Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva skal jeg stemme og hvorfor?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-08-07, 19:16   #11
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva skal jeg stemme og hvorfor?

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Jeg har ikke umiddelbart noen god løsning heller. Jeg bare rakker jeg.

Jeg regner ikke med at vi vil benytte skolen vi sokner til når junior skal begynne neste år. Når det gjelder å "kjøpe" private tilbud, så er vel kapastiteten et større problem enn prisen om man f.eks ønsker plass på St. Sunniva så vidt jeg har forstått.

Men jeg tror faktisk at mer valgfrihet vil være en bedre måte å angripe problemet på enn mindre valgfrihet. For vidergående og høyere utdanning ser jeg på det som en selvfølge, men jeg tror ikke one-size-fits-all er en god måte å sy sammen grunnskolen på heller. Og hvis man, i motsetning til meg, er redd for private skoler, så kan kanskje den offentlige skolen tilby noen forskjellige opplegg, både for lærerer og elever. Det burde jo iallefall være greit dersom "helskinnet gjennom" er godt nok.

Ben "flere SVere med doktorgrad i pedagogikk vil neppe hjelpe" Murphy

Jeg er i utgangspunktet helt enig med deg men jeg tror vi kommer til å få en svært uheldig utvikling i fremtiden så lenge vi kan velge bort den skolen vi sokner til.

Det er et forholdsvis nytt fenomen i Norge, at vi som foreldre har blitt så opptatt av skolen til barna våre. Før var det en selvfølge at man gikk på den skolen man hørte til. Vi går inn på Oslo kommune sine hjemmesider og sammenlikner resultater for så å velge gode skoler til barna våre. Folk har ikke noe problem med å ta bilen å kjøre over byen hvis nødvendig, dvs hvis barnet kan gå på en bedre skole. Miljømessig dårlig løsning også.

Og selvfølgelig vil vi det beste for barna våre, skikkelig dilemma dette. Det bryter med alle mine prinsipper å velge bort den lokale skolen, men hvis vi blir boende her så har jeg ikke noe valg.

Så kan man jo være litt kynisk da å si at så flott at vi har mulighet til å velge private løsninger som f.eks St Sunniva og bare måtte betale en liten egenandel på 800kr pr mnd for å sende barna våre dit. Det er jo ingenting og en mulighet til aller fleste har i Norge, resurssterke eller ei. Det er jo ikke dyrt å sende barna sine på private skoler i motsetning ti andre land.

Så jeg vet ikke helt jeg om jeg er så for fritt skolevalg i grunnskolen. .... Jeg er rimelig sikker på at hvis alle høyt utdannede SV'ere som bor i område hadde begynt å måtte sende barna sine til den lokale skolen så ville det ført til at skolen, i løpet av kort tid, ville få mye bedre resultater

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:22.