Sv: Ap vil stoppe private helsetilbud
Opprinnelig lagt inn av Input, her.
Det norske helsevesenet er basert på at det er kun helsevesenets tid som betyr noe. Og sånn er det bare. Det er ikke det at de ikke klarer å holde tiden (som hadde vært forståelig), det blir bare ikke satt opp tider. Folk skal henge rundt og vente.
Nettopp. Det burde vært mulig å håndtere pasienters venting på en bedre måte, for eksempel ved å planlegge når man tidligst kommer til å kunne ta pasienten inn.
Veldig mye kan bli bedre med forholdsvis enkle midler, men det krever at man
* oppdager at det er noe som skal endres og deretter ser verdien av at det endres
* setter av nødvendige ressurser (personell, penger, tid)
Et eksempel: Jeg hører stadig vekk at ressurser kastes bort på at pasienter ikke kommer til oppsatt tid. Her er to forslag på hva man kan gjøre:
1) Send ut varsel på SMS i forkant, og sett av nok tid til at man kan avlyse! Jeg får påminnings-SMS om timer hos min fastlege hvor tidsfristen for å avbestille nettopp har gått ut. Og så får jeg påminnings-SMS fra klinikken til min (private) kiropraktor, som gir meg nok tid til å avlyse om det skulle være nødvendig.
2) Få bedre system for å tette hull som oppstår i kalenderen på grunn av at pasienter ikke møter opp. For eksempel ved å ha en veldig-kort-varsel-liste hvor folk kan sette seg opp og akseptere å vente hele dagen på sykehuset/klinikken i tilfelle en pasient ikke dukker opp. Det har vært situasjoner hvor jeg gladelig hadde ventet en hel dag på sykehus/klinikk, over å måtte vente et helt år på å få hjelp!
oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
|