|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Leser
|
Sv: Lærerstreiken
Ja, misforstå meg riktig. Jeg er enig i at strek er et lovlig virkemiddel, men for statsansatte (kommuneansatte - har ikke oversikt) så fungerer det dårlig. Jeg tenker faktisk at når det gjelder statsansatte skulle staten være forpliktet til å være regulert opp mot næringsliv. Det er ikke spesifikt knyttet til lærere, men det er problematisk at konkurransen mellom offentlig og privat er så dårlig.
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: LærerstreikenHvem går det utover om man slutter å levere rapporter, og har lekse- og prøvefri, tror dere? Det ville dessuten vært en ulovlig aksjonsform, og jeg er i liten grad villig til å miste jobben.
|
|
|
|
#3 |
|
Yes, we can!!
|
Det kunne jo vært ... gøy? ... å ikke levere alle pålagte rapporter, eller levere dem bare autofylt inn med iwjeoajdskfnmsa valkejlra akejfkaefd laejrkfs , og sett om noen savnet dem.
|
|
|
#4 |
|
Ad astra
|
Sv: LærerstreikenAlle er vel enig i at streikeretten er viktig, men det som blir litt...rart?...umusikalsk?....i denne streiken er at de virkelige konsekvensene av streiken ikke påføres den motparten som burde blitt rammet - i stedet er det elevene som rammes. Og de kan jo ikke gjøre noe for å løse konflikten.
|
|
|
#5 |
|
Truth is in the x-files
|
Sv: LærerstreikenDere som kan sånt: tvungen lønnsnemd: hvor raskt går det? Jeg driver å engasjerer (ufaglært!) arbeidskraft med undervisningsoppdrag, foreløpig for fredagen kun. Kan teorietisk slik tvungen lønnsnemd få barna tilbake til skolen fredag? Kan det bli tvungen lønnsnemd over helgen og tilbake på skolen mandag? Hva gjetter dere på? Og altå: hvor raskt svinger dette? Det er jo ikke fly som står på bakken på feil flyplass og oppstartsproblemer - det er vel rett tilbake i drift?
|
|
|
#6 |
|
Javel?
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Tvungen lønnsnemd skal være relativt tilbake til drift igjen, ja. Da skal de vel gjenoppta arbeidet dagen etter eller noe. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Permakulturell
|
Sv: LærerstreikenStreiken er ikke nevnt med ett ord i Aftenpostens 50 øverste nettsaker - her må du scrolle laaangt ned for å finne noe som helst. Det er akkurat som om streiken ikke eksisterer.
|
|
|
#8 |
|
Truth is in the x-files
|
Nå er jo Aftenposten (primært?) en osloavis. Og Oslo streiker ikke. Syns ikke det kommer så godt frem. At det er slett ikke alle lærerne som streiker.
|
|
|
#9 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Ja, jeg må innrømme at jeg ikke klarer å se for meg hvordan man kunne streiket eller aksjonert på en måte som gikk ut over arbeidsgiver, men ikke elevene.
|
|
|
|
#10 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Det er godt i gang allerede.
|
|
|
#11 |
|
Søt og rar
|
Spørsmålet er kanskje om dette går ut over arbeidsgiver i særlig grad i det hele tatt. Klart at det utløser betydelig press fra befolkningen og sikkert andre, men direkte konsekvenser for arbeidsgiver med stadig flere stengte skoler?
|
|
|
#12 |
|
Javel?
Nei, det er ingen konsekvenser for arbeidsgiver, bare elever. I bransjer der penger er involvert (eks i industrien), finner de løsninger relativt kjapt, fordi de økonomiske konsekvensene er så store. Jeg kan ikke forstå annet enn at regjeringen snart må gripe inn, for denne fastlåste konflikten kommer ingen vei med bare Ping-pong beskyldninger i media. Her er det absolutt ingen undervisning, bare lange og late dager. Heldigvis går fritidsaktivitetene sin gang (frem til de stoppes av strømprisen) |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Søt og rar
|
Sv: LærerstreikenNå er ikke jeg journalist, men det er vel sikkert grenser for hvor mange vinklinger og spennende saker man kan lage om streik i skolen?
|
|
|
#14 |
|
Glamorøs
|
Sv: LærerstreikenDet har jo ikke skjedd noe nytt siden sist, så hva skal de skrive om? Det man kan gjøre selv, er jo å skrive kronikker om hvordan dette påvirker barna og ungdommene som er rammet.
|
|
|
#15 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: LærerstreikenI tillegg til nevnte innlegg omtales streiken på lederplass i Aftenposten i dag (men det synes kanskje bare i pairversjonen?).
|
|
|
|
#16 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: LærerstreikenOg så mener jeg at det må være lov til å formulere at dette er fullstendig krise for en del elever. For det er det vitterlig. Uten at skylda legges på lærerne.
|
|
|
|
#17 |
|
Javel?
Enig. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Glamorøs
|
Ja, det er vel ingen som er uenige i det.
|
|
|
#19 |
|
ctrl+z
|
Det er jo selvsagt helt krise, det er alle enige i. Dessverre går streik utover tredjepart, men det er to parter i en konflikt.
|
|
|
#20 |
|
Permakulturell
|
Sv: LærerstreikenDet ER fullstendig krise for en del elever.
|
![]() |
|
|