Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Grunner til å kastrere hund

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-08-23, 16:20   #1
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grunner til å kastrere hund

Opprinnelig lagt inn av Retz, her.

Forhåpentligvis ingen type problematferd, men medisinske årsaker. Joda, vet det ikke er helt uvanlig å gi kjønnsdriften skylden for uønsket atferd, men jeg håper dette ikke er den vanligste årsaken til inngrepet.

Å kastrere hest og katt er helt vanlig helt uten medisinske indikasjoner. Hvorfor ikke hund?

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-23, 06:04   #2
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Å kastrere hest og katt er helt vanlig helt uten medisinske indikasjoner. Hvorfor ikke hund?

Nå spurte Ine etter problematferd hos hund som årsak til kastrering, og da tenker jeg at atferd som skyldes eiers manglende vilje/evne til å oppdra hunden ikke bør løses ved kastrering. Jeg vet det kan tillates etter særskilt grunn, i tillegg til medisinske og dyrevelferdsmessige årsaker, men kastrering i stedet for oppdragelse er ikke dyrevelferd i mine øyne.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-23, 08:36   #3
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Retz, her.

Nå spurte Ine etter problematferd hos hund som årsak til kastrering, og da tenker jeg at atferd som skyldes eiers manglende vilje/evne til å oppdra hunden ikke bør løses ved kastrering. Jeg vet det kan tillates etter særskilt grunn, i tillegg til medisinske og dyrevelferdsmessige årsaker, men kastrering i stedet for oppdragelse er ikke dyrevelferd i mine øyne.

Realiteten er at det finnes en del av de hundeeierene. Det er ingen som forventer at man skal ha en hingst og mener man bare kan oppdra den. Å ha en ukastrert hannkatt er sett på som uansvarlig og dårlige dyrehold. Men på hund skal ikke en hundeier som ikke evner å trene bort kjønnsdrift ikke få kastrere? Det henger ikke på grep altså.
Etter å ha blitt møtt med «vi kan avlive hunden din, men ikke kastrere den» har jeg brukt en hel del tid på å forstå hvorfor lovverket er slik og det er ikke mulig å forstå. Vi kastrerer all gris rutinemessig. Å få kastrert en okse er null problem, ingen forventer at du skal trene bort kjønnsdriften. Vi kastrerer lam fordi de er født for tidlig på året.
Å kastrere hannhundene til dårlige hundeeiere er vinn vinn for alle. Hunden får det bedre med redusert kjønnsdrift, hunden kan ikke lage valper, ofte ufrivillig på tisper i nabolaget eller planlagt med en random tispe fordi eier synes egen hund er så fiiin.
Kastrering av hund er en av mine store kjepphester og det er så mange hunder som ville fått bedre liv om de ble kastrert og SÆRLIG de som har slappe, uerfarne eller rett og slett «dårlige» eiere. Så beklager ranten altså. Men verden består ikke bare av gode hundeeiere med kontroll på både trening og hund. De aller fleste er helt vanlige folk med vekslende hell i oppdragelsen.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:58.