|
|
|
|
#1 |
|
Shake it out!
|
Sv: Unpopular opinion-trådMen kroppspositivisme er bare enda mer fokus på kropp og støtter opp om det at kropp betyr noe. Jeg er enig i at bilder som illustrerer bruk av kroppen er helt ok, men bilder av kropp bare for å vise kropp ser jeg ikke poenget med. Hvor tykk skal en kropp være før man kan vise den fram som «se, det er normalt å være tykk!», hvor mange strekkmerker?
|
|
#2 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Unpopular opinion-tråd
Jeg tenker at det kommer litt an på hvordan det formuleres. Hvis legen sier noe som "Her kan du jammen skylde deg selv som har tillatt deg å bli så overvektig", så er det noe helt annet enn å vennlig forslå noe som "denne problemstillingen vil kanskje bli noe enklere hvis du går noe ned i vekt, skal vi forsøke å finne en løsning for hvordan det kan skje".
|
|
|
#3 |
|
Shake it out!
|
Helt enig i det.
|
|
#4 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Det går det ikke an å være uenig i, vil jeg si. Det er også et enormt problem at helsepersonell har farlige fordommer mot overvektige, som medfører at de blir feilbehandlet eller underbehandlet, ikke får hjelp, ikke ber om hjelp. Og at medisinsk hjelp mot overvekten er så uoppnåelig.
|
|
|
#5 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Min bror er veldig overvektig. Veldig. Og endte opp med å få blodpropp på lungen som 30 åring (eller rundt der et sted) Han var i Spania da det skjedde, så han ble først innlagt på intensiven der i et par uker før han ble sendt hjem med ambulansefly. Og han sier at de i Spania behandlet han på en mye bedre måte, men mulig det har noe med at de skulle bare sørge for at han overlevde og sende han videre.
|
|
|
#6 |
|
can-jur
|
Utfordringen er at stort sett har de zipnada å foreslå. Og svært få leger greier å nærme seg temaet på en god måte.
|
|
|
#7 |
|
Shake it out!
|
Jeg er (suprise!) helt enig i at det ikke er ok å påpeke overvekt som årsak til alle mulige helsemessig utfordringer. Øyebetennelse er vel neppe noe som man kan skylde på overvekten.
|
|
#8 |
|
Textrovert
|
|
|
#9 |
|
Shake it out!
|
Normalisere as in fremstille det som «det er like bra å veie 160 kg som 80 kg». Jeg synes ikke det er bedre med modeller som er sykelig overvektige enn de som er sykelig undervektige. Det er jo ikke et forbilde, like lite som en sykelig undervektig modell er et forbilde.
|
|
#10 |
|
flisespikker
|
Men det synes jeg er en såpass uvanlig ting å si, gitt hvor massivt trykket er av dem som sier det motsatte, at det er noe av en stråmann å si at det er viktig å slutte med det.
|
|
#11 |
|
Textrovert
|
Og vi er så indoktrinerte på at lav vekt og vektnedgang bejubles, at jeg alltid blir forfjamset når jeg er hos hematolog eller snakker med kreftsykepleieren og de blir kjempeglade når de hører at jeg har gått opp i vekt siden behandlingsoppstart og holdt meg der. Jeg prøver alltid å unnskylde meg med at jeg tror jeg hadde et litt kunstig lavt utgangspunkt da jeg startet behandling, men det bryr de seg ikke om. Selv om jeg er overvektig, er de superglade hver gang jeg sier at jeg veier det samme som sist. Det føles nesten litt surrealistisk.
|
|
#12 |
|
geskjeftig
|
Sv: Unpopular opinion-trådJeg tror ikke det er helsefremmende å føle seg unormal, samme hva grunnen er.
|
|
#13 |
|
Introvert textrovert
|
Sv: Unpopular opinion-trådJeg ble bedt om å gå ned i vekt da "svangerskapsforgiftnings"symptomene ikke ga seg etter keisersnitt. Jeg fikk et skriv med å spise mer grønnsaker, ikke spise smør og bytte ut H-melk med lettere melk.
|
|
#14 |
|
Shake it out!
|
Sv: Unpopular opinion-trådMulig at det er algoritmene på TikTok som preger mitt sync men jeg synes altså ikke det er unaturlig å fremstille sykelig overvekt som noe som er fullstendig ufarlig og egentlig ganske fint i sosiale medier.
|
|
#15 |
|
flisespikker
|
Det kan du jo si.
|
|
#16 |
|
Shake it out!
|
Jeg elsker diskusjoner, og synes det er kjempefint å få perspektiver på mine upopulære meninger, så bring it on.
|
|
#17 |
|
flisespikker
|
Jeg tror likevel det er et relativt lite antall folk som gjør det, sammenlignet med de titusenvis av mennesker som daglig hetser overvektige, både i virkeligheten og på sosiale medier. Og jeg vil også tro at grunnen til at noen føler behov for å komme med motvekt til det massive trøkket er nettopp at det er så massivt.
|
|
#18 |
|
flisespikker
|
Sv: Unpopular opinion-trådDet er kjempeviktig å skjønne at selv om overvekt er en faktor som øker risikoen for en del sykdommer og plager på gruppenivå, så kan man ikke si noe om enkeltpersoner på grunnlag av vekt. Man kan ikke si at enhver tilfeldig person som veier 80 kg er mindre sunn enn enver person som veier 65 kg, for det er veldig mange faktorer som avgjør om man er sunn og frisk. Man kan heller ikke si at enhver person som veier 80 kg vil bli sunnere hvis hun går ned 10 kg; det kommer jo for eksempel an på hvorfor hun går ned i vekt. Og en person som går fra 70 til 80 kg kan også fint ha blitt sunnere og friskere i den samme perioden, selv om hun BMI-messig har gått fra «normalvekt» til «overvekt».
|
|
#19 |
|
Shake it out!
|
Sv: Unpopular opinion-trådForøvrig overhode ikke uenig i et eneste ord du sier i det siste innlegget der, Skilpadda. Og det er jo det samme med feks røykere. Det finnes datapunkt med storrøykende bestemødre som døde kjernesunne i en alder av 95. Og min svigermor som aldri har tatt et trekk, eller vært passiv røyket, fikk lungekreft da hun var 65.
|
|
#20 |
|
flisespikker
|
Sv: Unpopular opinion-trådJeg skjønte hvilket du mente, Milfrid.
![]() |
|
|