|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#181 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: LærerstreikenMen det HADDE jo vært fint om en (NOEN!!) kunne fått tatt tak i de mer systemiske tingene også?
|
|
|
#183 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lærerstreiken
Oh yes, det er en kjent problemstilling, og noe av årsaken til at skolen er så ekstremt reproduserende og at endring tar Veldig. Lang. Tid. De nyutdannede lærerne er jo også synsemenere som har vært elever en gang, med sin egen sekk av skoleerfaringer på ryggen.
|
|
|
#184 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: LærerstreikenOg det er en av grunnene til at jeg mener det er ekstremt viktig å få lærere med arbeidserfaring fra andre steder enn skolen. Både for elever og oss kolleger.
|
|
|
|
#185 |
|
Introvert optimist
|
. Det er jo blant annet derfor jeg og andre har tatt til orde for at rådgivningsfunksjonen i ungdomsskolen, spesielt, bør overlates til noen andre enn lærere.
|
|
|
#186 |
|
|
Sv: LærerstreikenJeg har forresten jobbet i hjemmesykepleie, i barnehage og i matbutikk, og har aldri opplevd at så mange mener noe om jobben min som etter jeg ble lærer. Men det kan jo være endringer i samfunnet for alt jeg vet, jeg har jo ikke hatt jobbene samtidig.
|
|
|
|
#188 |
|
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Sv: Lærerstreikenhttps://www.nrk.no/trondelag/mener-o...mnd-1.16104598
|
|
|
#189 |
|
Introvert textrovert
|
Sv: LærerstreikenJeg er allmennlærer i barnehage, og folk mener mye mer om lærere i skoleverket enn i barnehagene, er min erfaring.
|
|
|
#190 |
|
© All rights reserved
|
Eller krav om relevant utdanning/kompetansekrav. Rådgivere i ungdomsskolen bør ha karriereveiledningsutdanning, men det er pr nå ikke en del av videreutdanningstilbudet. Man kan få stipend av udir da, om man er heldig og blir prioritert og satset på. |
|
|
|
|
|
#191 |
|
can-jur
|
Men det er jo ikke så rart? Om den som sitter i kassa på butikken har en dårlig dag så påvirker det veldig lite av mitt liv. Når et av barnas lærer viste seg å være en voldelig drittsekk så fikk det enorme konsekvenser. Hvem læreren er og hvordan denne gjør jobben sin betyr enormt mye. Så det er klart det folk har sterke meninger. På godt og vondt. En god lærer kan være forskjellen på liv og død. Bokstavlig talt. Og vil bli husket resten av elevens liv.
|
|
|
|
#192 |
|
|
Sv: LærerstreikenDe færreste lærere er voldelige drittsekker og det er ikke foreldres ønske om at læreren ikke skal ødelegge ungenes liv som er problemet. Åpenbart. Det hadde vært bedre om det hadde mer fokus, for da hadde man ikke akseptert så mange uten utdanning i klasserommet. Lærerutdanning er ingen garanti, men siden skikkethetsvurdering er en viktig del, hjelper det mye.
|
|
|
|
#193 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Alle har en dårlig dag nå og da, man blir ikke en voldelig drittsekk fordi man er lærer med en dårlig dag. Da er det jo åpenbart noe annet som er problemet. |
|
|
|
|
|
#194 |
|
Leser
|
Sv: LærerstreikenJeg tror at det Floksa (og Polyanna med flere) er at lærere er mer utsatt for synsing og meninger om jobben sin. Flere har trukket frem dette med at alle har et forhold til læreryrket, og det Floksa her påpeker er at lærerne er viktigere i andre folk sitt liv enn mange andre yrkesgrupper (litt voldsomt og uvanlig eksempel, men)
|
|
|
#195 |
|
Leser
|
Tre ting jeg tenker er viktig
|
|
|
#196 |
|
Er frisk!
|
|
|
|
|
#197 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Ja, ja og ja! Og bedre støttepersonell til lærere og dermed også til elever. At lærere selv må lage vikarundervisning når de er syke, det er ikke godt nok. At rettebunker blir liggende om læreren er langtidssykemeldt, det er heller ikke bra. Det gjør det mer slitsomt å komme tilbake i jobb.
|
|
|
#198 |
|
|
Det er ikke vanskelig å være enig i dette men dette gjelder så godt som absolutt alle områder innen det offentlige. Setter man inn økt ressurser på vedlikehold så holder bygningene,veiene og utsyret lenger og man slipper å investere så ofte. Setter man inn mer ressurser i barnehage med gode tiltak som hjelper alle så løfter det også de få. Er man nok veiledere i Nav så kan man ha mindre porteføljer og man kan jobbe tettere på og bistå familier ut av fattigdom.Har man flere i barnevern så kan man kanskje unngå noen av de tyngste sakene for man får jobbet på en annen måte. Får man jobbet godt i hjemmetjenesten med nok ressurser sparer man institusjonsplasser. Hadde mine avdelingsledere hatt merkantil støtte kunne de brukt mer tid på å lage en meningsfull hverdag for beboerne i boligene og veiledning av ansatte. Det som faktisk er jobben dere,men som de nå ikke har tid til.Hadde fastlegene hatt bedre tid så hadde folk gått mindre sykemeldt og hadde blitt fortere avklart. Dette er bare noen eksempler,men felles for alle er at det både lønner seg for den enkelte tjenestemottaker og ikke minst for samfunnet på sikt. Og vi i kommunene som vedtar budsjettet er jo ikke dumme for vi vet jo alt dette. Allikevel så er det ikke nok penger. Det øker på med eldre og den jobbende delen av befolkningen går ned. Og nå er det skrikende behov for folk over alt. Jobber selv som enhetsleder innen helse og vi driver med beordringslister nå. Ansetter ufaglærte i små stillinger og bruker skoleungdom. Overtidsbruken går i taket og folk blir sykemeldt. Men nå får vi jo faktisk ikke tak i folk. Vi hadde sikkert klart å lokke til oss flere hadde vi betalt mye mer,men det har vi heller ikke råd til. |
|
|
|
|
|
#199 |
|
|
Sv: LærerstreikenJeg er ikke udelt positiv til mer digitalisering, verken som lærer eller forelder. Flipped classroom er en fantastisk mulighet hvis man bruker det riktig, men det er også greit å være bevisst på at det innebærer at jeg gjør jobben min to ganger og får betalt for én. Jeg bruker mye MYE men har full forståelse for at ikke alle lærere orker/vil/kan det.
|
|
|
|
#200 |
|
Er frisk!
|
Det er ikke vanskelig å se at lokalpolitikere er i en forferdelig skvis!
|
|
![]() |
|
|