|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#161 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er jeg virkelig rasist?
Det er jo det som er litt av poenget her da.. Det var vanlig i de aller fleste sin barndom, men det er det ikke lenger. Det har endret betydning oppigjennom årene, akkurat som veldig mange andre uttrykk!
![]() |
#162 |
Ringskrømt
|
Nei, det har ikke endret betydning oppigjennom årene. Det har aldri vært OK å si neger, selv om det var flittig brukt tidligere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#163 |
flisespikker
|
Det har vært mer akseptert tidligere, selv om man selvsagt gjerne kan si at det ikke var OK da heller (på samme måte som at slaveri ikke var OK selv da omtrent alle mente at det var det). Sånn sett er den oppfattede betydningen annerledes nå enn før.
![]() |
#164 |
Men først, kaffe!
Enig, de fleste brukte ordet "neger" i sin uvitenhet. Argumenter som jeg vet ikke, jeg mener ikke noe vondt osv holder ikke. Nå vet vi, bakgrunn, betydning og virkningen ordet har, og da er det ingen grunn til å fortsette. |
![]() |
![]() |
![]() |
#165 |
By the Sea
|
![]() Sv: Er jeg virkelig rasist?Da jeg var liten, ble alle afrikanere og norsk-afrikanere kalt negre.
![]() |
#166 |
Bedreviter
|
Jeg synes det er utrolig arrogant å tviholde på et begrep som oppfattes sårende eller nedsettende av andre, bare fordi man selv ikke forbinder noe galt med det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#167 |
Tar en fot av gangen
Hvor: Havørnbyen
![]() Sv: Er jeg virkelig rasist?Jeg skal prøve å unngå ordet heretter. Å kalle meg arrogant er litt sterkt sagt. Jeg har jo bare sagt at det var normalt i min barndom, og at jeg ikke ser på det som negativt.
![]() |
#168 |
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
Vel, HI viser i det minste at hun greier å ta til seg lærdom, og har tatt poenget for lenge siden. Men når noen, etter denne lange tråden, fortsatt ikke skjønner at ordet neger oppfattes som nedsettende, og at det derfor ikke brukes lenger i 2007, fordi hun lærte å si det som barn, ja da blir jeg litt oppgitt. (Men har et håp om at hun kanskje ikke leste hele diskusjonen før hun svarte).
![]() |
#169 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er jeg virkelig rasist?Jeg synes ikke man er rasist om man sier "neger". Man trenger heller ikke være uviten og dum fordi man ikke har fått med seg at "neger" ikke er allment akseptert lenger. Men hvis man fortsetter å insistere på at man VIL bruke "neger" - uansett hva andre måtte mene - da begynner det å tendere... I beste fall er man lite reflektert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#170 |
flisespikker
|
Dum trenger man selvsagt ikke være. Men "uvitende" betyr jo bare at man ikke vet, og vet man ikke dette, så er man uvitende - i alle fall på dette området.
Ja, det er nettopp det.
Akkurat sånn har min tankeutvikling vært også.
![]() |
#171 |
|
![]() Sv: Er jeg virkelig rasist?At det skal være så vanskelig å slutte å bruke et ord når man får klar beskjed om at det oppfattes støtende, er uforståelig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#172 |
|
Men det at jeg skrev at jeg HAR oppdatert meg, og nå skjønner godt hvorfor man IKKE skal bruke begrepet fikk du ikke med deg?
![]() |
#173 |
Bedreviter
|
Jeg regner med at de fleste har fått det med seg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#174 |
Men først, kaffe!
Det synes jeg er et utrolig viktig poeng |
![]() |
![]() |
![]() |
#175 |
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#176 |
Ringskrømt
|
Vel, jeg synes det er bra at du slutter med den slags dumskap, men jeg synes fremdeles at dine tidligere utsagn vitner om lav intelligens. |
![]() |
![]() |
![]() |
#177 |
|
Det viser jo bare hvor mye du vet om meg og min intelligens.
![]() |
#178 |
Peppy!
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#180 |
Dårlig husmor
|
Nå har ikke jeg rakket ned på dem som ikke har fått det med seg. Jeg har sagt at de tydeligvis ikke følger med, men det regner jeg som en saksopplysning. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|