|
Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() |
![]() Fine du / vakre du....jeg blir litt sånn |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Fine du / vakre duMotegreier.
![]() |
#4 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Fine du / vakre duHva mener du men riktig grammatisk? Det er jo ikke en fullstendig setning.
![]() |
![]() |
#5 |
Semiaktiv
![]() Sv: Fine du / vakre du
At det skal være "deg", ikke "du", antar jeg. "Enig med du" er det også noen som sier. Eller har det dødd ut nå?
![]() |
#7 |
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
![]() Sv: Fine du / vakre duDu er mer personlig enn deg kanskje?
![]() |
#8 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Fine du / vakre duJeg synes også det høres feil ut og føler de er litt yngre enn meg som bruker dette. Er det 30-40-åringenes svar på det som tenåringsjentenes (i hvert fall tidligere sa): Vakreste osv. Svar: duuu dah? (jeg blir 49 i år).
![]() |
#9 |
Semiaktiv
![]() Sv: Fine du / vakre duDet kan kanskje være noe med at det blir litt nært, søtt og koselig med et litt "barnslig" språk?
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 14-06-23 kl 23:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Introvert textrovert
|
Ja, det tror jeg. Det gjør det tilsynelatende mer personlig.
![]() |
#11 |
Slim på hovednerven
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
![]() Sv: Fine du / vakre duFine du. Godt i glasset. Det gledes. Hate på (hun). POV. Basically. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
![]() |
#15 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Fine du / vakre duUansett om det er litt rart så har jeg blitt veldig glad når noen har sagt det til meg. Det har nok vært "damer" på min egen alder. En mannlig venn av oss, kan nok ha sagt det også. Han smører på med den typen ord. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Textrovert
|
Hva er poenget med den der POV-greia, egentlig? Og når kan det brukes / ikke brukes? :knirk:
![]() |
#17 |
Fru Jacobsen
![]() Sv: Fine du / vakre duJeg tror at "fine du" kan være en dialekt-ting. Jeg er nordlending, og kan godt finne på å skrive "tusen takk, fine du" til venninnene mine. Har ikke tenkt at det skulle være noe feil/teit i det. (Mulig jeg bare er litt lite smart |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
flisespikker
|
![]() Sv: Fine du / vakre duJeg vil ikke si det er «grammatisk feil»; det er jo mest vanlig å tiltale noen med «deg» i stedet for «du», men jeg synes det er litt søtt/personlig å skrive «kjære du» eller «fine du», nettopp fordi det ikke er det faste uttrykket. Og jeg kan også fint finne på å skrive ting som «tusen takk, snille du».
![]() |
#19 |
kamerat
|
![]() Sv: Fine du / vakre duDenne bruken av du/deg er vel en slags vokativ (tiltaleform), på linje med Kari! Petter! Du! Du Petter! Du Kari! Men det er også et tilfelle av et adjektiv som modifiserer et personlig pronomen, som er ganske uvanlig, så det er også karakteriserende – hvis man sier «snille deg!» eller «snille du!», kan man parafrasere det som «du er snill» (jf. også «Snilling!», «Søtnosen!» osv.). Jeg tenker at vokativfunksjonen trekker mot subjektsform mens den komprimerte karakteriseringen trekker mot objektsform (når det blir objektsform i norsk er et fascinerende langt lerret å bleke).
Prima (0503) et Secunda (0505) “Do you find it easy to get drunk on words?" "So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.” (Dorothy L. Sayers, Gaudy Night) Sist redigert av Toffskij : 15-06-23 kl 11:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
intro
|
![]() |
![]() |
|
|