:

ack er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-07, 00:02   #132
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ack, her.

Fodi at negeren trenger ikke nødvendigvis å være fra Afrika. Han kan jo like godt være fra Amerika eller Frankrike. Derfor behovet for å si neger.

En med asiatisk utseende kan godt være fra USA, Frankrike eller for den del fra Telemark, men man kaller dem ikke "gulinger" likevel. Jeg har aldri hatt noe behov for å kunne omtale dem som "gulinger" heller, og jeg kan ikke se at det skal være noe større behov å kalle folk for "neger".

Jeg forbinder ikke ordet neger med noe negativt, så da bruker jeg det. :gal kvinne:

At du er gal, får stå for din egen regning. Jeg vil vel i første omgang nøye meg med "veldig uhøflig".

Gammel 23-08-07, 00:02   #133
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og en person med asiatisk utseende trenger ikke være fra Asia. Vedkommende kan jo utmerket godt være norsk, svensk eller amerikansk. Man kaller ikke personen for guling av den grunn.

Hvis man klarer seg uten et eget ord for "folk som ser ut som asiater" og "folk som ser ut som europere", så klarer man seg helt sikkert uten et ord for "folk som ser ut som afrikanere" også.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-07, 00:03   #134
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skilpadda:

Gammel 23-08-07, 00:03   #135
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

- Og dette var på ingen måte en planlagt respons fra Teofelia og meg, altså. (Jeg lover! Det var faktisk ikke det!)

Gammel 23-08-07, 00:26   #136
ack
HATER Bergen by

ack sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
ack har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Og en person med asiatisk utseende trenger ikke være fra Asia. Vedkommende kan jo utmerket godt være norsk, svensk eller amerikansk. Man kaller ikke personen for guling av den grunn.

Hvis man klarer seg uten et eget ord for "folk som ser ut som asiater" og "folk som ser ut som europere", så klarer man seg helt sikkert uten et ord for "folk som ser ut som afrikanere" også.

Jeg kan da fint finne på å si guling også, altså sånn helt for meg selv. F.eks når jeg kjører bil. Jeg synes det kommer helt an på måten man sier ting på.

F.eks jeg sier til en venninne: jeg så et nydelig negerbarn på toget idag kontra jævla neger. Og her kunne jeg satt inn mange andre ord altså. F.eks kjerring som noen steder i Norge er meget negativt ladet. Vi bruker jo det ordet for det. Men det kommer helt an på bruken. Jeg som er fra østlandet har ikek vokst opp med at kjerring er et "skjeldsord" sånn som det er i Møre-traktene f.eks. Så jeg bruker det ordet. Men igjen synes jeg det komemr helt an på bruken. Jævla kjerring kontra jeg møtte en kul kjerring på by'n forrige helg.

ack er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-07, 00:27   #137
Maggie74

Maggie74 sin avatar

Maggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Tydeligvis ikke vært på gamleskolen til jentungen, du. Der har de for vane å kalle asiatutseende barn for gulinger, og lærerene gjør ingenting med det, så det kan ikke være noe galt i det da??

Prøver bare å understreke at ikke alt i verden kommer med fasitsvar, og man har ikke like grenser for hva som er alvorlig og ikke alvorlig. Det hele går jo på respekt. Hvis noen føler seg støtt av det ene eller det andre, så bør man la være å kalle dem det. *blitt klokere siden hovedinnlegget*

Gammel 23-08-07, 00:32   #138
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maggie74, her.

Tydeligvis ikke vært på gamleskolen til jentungen, du. Der har de for vane å kalle asiatutseende barn for gulinger, og lærerene gjør ingenting med det, så det kan ikke være noe galt i det da??

Hvis lærerne på skolen har for vane å kalle barn med asiatisk utseende for gulinger (eller å overse at barna blir kalt det av andre), så vil jeg påstå at de på ingen måte er skikket til å være norm for hva som er galt eller ikke.

:tenker mitt om folk som kaller andre for gulinger:

Gammel 23-08-07, 00:40   #139
Maggie74

Maggie74 sin avatar

Maggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hvis lærerne på skolen har for vane å kalle barn med asiatisk utseende for gulinger (eller å overse at barna blir kalt det av andre), så vil jeg påstå at de på ingen måte er skikket til å være norm for hva som er galt eller ikke.

:tenker mitt om folk som kaller andre for gulinger:

Men det er vel fremdeles lærerene som er en stor del av påvirkningen på barna, og når ikke de engang vet hva seg hør og bør, så står det godt til i lille Norge...

Gammel 23-08-07, 06:46   #140
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan da fint finne på å si guling også, altså sånn helt for meg selv. F.eks når jeg kjører bil. Jeg synes det kommer helt an på måten man sier ting på.

F.eks jeg sier til en venninne: jeg så et nydelig negerbarn på toget idag kontra jævla neger. Og her kunne jeg satt inn mange andre ord altså. F.eks kjerring som noen steder i Norge er meget negativt ladet. Vi bruker jo det ordet for det. Men det kommer helt an på bruken. Jeg som er fra østlandet har ikek vokst opp med at kjerring er et "skjeldsord" sånn som det er i Møre-traktene f.eks. Så jeg bruker det ordet. Men igjen synes jeg det komemr helt an på bruken. Jævla kjerring kontra jeg møtte en kul kjerring på by'n forrige helg.

Men hvorfor er det så fryktelig viktig for deg å si noe om fargen til barnet? Er ikke det sentrale at du så et nydelig barn? Så kan du jo eventuelt fortsette med at h*n hadde pen brun hud, eller veldig klare øyne eller hva det var som var vakkert. Men for oss andre er jo det viktige at du så et vakkert barn.

Jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor det er så forferdelig viktig å si noe om menneskers hudfarge i en hver situasjon der dere snakker om dem. Jeg sier dag ikke at "jeg har en ny kollega og hun er hvit", hvorfor skal jeg sa si at "jeg har en ny kollega og hun er svart". Jeg sier "jeg har en ny kollega og hun har utdanning fra der og der eller kommer fra der og der eller virker veldig hyggelig eller et eller annet sånt".

Akkurat nå er jeg litt farget av at jeg holder på å lese om igjen Are Kalvøs "Kunsten å være neger". Jeg anbefaler veldig å lese en del av sitatene han trekker frem om igjen for kanskje å få en liten anelse om hvordan det føles når så utrolig ignorante og (ja jeg er ikke så høflig som Skilpadda) slemme mennesker som dere nekter å få med dere at andre blir lei seg for det ordet. Synes dere at det er en menneskerett å såre andre?

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:49.