Sv: Kommunikasjon - kontekst
Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.
Jeg ville nok også tenkt at det var du personlig som hadde "gjort noe", særlig hvis du sa "JEG ble kasta ut". Hadde du sagt vi eller alle ville jeg sannsynligvis tenkt annerledes.
Hmm, trykket var nok på første del - "jeg har ikke rukket å handle", det siste var bare en forklaring på hvorfor.
Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.
Eller så hadde jeg tenkt at du hadde kommet så tett opp til stengetid at du ikke rakk ærendet før du måtte gå.
Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.
Jeg er enig i at bokstavelig talt betyr «kastet ut» at man har blitt bedt ganske bryskt om å gå på grunn av noe man hadde gjort. Jeg ville regnet med at det var en spøk, og antagelig svart som om jeg trodde på det, som «ja, det var vel bare et tidsspørsmål» eller «huff da, hva gjorde du denne gangen?». Jeg ville ikke hatt noen egen historie i hodet, men ventet på at du fortalte hva som hadde skjedd.
Begge disse er vel det jeg vil kalle at man setter det som blir sagt inn i en kontekst. Polyanna vet at man kan svime litt rundt rett før det stenger og glemme klokka. Og Skilpadda vet at folk tuller med andre.
Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.
Jeg ville trodde du hadde brutt en regel.
Det er akkurat dette som fasinerer meg - vi har jo hatt en masse hendelser i det siste med ungdom som er kastet ut av kjøpesentre - fordi de har slåss og trakkasert andre kunder.
Men hvilke regler er det tenkelig at jeg skulle ha brutt? Og det er dette jeg mener med kontekstavhengig (at man kjenner miljøet kjøpesenter, at man kjenner personen som sier det etc) Jeg er faktisk oppriktig undrende - det er ikke kritikk. Jeg skjønner det rett og slett ikke. (for meg er det en "selvfølge" å hente inn denne typen kontekst - jeg var ikke en gang klar over at jeg gjorde det for inntil kort tid tilbake)