Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Kort oppsummert - adel for dummies

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-10-22, 14:46   #14
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kort oppsummert - adel for dummies

Opprinnelig lagt inn av C3PO, her.

Strukturen varierer fra land til land.

Jeg har ganske grei oversikt på England, men selv der kan jeg slite litt. Duke er det høyeste tittelen, og en del av disse titlene gis til medlemmer av kongefamilien. Jeg trodde at earl var neste rang (kona blir «countess»), men neida. Under duke har du «marquess». Jeg mistenker at dette er høyeste tittel for dem utenom kongefamilien. Jeg vet at sønnen til prins Edward er viscount, så kanskje brukes den til barna av earls? Så er det baron, og fra det jeg kan se er det fortsatt en arvelig tittel for dem som har hatt det lenge, men for folk som har fått det i nyere tid (f.eks. Margaret Thatcher), er dette ikke tilfellet.

Jeg vokste opp med å lese en del historiske romaner fra England, så jeg er nok litt preget av det.

Men dagens engelske adel - er det bare titler, eller eier de også land og eiendommer? Hva gjør en baron liksom? Og hvor får de penger fra, skatt?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:36.