|
Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
En anelse distre
Medlem siden: Feb 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Tilstandsvurdering av eldre boligDet er snakk om eldre bolig fra rundt 1960 (tilhører familen). Her er gjort fint lite vedlikehold av boligen, bortsett fra noe oppussing innvending. Huset er lagt med eternittplater. Hva slags tak det har er jeg litt usikker på, men tror ikke dette noen gang er skiftet. Det er heller aldri blitt drenert rundt boligen. Sist redigert av Luvi : 25-02-23 kl 13:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Tilstandsvurdering av eldre boligDu vil ha en ordentlig takstmann til å skrive en rapport.
![]() |
#4 |
En anelse distre
![]() Sv: Tilstandsvurdering av eldre boligSom jeg fryktet. Det er mye penger har jeg ikke slik som ting er nå. Alt i alt så er det trolig verdt å få det gjort for å få en romsligere økonomi på sikt, men om en slik rapport viser seg at det blir økonomisk forfall å ta over så er det igjen bortkastede penger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
En anelse distre
![]() Sv: Tilstandsvurdering av eldre bolig
Det blir ikke mitt problem. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Tilstandsvurdering av eldre bolig
Ja.
![]() |
#8 |
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() Sv: Tilstandsvurdering av eldre boligDet kom nye regler 1.1.2022. Det trenger ikke å koste 20 000 kr, men det må foreligge en ordentlig takstrapport, det holder ikke med megler.
![]() |
#9 |
heimføing
|
![]() Sv: Tilstandsvurdering av eldre boligDet er ikke meglere som lager takstrapporter. Det gjør en takstmann, og det er ikke megler som velger hvilken takstmann som skal brukes. Selger kan velge selv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
![]() Sv: Tilstandsvurdering av eldre boligTa kontakt med en takstmann og be om pristilbud. Min erfaring er at takst utført av autorisert takstmann slett ikke koster 20.000. Nå skriver min erfaring seg fra å bistå selger bosatt utenlands med salg av et bolighus for et par år siden, men takstrapporten den gang kostet rundt 5.000 kr. Det var et grundig og omfattende dokument som beskrev husets tilstand og vedlikeholdsbehov. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
<3
Medlem siden: Jan 2008
![]() Sv: Tilstandsvurdering av eldre boligDa vi hadde takst på den forrige boligen vår, i 2016, kostet dette 5000 kroner.
![]() |
#12 |
En anelse distre
![]() Sv: Tilstandsvurdering av eldre boligTakk, alle sammen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() Sv: Tilstandsvurdering av eldre boligVi solgte leiligheta til stefaren min etter at de nye reglene trådte i kraft 1.1.22, og betalte under 5000 for taksten. Brukte takstmann som megler skaffa, og dette var ei relativt ny leilighet i blokk, så mulig det blir dyrere hvis han må bruke mer tid og/eller man skaffer taktmann sjøl.
![]() |
|
|