|
Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#283 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Strikking for super-dummiesJa, hvis det ikke har stått noe ala «Videre måles arbeidet herfra» tidligere i oppskriften.
![]() |
![]() |
#285 |
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Strikking for super-dummies
Litt sent, men dog: Jeg strikker vrangradene mye løsere, så jeg pleier å strikke dem med et halvt nr. mindre pinne. |
![]() |
![]() |
![]() |
#286 |
|
![]() Sv: Strikking for super-dummiesDet står vel som regel i oppskriften også.
![]() |
![]() |
#287 |
Fjellpiper
|
Og så har du de oppskriftene hvor man skal ØKE antall masker før man strikker vrangborder. Det fungerer dårlig for meg som nesten alltid får slarkete vrangborder selv om jeg går ned en hel pinnestørrelse for å unngå det. Oppskriftene er basert på hvordan de som lager dem strikker, så man må etterhvert løsrive seg litt og gjøre tilpasninger basert på egne behov. |
![]() |
![]() |
![]() |
#288 |
|
![]() Sv: Strikking for super-dummiesJeg lærte meg en ny måte å strikke vrangmasker på, hvor msn ikke legger tråden foran. Da ble det plutselig mye jevnere også.
![]() |
![]() |
#289 |
Fjellpiper
|
Kanskje jeg burde prøve? Jeg har i veldig mange år hatt den innstillingen at den måten jeg lærte meg å strikke som barn og tenåring er bra nok, og alle nye fænsy schmansy teknikker ikke er noe for meg (hvorfor bruke magic loop når jeg kan strikke med strømpepinner, hvorfor lære italiensk avlukking når jeg kan felle av masker fra før, hvorfor strikke patent når det tar så lang tid etc. etc. etc). Det siste året har jeg derimot bestemt meg for at det er lov å lære noe nytt også for 46-åringer, og det har ikke bare gjort at jeg har fått til nye og pene teknikker men ikke minst har det vært morsomt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#290 |
|
![]() Sv: Strikking for super-dummiesDu kan se i denne videoen hvordan jeg gjør det. Det blir for meg mye jevnere fordi jeg holder tråden likt uansett om jeg strikker rett eller vrangt. Før jeg lærte denne metoden måtte jeg bytte pinner hele tiden om jeg skulle strikke glattstrikk frem og tilbake, nå trenger jeg ikke det mer. https://youtu.be/Ybi6bQpihvg
![]() |
![]() |
#291 |
søt
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Strikking for super-dummiesJeg strikker vrang slik som i videoen tror jeg (lærte det slik), og eneste konsekvensen er at hvis man strikker frem og tilbake så må man strikke masken "vridd" når man er rettsiden, men det faller seg veldig naturlig.
![]() |
#292 |
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
Det har jeg aldri sett.
Jeg tenker ikke på vrangbord, jeg mener når man strikke glattstrikk frem og tilbake med annenhver rad strikket fra vrangsiden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#293 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Så pussig at du ikke lærte den metoden opprinnelig; hvor lærte du å strikke?
![]() |
#294 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Strikking for super-dummiesJeg synes begge de to måtene å strikke vrang på, som filmen viser, var komplisert, men jeg tror det har å gjøre med at jeg strikker rettmaskene på en annen måte når jeg strikker frem og tilbake for å få "snudd" hvordan masken ligger på pinnen, og da blir det enklere å strikke vrangt på omgangen tilbake.
![]() |
#295 |
Fortynnet
|
Jeg har strikket siden jeg var liten, altså siden 70-tallet, og kjøpt mine egne strikketøy siden 80-tallet. Jeg har aldri opplevd hjemmestrikk som fattig eller flaut, og det har vel igrunnen aldri vært billigere å strikke enn å kjøpe. (Det må isåfall ha vært før min tid igjen). Evt om man strikket av billig akrylgarn. Jeg strikket mange sett av Dale Babyull til mine barn på 80- og 90-tallet, og opplevde det som dyrt. (Mye dyrere enn om jeg kjøper det eller tilsvarende nå). Sist redigert av Filifjonka : 05-08-23 kl 09:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#296 |
Fjellpiper
|
Ah, ja, det blir annerledes, beklager at jeg misforsto!
Jeg har lært begge metodene. I Norge. Og synes dessverre begge gir samme litt for slappe resultat på vrangbord. Men har funnet en mulig løsning som jeg skal prøve ut ved høve. |
![]() |
![]() |
![]() |
#297 |
Slim på hovednerven
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
![]() Sv: Strikking for super-dummiesJeg er vokst opp med strikkeplagg, til og med livstykket - en slags liten vest som hadde fester til ullstrømpene nederst - var hjemmestrikka. Jeg har strikket mye til både egne barn og barnebarn, og opplever at prisen på garn ift garnkvalitet er som den alltid har vært; man må betale for kvalitets- og sertifisert garn, mens garn med mye plast og uklar opprinnelse kan være latterlig billig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#298 |
|
Jeg trodde vi snakket om vrangbord.
![]() |
![]() |
#299 |
ej ikke møjkets heije
|
Det har jeg aldri spurt om, men jeg vet at hvis jeg tar vare på kvitteringen og kommer tilbake innen 3 måneder, så får jeg byttet hele nøster som er til overs. Så da kan man godt kjøpe et ekstra nøste hvis man er usikker.
![]() |
![]() |
#300 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Strikking for super-dummiesGarn har jo aldri vært billig. Men det er klart at den trenden som er nå med at gensere skal strikkes i flere tråder med dyrt garn gjør det enda dyrere enn det var. Jeg strikker fremdeles mest i finull, og da er det ikke uoverkommelig dyrt. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|