Sv: Unpopular opinion-tråd
Opprinnelig lagt inn av Divine, her.
Hva mener du med "å normalisere"? Jeg tenker at det ER normalt å være overvektig. At det kanskje ikke er ideelt alltid, er nå så sin sak. Men skal man ikke vise fram / snakke om det som er normalt?
Normalisere as in fremstille det som «det er like bra å veie 160 kg som 80 kg». Jeg synes ikke det er bedre med modeller som er sykelig overvektige enn de som er sykelig undervektige. Det er jo ikke et forbilde, like lite som en sykelig undervektig modell er et forbilde.
Jeg mener selvfølgelig ikke at man ikke er normal som overvektig. Som jeg har skrevet i innlegg før så har jeg jo sagt at en normal kropp er både mager, slank, fyldig, tykk og enorm. Legg merke til at jeg ikke hadde «normalvektig» i den oppramsingen. Det er helt normalt å ha en kropp i alle mulige vektklasser, og ingen skal shames. Men det er fremdeles sånn at det er bedre helsemessig å være slank eller fyldig, ikke like bra å være mager, tykk eller enorm.
Jeg tror jo at vi alle vet at kropper kommer i alle fasonger, og at vi ikke blir mer opplyste av dette voldsomme fokuset som er på kropp i sosiale medier og vanlige medier for den saks skyld.