Sv: Hvor ofte slippe fram trafikk?
Etter min erfaring er traktorer gode til å slakke av i rettstrekninger, blinke når det er mulig å kjøre forbi, og en del svinger også ut i lommer og kjører litt saktere (uten å stoppe). Alt det gjør at trafikken flyter vesentlig lettere. Dessuten skal de sjelden langt.
Bobiler, leiebiler, og østlendinger på vestlands- og nordlandsferie derimot. De burde UP stansa og oppdratt. Det er helt fullstendig grusomt å ligge bak slike. Det er ikke bare at de kjører sakte, de ligger også midt i veien, bremser på de merkeligste steder, og lever i sin egen verden. Ikke skjønner de noe hvis man gir lyssignal heller. Så skjønner godt at det er fristende å tute.
Fant en plakat på en ferge i Nordland med beskjed til bobiler om å slippe andre forbi. Hvorfor har vi ingen offentlig opplysningskampanje om slikt? Burde vært reklameplakater langs veiene (a la "del veien") og delt ut brosjyrer om "slik kjører du i Norge" på turistkontorene og campingplassene.
Mista ei ferge i fjor sommer pga en gjeng med (norske) bobilister, og når jeg gikk fram i fergekøa og sa fra så fikk jeg tilbake at jeg måtte jo ta det med ro, vi er jo alle på ferie. Freste tilbake at jeg f. meg ikke var på ferie, men tviler på at det gikk inn i skolten på gubben.