Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Ting du lærte som voksen

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-07-22, 08:18   #141
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ting du lærte som voksen

I går lærte jeg et par nye ting fra 15-åringen vår.
Mannen hadde lagd middag, og rotet litt med desiliter/centiliter etc, og da fikk han et lite foredrag av gutten.
Såh;
Desi = tideler/tiende
Centi = hundre
Mili = tusen
Ok, so far so good. Så spør han. "Vet dere hva prosent betyr?" Del opp ordet.
Sent = Cent = hundre
pro = del av
Prosent betyr da del av hundre.
Jeg vet jo hva prosent er, men har aldri før tenkt over at ordet stammer fra latinsk og betyr akkurat hva det er.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-22, 08:33   #142
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

Mannen hadde lagd middag, og rotet litt med desiliter/centiliter etc, og da fikk han et lite foredrag av gutten.
Såh;
Desi = tideler/tiende
Centi = hundre
Mili = tusen
Sent = Cent = hundre
pro = del av
Jeg vet jo hva prosent er, men har aldri før tenkt over at ordet stammer fra latinsk og betyr akkurat hva det er.

Haha, nå ble jeg faktisk litt sjokkert.

Du vet hvorfor det heter promille også?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-22, 08:33   #143
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Fordi Mille Marie Treschow fant det opp?

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-22, 08:39   #144
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-22, 09:03   #145
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Milli betyr tusendel, ikke tusen. Kilo betyr tusen. Centi betyr hundredel, ikke hundre.

Måtte bare pirke, så vi ikke driver vranglæring i en tråd om voksenopplæring.

Gammel 28-07-22, 09:05   #146
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

Såh;
Desi = tideler/tiende
Centi = hundre
Mili = tusen
Sent = Cent = hundre
pro = del av

Det er alltid gøy å lære noe nytt. Samme prinsipp som med volum gjelder også for lengder, altså en millimeter er en tusendels meter, en kilometer er tusen meter. Hvordan britene og USAerne klarer å regne med sine tommer og miles og rare volummål osv aner jeg ikke.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-22, 09:12   #147
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Milli betyr tusendel, ikke tusen. Kilo betyr tusen. Centi betyr hundredel, ikke hundre.

Ja, du har helt rett! Jeg var bare litt kjapp i skrivingen min.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-22, 10:02   #148
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg husker fremdeles skjemaet jeg lærte på ungdomsskolen:
Kilo, hekto, deka, 1, desi, centi, milli. Lurer du på omregning, setter du bare inn tallet i skjemaet og svaret gir seg selv.

Gammel 28-07-22, 10:07   #149
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

På skolen lærte jeg en sang om måleenheter. Den gikk noe sånn som dette:
Kilo 1000, hekto 100, desi det er 10.
Desi er en tidel, centi er en hundredel. Milli er den aller minste, kun en tusendel.

Føler det mangler noe, men det er det jeg husker.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-22, 10:40   #150
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Milli- betyr tusendel, men mille betyr tusen på latin (mens kilo kommer fra gresk). Sånn når vi er i pirkemodus.

Gammel 28-07-22, 10:46   #151
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg trodde pro betydde før eller før/foran. :roper på Toffen eller en annen språkviter:

Jeg er ikke språkviter, men liker språk veldig godt og kan fransk og litt italiensk og får dermed med meg en del latin gjennom det.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-22, 10:47   #152
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Milli- betyr tusendel, men mille betyr tusen på latin (mens kilo kommer fra gresk). Sånn når vi er i pirkemodus.

Grazie mille.

Gammel 30-07-22, 10:02   #153
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anikka, her.

Jeg lærte nettopp på fp hva en geithams er.

Og så slo det meg at jeg har lært utrolig mye av det jeg har lært i voksen alder her inne på fp. For en kompetanse som er samlet her, på stort og smått!

Jeg trodde det var en blomst, og synes det var snodig at de kunne angripe noen og vokte fuglekasser. Jeg googlet, det var ikke en blomst.

Gammel 30-07-22, 10:29   #154
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Trulte, her.

Jeg trodde det var en blomst, og synes det var snodig at de kunne angripe noen og vokte fuglekasser. Jeg googlet, det var ikke en blomst.

Er det ikke?!

Gammel 30-07-22, 10:32   #155
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Er det ikke en veps?

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-22, 11:10   #156
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fintdethei!, her.

Er det ikke en veps?

Jo.
Geitrams er en blomst.

When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-22, 12:23   #157
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

En ganske stor veps!

Gammel 30-07-22, 12:58   #158
Plingo
Erfaren

Medlem siden: Aug 2010
Plingo er populærPlingo er populærPlingo er populærPlingo er populær
Standard

Geitrams = blomst
Geithams = stor veps

Plingo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-22, 13:10   #159
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 53
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Plingo, her.

Geitrams = blomst
Geithams = stor veps

Og geitmams= meg når jeg geiter meg til og ungene synes jeg er teit.

Neida

Gammel 30-07-22, 17:48   #160
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 358
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:49.