Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lærerstreiken

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-09-22, 18:05   #261
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærerstreiken

Kanskje det burde vurderes en ny modell i skolene. Spesped team med ulike fagområder som kan avlaste lærerne. Er kanskje vanskelig i mindre bygder, men på større skoler kunne det har vært avlastende.

Vi har motsatt erfaring av Serafin. BUP fungerer godt, PPT er noe lunde, skolen har ikke fungert så godt, men helsesøster har aldri vært inne i bilde. Vet ikke om hun vet at mine barn har store hjelpe behov og diagnoser engang. Ene barnet har kordinator men den har vi heller aldri møtt.

Isolde er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-09-22, 18:48   #262
Serafin
Bør lage seg en tittel selv

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Men det jeg prøvde å si er at jeg tror alt snakket om alt annet gjør at det blir en saus. Og selvsagt er det ikke lærerene sitt ansvar.
Men tror at når det blir dratt inn så mye forskjellig, så drukner budskapet. Også blir det veldig polarisert.

Og slike innlegg som innimellom er kommet, med at foreldrene ikke gjør jobben sin og stiller for høye krav, det hjelper iallfall ikke. Og jeg skjønner jo at det ikke er alle lærerene som mener det.

Men det er støy, som gjør at folk slår alle over en kam.

Og det at man nå sier at man er på randen av ungdommer som går i psykose på grunn av streiken, det understreker jo bare at det er et system som skulle ha fungert, som ikke fungerer.

Lillesøster 09
Serafin er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 20-09-22, 09:54   #263
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Her er det en som har et alternativ til streik:

Debattinnlegg i Utdanningsnytt.no

Gammel 20-09-22, 10:02   #264
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bare skjønner ikke hvordan dette skal være noe bedre for elevene? At dette ville tvunget frem ekstrabemanning er bare tull. Der en streik rammer alle elevene som har en eller flere lærere som er tatt ut, ville denne aksjonsformen i hovedsak ramme de elevene som har behov for mer oppfølging, mer hjelp og mer støtte.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-22, 10:05   #265
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Veldig enig med Input. For oss hadde en sånn aksjonsform vært betydelig verre enn streik, faktisk helt katastrofe. Vi får lite nok hjelp som det er, og det er på ingen måte lærererns skyld, bare så det er sagt. Hvis hen i tillegg skulle latt være å tilrettelegge og lage IOP og ikke svare på meldinger... Skrekk og gru.

Gammel 20-09-22, 10:17   #266
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Jeg er faktisk redd det blir neste aksjonsform. Ingen jobber mer enn 43,5 timer i uka. Hadde blitt lite ok dager.

Gammel 20-09-22, 10:25   #267
Serafin

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

En slik aksjonsform vil pr i dag ikke ramme oss så innmari hardt, da det er assistenter som holder hjulene gående.
Men for elever som trenger hjelp og er mer i klassen enn mine to er, så ville dette vært katastrofe.

Hadde det skjedd på barneskolen kunne vi bare droppet hele skolen.

Men jeg skjønner det frister.

Lillesøster 09
Serafin er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 20-09-22, 11:21   #268
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Tenk om alle lærere har Inputs holdning!
Flere hundre tusen av sitt yrke ønsker da å gjøre jobben sin som de mener er best, og vil slutte dersom de ikke får lov til det.

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Jeg er heller ikke helt med på det som sies om at læreren (i entall) har metodefrihet. Teamene kan ha det, ja, men enkeltlærere? Hm, skummel praksis, kort vei til privatpraktiserende lærere.

Metodefrihet for den enkelte lærer er helt avgjørende for god undervisning, slik jeg ser det. De aller fleste lærere er svært interesserte i å gjøre en best mulig jobb for eleven, og jeg er helt der som input er: Hvis jeg ikke kan formidle slik jeg ønsker, gidder jeg ikke være lærer. De aller fleste lærere er ivrige på å oppdatere seg på ny metodikk og nye hjelpemidler, og så finner man det som passer best for seg selv og for den elevgruppen du har.

Det er mulig at folk utenfor skolen legger noe annet i begrepet 'metodefrihet' enn det lærere gjør?

Gammel 20-09-22, 11:23   #269
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Vel, med denne alternative aksjonen ville flere barn hatt skoledager, og hvem vet - kanskje veien til forhandlingsbordet ville vært kortere?

Gammel 20-09-22, 11:30   #270
Input

Input sin avatar

Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Eia, her.

og hvem vet - kanskje veien til forhandlingsbordet ville vært kortere?

Men hvorfor tror du det? Det ville jo tatt MYE lenger tid før konsekvensene av den ble merkbare for allmennheten, mange elever (der foreldrene ikke selv er på hugget) ville faktisk forsvunnet fullstendig under radaren og konsekvensene ville aldri blitt oppdaget før de hadde falt av fullstendig.

Gammel 20-09-22, 11:42   #271
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror også den aksjonsformen ville vært mindre effektiv, nettopp fordi de som kanskje trenger den ekstra oppfølgingen mest vil bli skadelidende, som Input sier. Kjempefint for de elevene som fungerer "normalt" og ikke trenger noe ekstra, men desto verre for de som er mest sårbare fra før. Og newsflash, de har det ikke topp sånn som det er nå heller, nettopp fordi det er for få ressurser, fordi kontaktlærer må håndtere diagnoser og utfordringer de ikke har kompetanse i i utgangspunktet og fordi det er mangel på både pedagogisk og spesialpedagogisk kompetanse. Det er en haug med utfordringer i skolen, men folkens, det blir ikke bedre av at lærere ikke får god lønnsutvikling og gode arbeidsvilkår. Det blir verre. Vi trenger å beholde de gode, kunnskapsrike lærerne vi har. Det betyr ikke at ikke andre yrkesgrupper også fortjener bedre lønn, men nå er det nå en gang lærerstreiken denne tråden omhandler.

Gammel 20-09-22, 12:18   #272
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En skole uten metodefrihet og mulighet til å tilpasse høres ut som en skrekkvisjon.

Når det er sagt, så er jeg sikker på at det finnes rom for forbedring når det gjelder å dele og bruke metoder andre har laget. Men sånt krever jo også tid til samhandling og informasjonsdeling.

(Dette er vanskelig i ALLE kunnskapsbedrifter. Å klare å lage et godt system for å dokumentere, lagre, oppdatere og dele gode metoder, både gjennom å fortelle dem, og ved å systematisk lagre dem, er kjempevanskelig. Jeg har nettopp brukt hele formiddagen på å grave rundt etter gode metoder på et spesifikt område internt her, og vi er flinke på det. Endte opp med den gode gammeldagse "snakk med en venn", som alltid viser seg som det mest effektive. )

Gammel 20-09-22, 12:19   #273
Input

Input sin avatar

Standard

Det kan hende jeg tar feil altså. Det er derfor jeg nysgjerrig på hvorfor du mener det ville ført til raskere forhandlinger.

Det var altså til Eia. Jeg glemte å oppdatere tråden før jeg skrev mer.

Gammel 20-09-22, 13:16   #274
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Vist ikke lærere har en viss form for metodefrihet vil vi ikke få utvikling i feltet. Jeg måtte slutte i en barnehage fordi jeg ikke klarte å jobbe etter prinsippene de ønsket. Jeg drev å skrev master oppgave på den tiden og alt var i mot forskningen jeg leste, og det jeg kunne stå for.

Isolde er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 20-09-22, 13:19   #275
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

En skole uten metodefrihet og mulighet til å tilpasse høres ut som en skrekkvisjon.

Når det er sagt, så er jeg sikker på at det finnes rom for forbedring når det gjelder å dele og bruke metoder andre har laget. Men sånt krever jo også tid til samhandling og informasjonsdeling.

(Dette er vanskelig i ALLE kunnskapsbedrifter. Å klare å lage et godt system for å dokumentere, lagre, oppdatere og dele gode metoder, både gjennom å fortelle dem, og ved å systematisk lagre dem, er kjempevanskelig. Jeg har nettopp brukt hele formiddagen på å grave rundt etter gode metoder på et spesifikt område internt her, og vi er flinke på det. Endte opp med den gode gammeldagse "snakk med en venn", som alltid viser seg som det mest effektive. )

Jeg har tenkt det samme. Å bruke noe noen har laget, uten kontekst rundt, uten muntlig overlevering er vanskelig, uansett hva det er man skal gjøre. Skolen er ikke noe unntak her.

Hvor jeg tror skolen (og veldig mange andre bedrifter og organisasjoner) har en del å spare så er det på alt rundt det som skjer i klasserommet. Rapporteringer, skjemaer, evinnelige møter bare fordi man alltid har hatt dem etc. Men å ta tak i dette krever tid og ressurser, og det har man som regel ikke i en normal hverdag.

Gammel 20-09-22, 13:39   #276
Input

Input sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det tror jeg du har mye rett i, men samtidig er mitt inntrykk at delingskultur har hatt enormt fokus de siste årene, også før pandemien, men særlig under og etter. Men jeg tilhører to ulike seksjoner på jobb, der den ene har en fantastisk god delingskultur og den andre ikke har noen delingskultur i det hele tatt. Men i den sistnevnte er det veldig mange andre strukturelle utfordringer også, så jeg tror en god delingskultur i noen tilfeller må tvinges frem av ledere som ønsker å prioritere å bruke tid på det.

Gammel 20-09-22, 13:40   #277
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Men hvorfor tror du det? Det ville jo tatt MYE lenger tid før konsekvensene av den ble merkbare for allmennheten, mange elever (der foreldrene ikke selv er på hugget) ville faktisk forsvunnet fullstendig under radaren og konsekvensene ville aldri blitt oppdaget før de hadde falt av fullstendig.

Som jeg skrev - hvem vet?

Foreldrene ville kanskje rope like høyt, og denne gangen kanskje bare på KS? Uansett ville elevene hatt en slags skoledag, og fått muligheter til å jobbe med pensum. Siden lærerne likevel har en uholdbar situasjon, kan det kanskje lønne seg å tenke litt kreativt. Dette var ett forslag (ikke fra meg, men fra debattanten). Tenker jeg.

Gammel 20-09-22, 13:58   #278
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Jeg har tenkt det samme. Å bruke noe noen har laget, uten kontekst rundt, uten muntlig overlevering er vanskelig, uansett hva det er man skal gjøre. Skolen er ikke noe unntak her.

Hvor jeg tror skolen (og veldig mange andre bedrifter og organisasjoner) har en del å spare så er det på alt rundt det som skjer i klasserommet. Rapporteringer, skjemaer, evinnelige møter bare fordi man alltid har hatt dem etc. Men å ta tak i dette krever tid og ressurser, og det har man som regel ikke i en normal hverdag.

Jeg er usikker på hvilke møter du snakket om. Jeg sitter i svært mange møter, nesten utelukkende med foreldre/BUP/PPT/barnevern - for å følge opp elever med ulike problemstillinger. Antall elever med slike behov har av en eller annen grunn økt kraftig de siste ti årene. Ingen av møtene føles unødvendige, men det tar mye tid, absolutt.

Sist redigert av oslo78 : 20-09-22 kl 14:04.
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-22, 14:10   #279
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Jeg er usikker på hvilke møter du snakket om. Jeg sitter i svært mange møter, nesten utelukkende med foreldre/BUP/PPT/barnevern - for å følge opp elever med ulike problemstillinger. Antall elever med slike behov har av en eller annen grunn økt kraftig de siste ti årene. Ingen av møtene føles unødvendige, men det tar mye tid, absolutt.

Jeg glemte å presisere at jeg snakket på generelt grunnlag, og møter var et av flere eksempler. At det er møter som er helt nødvendige, uansett kontekst, tenkte jeg var helt unødvendig å poengtere. Men at det er "svinn" av tid i skolen som alle andre steder er jeg ganske så trygg på at jeg kan si.

Gammel 20-09-22, 14:11   #280
Input

Input sin avatar

Standard

Når det gjelder metodefrihet, er det greit å huske på at læreplanen er en forskrift til opplæringsloven og dermed et juridisk forpliktende dokument. Læreplanen gjør det veldig tydelig at metodefrihet er en forutsetning i skolen.

Sitat:

De ansatte i skolen må derfor ha aksept og rom for å bruke sin vurderingsevne i yrkesutøvelsen. Lærere må tenke nøye over hva, hvordan og hvorfor elevene lærer, og hvordan de best mulig kan lede og støtte elevenes læring, utvikling og danning.

(...)

Alle elever er ulike, og hva som er elevens beste, er et kjernespørsmål i all opplæring. Dette spørsmålet må besvares på nytt hver dag av alle som jobber i skolen.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:59.