Sv: Digitaliseringens pris - hva med de som ikke henger med?
Jeg innser at jeg kommer til å gjøre en jobb for å henge med, men innser også at det ikke er så mange alternativer. Jeg har ingen IT-utdanning og gikk på kurs hvor vi lærte å skru på datamaskinen i 1995. (Akkurat den "skru på"-delen kunne jeg, men det var ellers MYE nytt på det kurset.)
Foreldrene mine henger helt greit med teknisk. Mamma okker og akker en del, men får det til. Pappa går på med krum rygg. Han vet at han kommer til å få demens (tegnene er der og det har skjedd alle i slekta hans), og nettopp derfor er han oppsatt på å lære seg nye ting selv om han strever. Jeg digger innstillingen hans.
Jeg har også en bonusbestemor på 94. Hun henger ikke med lenger, og min stemor må fikse alt. Men Bonusbestemor var tekniske oppegående til inntil for noen få år siden. Hun viste seg å ha mer nettvett enn generasjonen under, til og med. Trykket liker og la inn helt relevante kommentarer på facebook - ikke noe tull og ingen "ord for dagen". 
Jeg har en tante som er omtrentlig like gammel som min far. Der har sønnen hennes (min fetter) laget en egen nettside til moren hvor alle relevante linker ligger. Når hun åpner internett, så er det denne siden som vises, og hun tror helt oppriktig at dette er hele internettet. Men fra denne siden kan hun gjøre det viktigste. Dukker det opp noe nytt hun trenger, så går sønnen inn og legger til et nytt bilde (som i realiteten er en link). Denne fjernes igjen når behovet er borte. Jeg håper at jeg får til noe sånt for mine foreldre når det trengs. For tante føler mestring samtidig som det har blitt gjort veldig enkelt for henne.