Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ap vil stoppe private helsetilbud

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-05-23, 12:17   #1
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ap vil stoppe private helsetilbud

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Det norske helsevesenet er basert på at det er kun helsevesenets tid som betyr noe. Og sånn er det bare. Det er ikke det at de ikke klarer å holde tiden (som hadde vært forståelig), det blir bare ikke satt opp tider. Folk skal henge rundt og vente.

Nettopp. Det burde vært mulig å håndtere pasienters venting på en bedre måte, for eksempel ved å planlegge når man tidligst kommer til å kunne ta pasienten inn.

Veldig mye kan bli bedre med forholdsvis enkle midler, men det krever at man
* oppdager at det er noe som skal endres og deretter ser verdien av at det endres
* setter av nødvendige ressurser (personell, penger, tid)

Et eksempel: Jeg hører stadig vekk at ressurser kastes bort på at pasienter ikke kommer til oppsatt tid. Her er to forslag på hva man kan gjøre:

1) Send ut varsel på SMS i forkant, og sett av nok tid til at man kan avlyse! Jeg får påminnings-SMS om timer hos min fastlege hvor tidsfristen for å avbestille nettopp har gått ut. Og så får jeg påminnings-SMS fra klinikken til min (private) kiropraktor, som gir meg nok tid til å avlyse om det skulle være nødvendig.

2) Få bedre system for å tette hull som oppstår i kalenderen på grunn av at pasienter ikke møter opp. For eksempel ved å ha en veldig-kort-varsel-liste hvor folk kan sette seg opp og akseptere å vente hele dagen på sykehuset/klinikken i tilfelle en pasient ikke dukker opp. Det har vært situasjoner hvor jeg gladelig hadde ventet en hel dag på sykehus/klinikk, over å måtte vente et helt år på å få hjelp!

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-23, 13:25   #2
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ap vil stoppe private helsetilbud

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Et eksempel: Jeg hører stadig vekk at ressurser kastes bort på at pasienter ikke kommer til oppsatt tid. Her er to forslag på hva man kan gjøre:

Åh! Her savner jeg at det gjøres en "ikke møtt"-statistikk (og økonomisk beregning) på hva det koster storsykehuset UNN at pasienter fra de nordligste fylkene ikke kommer fordi de er satt opp på håpløse buss- og flytider som Pasientreiser setter opp. F.eks. om vinteren når været er ubestemmelig og "alle" vet at morgenflyet fra Sørkjosen er hipp som happ om det kommer til å gå, særlig når man ser vær-utviklingen dagen før. Da blir det forsinkelser, stengte veier, ferga går ikke, osv. Og det blir "ikke møtt" til timen på sykehuset.
I stedet for at pasienten fikk reise dagen før, sove på pasienthotellet i fred og ro, og rekke timen/behandlingen som planlagt. Litt mer penger til kost og losji, men legens dyrebare (operasjons)tid ble nyttet fullt ut.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:02.