Sv: Hva skal jeg stemme og hvorfor?
Opprinnelig lagt inn av Elin, her.
Men har vi færre lærere pr. elev i Norge enn resten av de landene vi kan sammenligne oss med skolesystem-messig? Det hjelper ikke å øke timetall og arbeidstiden til en lærer om han eller hun driver bare med vissvass og tullball og halvhjertet læring den tiden han eller hun er på skolen.
Jeg synes det er å mistro lærere dersom man antar de driver med vissvass og tullball hele tiden, dersom de ikke gjennomkontrolleres.
Vi har færre lærere enn feks hurralandet Finland, som satser skikkelig masse på barn fra de er født til de blir 15. Resultat: færre faller utenom, de flinke får den oppfølgingen de trenger, de svake får den oppfølgingen de trenger, barnvern og spes.ped blir koblet inn til tidlig og samfunnet sparerr millioner på å ta tak i problemene tidlig, dersom det er problemer.
Vi ønsker ikke en skole med kadaverdispplin, som antagelig er eneste måte å styre en klasse på om man er alene med 30-40 elever. Jeg ønsker en skole som ser hver enkelt elev og gir utfordringr og støtte til alle der de er. Og jeg tror at et godt psykososialt læringsmiljø (også kalt "dulleskole" av Høyresiden) gir bedre resultater. Når jeg har det bra rundt meg, trives med kollegene mine, har god ledelse, blir sett og anerkjent, får skikelig mat osv, så produserer jeg mer og bedre, enn om jeg presses hardt, ingen bryr seg om hvordan jeg har det, inneklimaet er elendig og sjefen er mer opptatt av at h*n vil bli kontrollert enn å gjøre jobben sin.