Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er jeg virkelig rasist?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-08-07, 11:32   #161
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er jeg virkelig rasist?

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Jeg er lært opp til å si neger. Det var helt vanlig i min barndom, og jeg ser ikke noe raistisk i det.

Det er jo det som er litt av poenget her da.. Det var vanlig i de aller fleste sin barndom, men det er det ikke lenger. Det har endret betydning oppigjennom årene, akkurat som veldig mange andre uttrykk!

De fleste andre har fått med seg dette, mens noen fortsatt henger igjen ved det som var "helt vanlig i sin barndom". I min mormors generasjon var det vanlig å si "åndssvak" i stedet for psykisk utviklingshemmet. Jeg synes ikke det er greit å si det i dag likevel, selv om det ikke menes noe vondt med det.

Gammel 23-08-07, 11:33   #162
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Det er jo det som er litt av poenget her da.. Det var vanlig i de aller fleste sin barndom, men det er det ikke lenger. Det har endret betydning oppigjennom årene, akkurat som veldig mange andre uttrykk!

De fleste andre har fått med seg dette, mens noen fortsatt henger igjen ved det som var "helt vanlig i sin barndom".

Nei, det har ikke endret betydning oppigjennom årene. Det har aldri vært OK å si neger, selv om det var flittig brukt tidligere.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-07, 11:41   #163
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Nei, det har ikke endret betydning oppigjennom årene. Det har aldri vært OK å si neger, selv om det var flittig brukt tidligere.

Det har vært mer akseptert tidligere, selv om man selvsagt gjerne kan si at det ikke var OK da heller (på samme måte som at slaveri ikke var OK selv da omtrent alle mente at det var det). Sånn sett er den oppfattede betydningen annerledes nå enn før.

Gammel 23-08-07, 11:41   #164
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig, de fleste brukte ordet "neger" i sin uvitenhet. Argumenter som jeg vet ikke, jeg mener ikke noe vondt osv holder ikke. Nå vet vi, bakgrunn, betydning og virkningen ordet har, og da er det ingen grunn til å fortsette.
Selv min mor og far har klart det.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-07, 11:42   #165
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da jeg var liten, ble alle afrikanere og norsk-afrikanere kalt negre.

Da jeg tidlig i mitt voksenliv leste at afrikanere selv ikke vil bli kalt negre, så sluttet jeg med det.

Hvorfor skulle man fortsette å kalle noen noe de ikke selv vil bli kalt?

For min del, er denne saken klinkende klar, og ingenting å diskutere.

Gammel 23-08-07, 11:43   #166
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Kanskje at vi ikke forbinder det som noe negativt.

Jeg synes det er utrolig arrogant å tviholde på et begrep som oppfattes sårende eller nedsettende av andre, bare fordi man selv ikke forbinder noe galt med det.

Ut i fra din tankegang, så kan man kalle folk hva som helst, så lenge det er godt ment? Så hvis jeg synes at "Tjukka" er et søtt og morsomt ord å bruke om noen, og ikke mener noe vondt med uttrykket, så er det helt greit om jeg kaller min overvektige venninne det? Også etter at hun har bedt meg om å slutte med det, fordi hun synes det er sårende?

Er det noen grunn til at hun skal ta seg nær av å bli kalt Tjukka, når jeg synes tykke mennesker er flotte og ikke ville drømme om å bruke uttrykket for å såre noen, men bare bruker det som et hyggelig kjælenavn? Er det min venninne som tar feil når hun blir såret over noe jeg ikke mener noe vondt med? Eller er det jeg som er ufølsom og slem, som fortsetter å kalle henne for noe hun blir lei seg over, til tross for at jeg ikke mener noe vondt med uttrykket?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-07, 11:48   #167
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Jeg skal prøve å unngå ordet heretter. Å kalle meg arrogant er litt sterkt sagt. Jeg har jo bare sagt at det var normalt i min barndom, og at jeg ikke ser på det som negativt.

Gammel 23-08-07, 11:51   #168
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Noen behøver ikke å klassifisere HI som noe som helst, det klarer hun fint selv

Vel, HI viser i det minste at hun greier å ta til seg lærdom, og har tatt poenget for lenge siden. Men når noen, etter denne lange tråden, fortsatt ikke skjønner at ordet neger oppfattes som nedsettende, og at det derfor ikke brukes lenger i 2007, fordi hun lærte å si det som barn, ja da blir jeg litt oppgitt. (Men har et håp om at hun kanskje ikke leste hele diskusjonen før hun svarte).

Gammel 23-08-07, 12:49   #169
Anuk
Bør lage seg en tittel selv

Anuk sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg synes ikke man er rasist om man sier "neger". Man trenger heller ikke være uviten og dum fordi man ikke har fått med seg at "neger" ikke er allment akseptert lenger. Men hvis man fortsetter å insistere på at man VIL bruke "neger" - uansett hva andre måtte mene - da begynner det å tendere... I beste fall er man lite reflektert.

Jeg synes faktisk "neger" er bedre enn "svart". "Svart" blir for meg helt feil. Mulig det er helt greit å si "black" på engelsk, men ikke på norsk... Hvis man skal snakke om at ord er assossiert med noe negativt, så har faktisk "svart" to betydninger. Det er ikke bra hvis noen kaller meg for "svart", for å si det slik.

Så egentlig synes jeg "neger-debatten" er tullete og veldig preget av engelsk (amerikansk?) språk og tankegang, det lar seg ikke uten videre overføre til norsk. Men den har likevel fått meg til å tenke - hvorfor må jeg absolutt betegne folk med hudfarge eller rase? Hvorfor må jeg absolutt si at noen er en "neger"? Burde ikke hudfargen være uvesentlig? Og dess mer jeg tenker over det, dess mer ser jeg at "neger" er et fullstendig unødvendig ord, ja kanskje er det til og med rasistisk å føle behov for å bruke det. Jeg bestrever meg nå på å bruke "rasenøytrale" beskrivelse, og det kjennes faktisk godt.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-07, 12:58   #170
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anuk, her.

Man trenger heller ikke være uviten og dum fordi man ikke har fått med seg at "neger" ikke er allment akseptert lenger.

Dum trenger man selvsagt ikke være. Men "uvitende" betyr jo bare at man ikke vet, og vet man ikke dette, så er man uvitende - i alle fall på dette området.

Men hvis man fortsetter å insistere på at man VIL bruke "neger" - uansett hva andre måtte mene - da begynner det å tendere... I beste fall er man lite reflektert.

Ja, det er nettopp det.

Og dess mer jeg tenker over det, dess mer ser jeg at "neger" er et fullstendig unødvendig ord, ja kanskje er det til og med rasistisk å føle behov for å bruke det. Jeg bestrever meg nå på å bruke "rasenøytrale" beskrivelse, og det kjennes faktisk godt.

Akkurat sånn har min tankeutvikling vært også. Jeg synes ideen om at man trenger et eget ord for folk med afrikansk utseende (selv om man ikke har egne ord for andre utseendetyper) er såpass rasistisk i seg selv at det i og for seg ikke spiller noen rolle om man mener ordet er negativt eller nøytralt.

Gammel 23-08-07, 13:17   #171
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

At det skal være så vanskelig å slutte å bruke et ord når man får klar beskjed om at det oppfattes støtende, er uforståelig.

Da forbeholder jeg meg retten til å kalle dere håpløse, arrogante, ignoranter osv.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-07, 13:29   #172
Maggie74

Maggie74 sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 8
Maggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Noen behøver ikke å klassifisere HI som noe som helst, det klarer hun fint selv:

Selv assosierer jeg ikke neger med kriminalitet og ufyseligheter, liksom.

Og jeg suger i geografi, så for alt jeg vet så kan en som jeg definerer som 'neger' være fra bahamas, og det er ikke afrika?

Men altså.. da blir meningen med å si farget borte, nettopp fordi vi alle er farget. eller?

Det jeg vil frem til er hvorfor det er så horribelt å si neger. Jeg kan godt klare å la være å si det, og personlig holder jeg ikke på ting av prinsipp fordi jeg lærte det som liten, men jeg vil ha en god forklaring på hvorfor man skal slutte med ting som fungerer helt greit.

Og min favoritt:

Jeg må med hånden på hjertet si at jeg nok er lite oppdatert, fordi jeg de siste 10-12 årene faktisk tatt meg av barn alene m.m.

Men det at jeg skrev at jeg HAR oppdatert meg, og nå skjønner godt hvorfor man IKKE skal bruke begrepet fikk du ikke med deg?

Gammel 23-08-07, 13:50   #173
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maggie74, her.

Men det at jeg skrev at jeg HAR oppdatert meg, og nå skjønner godt hvorfor man IKKE skal bruke begrepet fikk du ikke med deg?

Jeg regner med at de fleste har fått det med seg.

Det står respekt av å tørre å teste sine holdninger eller vaner for åpen scene, ikke minst når man for den samme scenen i ettertid innrømmer at man har lært noe av å gjøre det.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-07, 14:00   #174
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg regner med at de fleste har fått det med seg.

Det står respekt av å tørre å teste sine holdninger eller vaner for åpen scene, ikke minst når man for den samme scenen i ettertid innrømmer at man har lært noe av å gjøre det.

Det synes jeg er et utrolig viktig poeng

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-07, 14:07   #175
Frost

Frost sin avatar

Hvor: Tromsø
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Helt enig.

Jeg synes det er utrolig dårlig gjort å rakke ned på de som ikke har fått med seg dette. Det har ikke vært så mye oppe i media. Jeg har selv kun lest om det i ei avis ved en anledning.
Dere som er så sjokkert over uvitenheten, hvor og når fikk dere kjennskap til dette?

Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-07, 14:08   #176
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maggie74, her.

Vel, jeg synes det er bra at du slutter med den slags dumskap, men jeg synes fremdeles at dine tidligere utsagn vitner om lav intelligens.

Gammel 23-08-07, 14:12   #177
Maggie74

Maggie74 sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 8
Maggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vel, jeg synes det er bra at du slutter med den slags dumskap, men jeg synes fremdeles at dine tidligere utsagn vitner om lav intelligens.

Det viser jo bare hvor mye du vet om meg og min intelligens.

Gammel 23-08-07, 14:13   #178
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Frost, her.

Dere som er så sjokkert over uvitenheten, hvor og når fikk dere kjennskap til dette?

Det er jeg ikke sikker på. Det ligger dypt forankret i meg at ordet neger ikke har en ålreit betydning. Å si at jeg alltid har visst det blir ikke riktig, for jeg husker jo at vi brukte det begrepet da jeg var barn. Men altså, det må være lenge siden jeg lærte det.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-07, 14:15   #179
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Frost

Da jeg var omtrent 3-4 uker gammel.

Gammel 23-08-07, 14:29   #180
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Frost, her.

Helt enig.

Jeg synes det er utrolig dårlig gjort å rakke ned på de som ikke har fått med seg dette. Det har ikke vært så mye oppe i media. Jeg har selv kun lest om det i ei avis ved en anledning.

Nå har ikke jeg rakket ned på dem som ikke har fått det med seg. Jeg har sagt at de tydeligvis ikke følger med, men det regner jeg som en saksopplysning.

Jeg skal innrømme at jeg ikke kan gi deg dag og tid for når jeg lærte dette. Det har langsomt glidd inn ettersom jeg har fulgt med i samfunnsdebatten i det meste av mitt voksne liv. Jeg husker at sist gang dette ble kraftig debattert var en sommer tidlig på 2000 tallet? Og det hadde ganske mange førstesideoppslag i ganske mange aviser den sommeren.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:47.