Sv: Lærerstreiken
Streik er nå engang det middelet en har når forhandlinger ikke fører frem, og det er fullt lovlig for alle yrkesgrupper, og en kjempeviktig rettighet som vi absolutt ikke bør begynne å tulle med. Lærere har like mye rett til å streike som alle andre, og jeg skjønner ikke hvilke andre virkemidler en viser til som kan være naturlig ledd i en forhandlingssituasjon? Ja, dette er kjipt, ikke minst for lærere som jo mye heller vil undervise enn å streike de også. Men det er sånn systemet vårt fungerer, vi forhandler og blir det ikke enighet, ja så er streik virkemiddelet. Fordi vi har et samfunn hvor arbeidsfolk faktisk har rettigheter og hvor fagforeninger er en selvfølge. Jeg har bodd i land hvor det på ingen måte er tilfelle og ledsaget folk som blir truet for å kreve helt basic rettigheter, og selv om jeg ikke anklager noen for å ha den type meninger får jeg emmen smak i munnen av at lærere angripes så hardt for å streike (om ikke her så i media). Det må kunne gå an å både være bekymret for barn og unge (som jeg absolutt er, og personlig berørt) OG se at streik er et lovlig virkemiddel. Og så håper jeg inderlig for alle parter at en kan komme til enighet, men såvidt jeg kan se er det KS som nå er den minst villige parten her.