|
Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva baker/ serverer du dersom det skal komme noen med diabetes til kaffe og kaker
Kan jeg bruke vanlig mel istedenfor kokosmel?
![]() |
![]() |
#22 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() Sv: Hva baker/serverer du dersom det skal komme noen med diabetes til kaffe og kaker?Det er kanskje best å forhøre seg hos den det gjelder, ellers er det noen tips her: |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
#IsItOctoberYet?!
![]() Sv: Hva baker/serverer du dersom det skal komme noen med diabetes til kaffe og kaker?
Takk! Ja, jeg tittet faktisk gjennom der nå i sted
![]() |
![]() |
#24 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Hva baker/serverer du dersom det skal komme noen med diabetes til kaffe og kaker?
Du får kjøpt sukkerfri vaniljeis, den er god.
![]() |
#25 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Hva baker/serverer du dersom det skal komme noen med diabetes til kaffe og kaker?Bær og sukkerfri is eller vaniljesaus? |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
WF: BNBE
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Hva baker/serverer du dersom det skal komme noen med diabetes til kaffe og kaker?Sukkerfri vaniljeis (fåes i hvert fall på Meny her) eller mager vaniljekesam med bær er en sikker vinner hos pappa. Det er lett å kombinere med feks annen type is for oss andre. Han har diabetes type 2. Han spiser også grovere vafler uten sukker, og sukkerfri sjokolade. Det viktigste for ham er at det er noe han også kan spise, og han syns alltid at det er hyggelig at vi har tenkt på ham når vi inviterer.
![]() |
#28 |
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva baker/serverer du dersom det skal komme noen med diabetes til kaffe og kaker?Altså - å kutte sukker er ikke saliggjørende for diabetikere. Det er karbohydratene som gir blodsukkerstigning, ikke kun sukker. Dvs at sukker, frukt, melk, mel osv gir blodsukkerstigning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
![]() Sv: Hva baker/ serverer du dersom det skal komme noen med diabetes til kaffe og kaker
Mel gir blodsukkerøkning da det er karbo. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
![]() Sv: Hva baker/serverer du dersom det skal komme noen med diabetes til kaffe og kaker?Sukkerfri gelé funker bra. Frukt og bær også. Sukkerfri vaniljesaus har marginal betydning (10ish karbo mer pr 100ml enn vanlig). |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
#IsItOctoberYet?!
![]() Sv: Hva baker/serverer du dersom det skal komme noen med diabetes til kaffe og kaker?Tusen takk for veldig god informasjon, Høns
![]() |
![]() |
#32 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Hva baker/serverer du dersom det skal komme noen med diabetes til kaffe og kaker?Jeg ville kjøpt en waleskringle. Vannbakkels er bedre enn hvetebakst. Og anbefalt bare lite stykke til diabetikeren, for det er jo noe hvetemel i den, og kremen er vel gjerne søtet.
![]() |
#33 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Hva baker/serverer du dersom det skal komme noen med diabetes til kaffe og kaker?For min del tåler jeg bedre sjokolade enn grovbrød rent blodsukkermessig, men mat må man jo ha, og jeg lever mer grovkarbo enn lavkarbo. Bruker insulin nå, det gjorde jeg ikke da jeg startet tråden.
![]() |
#34 |
![]() Sv: Hva baker/serverer du dersom det skal komme noen med diabetes til kaffe og kaker?Min dia2 far spiser pavlova og vanlig is. Sukkerfri is funker også og har lavere karboinnhold. Istedenfor sukker tenk på karboinnhold, det er lett å se etter når du leser pakningsvedlegg. Når man setter insulin bruker man antall gram karbo man spiser for å dosere. Melk og fløte er ikke de store karbosynderene, så det tenker jeg er helt uproblematisk. Ved kostholdsregulering vil jo reduksjon av sukker bidra til redusert karbo, og således være bra. Det er dessverre dog mange som ikke vet eller får beskjed om mel osv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Hva baker/serverer du dersom det skal komme noen med diabetes til kaffe og kaker?Ja, man kan jo ikke si det til hvem som helst. Jeg bestemmer definitivt selv hva jeg spiser, men dersom det er en person som kan lite om karbohydrater kan man jo veilede om man er nær vedkommende. Men helt enig, å bestemme hva voksne folks skal spise er ikke greit, teit formulering fra meg! Jeg er medlem i noen dia 2 grupper på FB, og en god del eldre kan lite om karbohydrater, slår det meg.
![]() |
#36 |
|
![]() Sv: Hva baker/serverer du dersom det skal komme noen med diabetes til kaffe og kaker?Jeg har diabetes type 2 og lever lavkarbo. Blir veldig glad om jeg får bær servert - gjerne med vaniljesaus uten sukker.
![]() |
#37 |
#IsItOctoberYet?!
![]() Sv: Hva baker/serverer du dersom det skal komme noen med diabetes til kaffe og kaker?Neeei, pavlovaen ble flat som en pannekake
![]() |
![]() |
#38 |
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Hva baker/serverer du dersom det skal komme noen med diabetes til kaffe og kaker?Jeg lagde rullekake i går. Brukte sukrin Gold, den sorte posen. Massen ble veldig brun, pga sukkeret som er brunt og den smakte karamellisert. Men den funket. Hadde krem og bær inni og på toppen. Burde kanskje brukt et annet sukker? Den har iallefall minimalt med karbo i seg da.
![]() |
#39 |
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
![]() Sv: Hva baker/serverer du dersom det skal komme noen med diabetes til kaffe og kaker?Det er en nettside som heter fett og forstand- de har veldig mange oppskrifter på lavkarbo som egner seg til en med diabetes type som skal unngå karbohydrater.
![]() |
#40 |
Permakulturell
|
![]() Sv: Hva baker/serverer du dersom det skal komme noen med diabetes til kaffe og kaker?Vil bare tipse om denne ostekaken, som jeg bakte flere ganger da jeg åt lavkarbo. Cashewnøtter og mandler i bunnen, så den funker for noen nøtteallergikere også, avhengig av type allergi.
![]() |
|
|