Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er jeg virkelig rasist?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-08-07, 10:01   #301
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er jeg virkelig rasist?

Opprinnelig lagt inn av ack, her.

Hva med de rasistiske nedsettende bollene de selger i butikken da? Selges de kanskje ikke lenger? Eller har de byttet navn? Hva kaller dere de? Afrikaboller? Eller kanskje kokosboller uten kokos?

Jeg bare lurer. :sporer av:

Kjære ack, man har faktisk sluttet å si neger offisielt. Det er helt sant. Det er en stund siden også. Det henger fortsatt igjen i dagligtalen hos ganske mange (tydelig vis), men offisielt brukes det ikke lenger. Det er fakta, enten du liker det eller ikke.

Det er bare du som har problemer med å følge med.

Gammel 24-08-07, 10:02   #302
Maggie74
Bør lage seg en tittel selv

Maggie74 sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 8
Maggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Sant nok, alt det. Jeg er bare fremdeles ikke helt sikker på hva du mener å si. At det er mange båser man kan sette folk i? Det er jo sant.

Det var vel det jeg prøvde å si. At det er mange båser man kan sette folk i, og at det er mange båser man setter folk i.

Bås-kommentaren kom som et svar/kommentar til dette innlegget.

Gammel 24-08-07, 10:07   #303
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maggie74, her.

Man får ikke lov å kalle det det lenger. Det heter sjokoladeboller med og uten kokos mener jeg å ha sett når jeg har gått forbi dem og ikke kjøpt dem i butikken.

Jeg skjønner meg ikke helt på deg.

I det ene øyeblikket er du kjempeforståelsesfull og ivrig etter å lære, i det neste virker det som du synes det er urettferdig at det ikke er greit å si neger lenger.

Du kan ramse opp alle båsene som finnes i hele verden, uten at det poengterer noe som helst. Jo, det er ikke kult å putte mennesker i bås, men jeg vil allikevel påstå at det er en vesentlig forskjell på å bli puttet i hviting-båsen, fremfor neger-båsen. Eller har jeg kanskje misforstått? Var det hvitingene som ble forfulgt, mishandlet og solgt som slaver under betegnelsen "neger"? Eller var det kanskje blondinene? I forget.

Du må se litt på historien, og legge sammen to og to.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 10:08   #304
Maggie74

Maggie74 sin avatar

Maggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Kjære ack, man har faktisk sluttet å si neger offisielt. Det er helt sant. Det er en stund siden også. Det henger fortsatt igjen i dagligtalen hos ganske mange (tydelig vis), men offisielt brukes det ikke lenger. Det er fakta, enten du liker det eller ikke.

Må bare quote fra mitt leksikon Det store Norske Leksikon, rev. 1998.

Sitat:

Neger (av lat. 'svart'), betegnelse for den meget uensartede befolkningen med svart eller svartbrun hudfarge som befolker Afrika før for Sahara, og for etterkommere av afrikanske slaver overført til Amerika. De fleste steder foretrekkes ord som svart, afrikaner eller afro-amerikaner (afrikansk-amerikaner) fremfor neger, som oppfattes som en rasistisk og nedsettende betegnelse

Her står det da vitterlig ikke at man har sluttet å bruke uttrykket, men at _de fleste steder_ FORETREKKER andre ord!? Eller?

Gammel 24-08-07, 10:10   #305
Maggie74

Maggie74 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg skjønner meg ikke helt på deg.

I det ene øyeblikket er du kjempeforståelsesfull og ivrig etter å lære, i det neste virker det som du synes det er urettferdig at det ikke er greit å si neger lenger.

Og dette klarte du å dra ut av at jeg går forbi sjokoladebollene i butikken, frustrert over at jeg ikke bør kjøpe dem???

Jeg skjønner at det er mye du ikke skjønner.

Gammel 24-08-07, 10:12   #306
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og dette klarte du å dra ut av at jeg går forbi sjokoladebollene i butikken, frustrert over at jeg ikke bør kjøpe dem???

Jeg skjønner at det er mye du ikke skjønner.

Herlighet, gjør du deg bare dum?

Jeg har da lest samtlige innlegg fra deg i denne diskusjonen. Innlegg 309 understreker mitt poeng.

Gammel 24-08-07, 10:13   #307
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Nå må jeg si at din farmor høres i overkant opplyst og oppegående ut. Er hun i slekt med deg?

Er du frekk?

Hun var svært oppegående, belest og bereist og bodde i Afrika i lengre perioder på syttitallet.

Opprinnelig lagt inn av ack, her.

Hva med de rasistiske nedsettende bollene de selger i butikken da? Selges de kanskje ikke lenger? Eller har de byttet navn? Hva kaller dere de? Afrikaboller? Eller kanskje kokosboller uten kokos?

Jeg bare lurer. :sporer av:

Kokosboller og sjokoladeboller heter de.

Gammel 24-08-07, 10:15   #308
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Maggie, hvor ofte hører du nyhetsopplesere på TV, politikere eller andre offisielle personer snakker om negere? Hvor ofte leser du det i reklamer, aviser, infoskriv og andre offentlige dokumenter? Og stemmer det ikke at produkt som inneholder dette ordet har skiftet navn?

Man bruker ikke offisielt ord som "oppfattes som en rasistisk og nedsettende betegnelse" (og dette er såpass kjent at det stod i leksikon for ni år siden). Selv om ikke akkurat det står eksplisitt i leksikonet. Hvis en programleder/nyhetsoppleser på TV gjentatte ganger brukte dette ordet på lufta ville vedkommende ganske snart miste jobben.

Hvis du kan gi meg et eksempel på en offisiell sammenheng hvor noen har blitt kalt neger (i løpet av de siste 10 år) uten at det har fått reaksjoner, så vil jeg gjerne høre.

"den mistenkte er en neger i 20-årene..."
"det savnede barnet er en ti år gammel negergutt ..."
"arbeidsledigheten blandt negrene i USA..."

... tvilsomt at du vil få høre at det blir sagt på denne måten.

Sist redigert av My : 24-08-07 kl 10:25.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 10:16   #309
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den lille kokosbollefabrikken kaller produktene sine hhv kokosboller og sjokoladeboller.

Gammel 24-08-07, 10:17   #310
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Maggie, hvor ofte hører du nyhetsopplesere på TV, politikere eller andre offisielle personer snakker om negere? Hvor ofte leser du det i reklamer, aviser, infoskriv og andre offentlige dokumenter? Og stemmer det ikke at produkt som inneholder dette ordet har skiftet navn?

Når et ord "oppfattes som en rasistisk og nedsettende betegnelse" (for ni år siden) brukes det ikke lenger offisielt. Selv om det ikke står eksplisitt i leksikonet. Hvis du kan gi meg et eksempel på en offisiell sammenheng hvor noen har blitt kalt neger uten at det har fått reaksjoner, så vil jeg gjerne høre.

Maggie leser ikke aviser, infoskriv eller dokumenter. Hun er altfor opptatt med å ta seg av barn og fundere over hva hun skal kalle de brune bollene i butikken.

Gammel 24-08-07, 10:24   #311
Maggie74

Maggie74 sin avatar

Standard

Herlighet, gjør du deg bare dum?

Jeg har da lest samtlige innlegg fra deg i denne diskusjonen. Innlegg 309 understreker mitt poeng.

At du ikke kan quote riktig gjør meg dum. Ja jøss! DEN er jeg med på.

I innlegg 309 understrekte jeg bare at ordet ikke er sluttet helt å bruke. Jeg sier jo ikke noe der om at jeg synes det er greit, men at i 1998 var det fremdeles et ord i vokabularet vårt. Så vidt jeg kan lese så har jeg vel ikke noe sted der skrevet at JEG bruker det på grunnlag av leksikonet. Hele innlegget var et direkte svar til innlegg 306, hvor jeg påpekte at det ingen steder i mitt leksikon står at det offisielt er sluttet å bruke ordet. Jeg regner jo med at de stedene det er sluttet å bruke/eller hvor man foretrekker andre ord, bla. er i Norge. Ikke noe problemer med det, jeg. For all del. At du ikke skjønner hva jeg mener kan jeg desverre ikke gjøre noe med.

Gammel 24-08-07, 10:24   #312
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Maggie leser ikke aviser, infoskriv eller dokumenter. Hun er altfor opptatt med å ta seg av barn og fundere over hva hun skal kalle de brune bollene i butikken.

Hun leser da vitterligen leksikon hvor det står at uttrykket ble oppfattet som nedsettende og rasistisk allerede for ni år siden.

Gammel 24-08-07, 10:26   #313
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Nå er det ikke alle som er like sofistikerte som deg. Og jeg mener vel sånn sett ikke at det er hva man kaller folk i denne sammenhengen, men mer det å bli satt i bås. Og ser man noen som er 'stygge' pr. egen standard, så er det faktisk mange som sier at noen er stygge. Og det er ikke noe penere enn å si at noen har en viss hudfarge. Mange bruker 'blond' som et negativt uttrykk også, for å si at noen er dumme. Mange tror at bevegelseshemmede er mindre smarte enn 'normale' mennesker. Og det er også mange som tror folk er dumme fordi de ikke er så flinke til å uttrykke seg skriftlig.

Ja, det er dessverre mange som sier at folk er stygge når de mener det- både til og om dem. Temmelig uhøflig mener jeg. Bevegelseshemmede er akkurat det. Husker at vi sa at de som gikk på spesialskolen like ved der jeg vokste opp var "hemma", vi var redde for dem - og de hadde nok ulike typer hemninger. I dag er det lenge siden jeg brukte det ordet, fordi jeg vet bedre.

Det er også dessverre lett, særlig på et skriftlig forum, å tro at de som uttrykker seg dårlig skriftlig er dummere enn en selv. Men over tid så kommer det ofte tydelig fram hva som er klønete språk og hva som er klønete tanker. Jeg har også en rekke fordommer, som jeg stadig jobber med. Vi får alle førsteinntrykk basert på de tidligste opplevelsene med enkeltmennesker, og ja det er ubehagelig å bli satt i bås - særlig båser der en trives dårlig.

Jeg trives blant annet dårlig med å bli kalt nordlending (som mange her sørpå gjør), da forklare jeg at det er ingenting feil med nordlendinger, men jeg er altså trønder og foretrekker å bli kalt "tink". Da forventer jeg faktisk at dette respekteres av andre.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 10:28   #314
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

At du ikke kan quote riktig gjør meg dum. Ja jøss! DEN er jeg med på.

I innlegg 309 understrekte jeg bare at ordet ikke er sluttet helt å bruke. Jeg sier jo ikke noe der om at jeg synes det er greit, men at i 1998 var det fremdeles et ord i vokabularet vårt. Så vidt jeg kan lese så har jeg vel ikke noe sted der skrevet at JEG bruker det på grunnlag av leksikonet. Hele innlegget var et direkte svar til innlegg 306, hvor jeg påpekte at det ingen steder i mitt leksikon står at det offisielt er sluttet å bruke ordet. Jeg regner jo med at de stedene det er sluttet å bruke/eller hvor man foretrekker andre ord, bla. er i Norge. Ikke noe problemer med det, jeg. For all del. At du ikke skjønner hva jeg mener kan jeg desverre ikke gjøre noe med.

Visst siterte jeg riktig. Det virker som du håner litt i det innlegget, at du er på bølgelengde med ack, at du fremdeles har problemer med å forstå hva vi prøver å fortelle deg.

Gammel 24-08-07, 10:29   #315
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Hun leser da vitterligen leksikon hvor det står at uttrykket ble oppfattet som nedsettende og rasistisk allerede for ni år siden.

Og tragisk nok er det ikke det hun legger merke til, snarere ordlyden. At det er greit i enkelte sammenhenger.

Gammel 24-08-07, 10:29   #316
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Maggie, jeg oppfattet også at du fniste over at det ikke var lov til å kalle sjokoladebollene for negerboller lenger. Som i at du syntes det var tåpelig. Men nå ser jeg jo at det også kan være at du fniser over at du er flink til å gå forbi dem uten å kjøpe dem, og at resten bare var en saksopplysning.

Gammel 24-08-07, 10:30   #317
Maggie74

Maggie74 sin avatar

Standard

Igjen.. se hvor mye du vet. Jeg funderer slett ikke over hva de brune bollene i butikken heter.

Og infoskriv... det får jeg faktisk ikke. Jeg har heller ikke mottatt dokumenter som forteller meg hva jeg bør og ikke bør si og skrive. Er det vanlig at det blir sendt ut infoskriv av karakter: "I dag slutter vi å si følgende: "?

Jeg leser plenty av aviser, HVER DAG, faktisk og ser på nyheter, men det er vel ingen der heller som sånn direkte har sagt at i dag slutter vi å si sånn og så. Derimot observerer jeg at uttrykk ikke forekommer. Men bare fordi ikke uttrykk forekommer i media betyr de ikke at man ikke kan bruke dem lenger? Eller? Hører ikke så mye i media om Blowjobs. Er det også et ulovlig uttrykk?

Neida.. jeg er ikke dum. Ikke i nærheten. Men jeg blir frustrert over at folk bestemmer seg for at man er dum bare fordi man faktisk ikke har tatt seg tid til å finne ut av ting som ikke har vært aktuelt å finne ut av. Seriøst har jeg ikke hatt behov for å bruke uttrykk som hverken neger, svart, afrikaner eller noe i nærheten av den typen de årene jeg slet med sosial angst og i samme øyeblikk prøvde å gi ungen min en relativt normal oppdragelse ut fra den situasjonen jeg var i. Det er faktisk først nå i det siste at ordet neger har dukket opp igjen i hodet mitt, og når jeg da ser reaksjonene som blir på det i media må jeg få lov til å faktisk oppdatere meg.

Undring: Hvor mange som sliter med å komme seg ut i heisen, ta den ned 8 etasjer for å tørre å gå å hente posten har behov for å tenke på samfunnsrelaterte ting?

Gammel 24-08-07, 10:30   #318
ack
HATER Bergen by

ack sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
ack har et hav av muligheter foran seg
Standard

Det er bare du som har problemer med å følge med.

Nei for meg er det helt i orden at de i offentligheten har sluttet å kalle negere for negere, men JEG trenger ikke å bry meg om det. Jeg kan snakke sånn jeg vil til de jeg kjenner fortsatt. Og de aller fleste jeg kjenner sier fortsatt neger (uten å mene noe stygt med det), men det er ikke dermed sagt at de ikke er opplyst om at det ikke brukes offentlig mer.

ack er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 10:31   #319
Maggie74

Maggie74 sin avatar

Standard

Maggie, jeg oppfattet også at du fniste over at det ikke var lov til å kalle sjokoladebollene for negerboller lenger. Som i at du syntes det var tåpelig.

Men det var jo ikke meningen.. Jeg satte inn smilyen som en kommentar til den siste setningen min hvor jeg påstod at jeg ikke kjøpte sjokoladeboller.

Forøvrig har jeg aldri brukt uttrykket negerboller eller afrikaboller på det. Hørte det første gang da jeg var 15-16 år tror jeg, og skjønte ikke sammenhengen.

Gammel 24-08-07, 10:31   #320
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I innlegg 309 understrekte jeg bare at ordet ikke er sluttet helt å bruke. Jeg sier jo ikke noe der om at jeg synes det er greit, men at i 1998 var det fremdeles et ord i vokabularet vårt. Så vidt jeg kan lese så har jeg vel ikke noe sted der skrevet at JEG bruker det på grunnlag av leksikonet. Hele innlegget var et direkte svar til innlegg 306, hvor jeg påpekte at det ingen steder i mitt leksikon står at det offisielt er sluttet å bruke ordet.

Ordet finnes og brukes jo åpenbart fortsatt, ellers hadde vi ikke hatt denne diskusjonen. At ordet forklares og defineres i et oppslagsverk, betyr ikke at det er "gangbart" i høflig omgang, det betyr bare at ordet faktisk har en betydning. Å si at det "svært ofte oppfattes som en rasistisk og nedsettende betegnelse" er en veldig sterk formulering i leksikonsammenheng, og i alminnelig dagligtale betyr det at dette (i henhold til den som har skrevet dette) (og nei, det er ikke jeg ) er en rasistisk og nedsettende betegnelse.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:37.