Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Hvor vanskelig er det å kjøre trygt med henger på langtur?

Autofil Bilsnakk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-07-23, 21:33   #1
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor vanskelig er det å kjøre trygt med henger på langtur?

Det er også veldig mange bobiler på veien for tiden og de klarer langt fra alltid å holde fartsgrensen. Selv med hestehenger holdt vi trafikken helt fint (selvsagt bortsett fra motorvei).

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-24, 23:15   #2
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

Det er også veldig mange bobiler på veien for tiden og de klarer langt fra alltid å holde fartsgrensen. Selv med hestehenger holdt vi trafikken helt fint (selvsagt bortsett fra motorvei).

Vi pleier helt seriøst ikke å være mye plaget av trafikk på ferie. Vi kjører somregel ikke på typiske utfartsveier, og i 90 - 100 sonene pleier farta også å gå i 90 - 100. Det er jo ikke hoveddelen av veien som har over 80 i fartsgrense uansett så jeg anser ikke det som noe problem. Mannen liker gjerne å kjøre de sonene så det vil trolig irritere ham mer.

Men, det vil virkelig løse alle plass problemer. Det er litt rart å ha plass problemer med såpass stor bil, men altså, det er campingen som gjør det. Utenom den hadde vi hatt et hav av plass. Vi kjører jo i en s max, det baggasje rommet rommet jo virkelig det meste. Men ikke helt alt

Ikke med et svært telt, liggeunderlag og soveposer til fem, bord og stoler, grill og kjøleboks, kjøkkenutstyr og annet utstyr, skjøteledninger og denslags, klær fra bikini til ullgenser til fem (og på vei hjem en et års oppsamlet mengde med arveklær fra min 14 år gamle svigerinne til min 13 år gamle datter (og litt fra hennes 16 år gamle bror til min 15 åring)) og alt annet vi drar med oss.

På spøk sier mannen, "også spolerer hunden for campingen da om den ikke slår seg til ro i teltet."

En gang i tiden dro vi jo faktisk på ferie med 2-3 unger, en av dem i barnevogn, og hundebur i bagasjerommet. Og to poser med bleieutstyr en periode, vi brukte jo tøybleier på de eldste (yngste var så plaget av eksem i bleieutslettet at jeg ga opp det etterhvert. Sparte plass i baggasjen i det minste )

Men det var først etter hunden døde at vi begynte med camping-livet da. Mannen ønsker seg nok ny hund på sikt, så jeg risikerer vel at her forsvinner argumentet om at vi ikke har plass til en i bilen på ferie

Jeg tror uansett at en liten henger både er praktisk nå og da resten av året, og vil løse alle mine problemer på ferie. Så kan den vesle skiboksen få bli hjemme, så slipper vi susingen fra den. Den rommer en del på ferie den altså, men ikke på langt nær hva en henger rommer. Og reelt trenger vi jo ikke så innmari mye mer plass (før jeg handler ) men det vil spare oss for stapping i alle bilens hulrom, sekker under beina på folk som forlengst har blitt så lange at det ikke går lenger, og trolig spare oss en del tid i nedpakkingen rett og slett fordi det ikke er like nødvendig å stappe alt i helt 100% domino, tvinge inn sko her og soveposer der hvor det egentlig nesten ikke er noe plass...

Alternativet er å slutte med camping. Da har vi plass til hundebur og trenger nesten ikke takboksen engang. Kjørte vel et år på ferie med nesten tom takboks. Bare stappet arveklærene der når vi skulle hjem

Det er campingen som tar plass. Pluss at ungene er blitt større. Fysisk mer plasskrevende med en tenåring som er lenger enn mor, enn en liten gutt i beltestol som får en bag under beina så har han fotstøtte. Dengang la vi det i bilen faktisk for fotstøtte, ikke fordi vi trengte plassen.

Gammel 01-06-24, 07:06   #3
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 52
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Lei ein hengar på OBS denne sesongen og sjå om det er noko for dokker. Eller kjøp ein og sjå, og så har dokker hengaren vidare uansett eller selger den etterpå.

Det er ikkje snakk om så voldsom tung last, sjølv om det er glamping. Og folk køyrer jo med hengarane sine på dei store vegane også, berre tilpass farta.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:29.