|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Om å okkupere seter med bag, veske, bein osv.
Det gjør jeg også.
![]() |
#62 |
|
Ja! (og minstebarnet mitt har mer enn en gang ikke kommet seg av bussen ved skolen fordi det står gjenger med folk og stenger døra og ikke ser en liten kropp som prøver å komme seg av bussen)
![]() |
#63 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Egentlig handler det om litt av det samme, det å være oppmerksom på verden rundt seg, og gjøre sitt for at ting skal gå greiest mulig.
![]() |
#64 |
|
![]() Sv: Om å okkupere seter med bag, veske, bein osv.Jeg ber folk på en hyggelig og høflig måte om å fjerne veske hvis det trengs for å få sitte. Det er er ikke så problematisk syns jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: Om å okkupere seter med bag, veske, bein osv.Jeg har lagt merke til noe av det samme på flyplasser. Ved venteområdet ved gate sitter det alltid mange med veske eller sekk på setet ved siden av seg. Jeg har egentlig alltid antatt at de holder av plassen for den de reiser sammen med, som kanskje er på do eller i kiosken, men da jeg skulle fly denne helgen fulgte jeg litt med rundt meg og skjønte raskt at bare noen få gjorde akkurat det og at resten altså syntes det var helt greit å ta opp ledige plasser med veskene sine. Selv da venteområdet etter hvert ble fylt opp av passasjerer som måtte stå var det ingen (!) som frivillig flyttet vesken sin for å signalisere at setet var ledig, men de få som spurte om det var ledig fikk ja. Jeg synes det er ganske merkelig å ikke selv klare å tenke at man skal flytte vesken sin, men heller velge å vente på at noen spør (eller håpe at de ikke spør).
![]() |
#66 |
Semiaktiv
Ja, det er nettopp det som skjer i de aller fleste tilfellene tror jeg da. At folk har hodet andre steder, spesielt i mobilen, og ikke følger med verden som foregår rundt seg selv og sitt eget. Forståelig nok, men fortsatt irriterende.
![]() |
#67 |
Dragedytteren
|
Jeg tror ikke på at folk som reiser kollektivt i rushtiden i Oslo ikke vet at det kommer til å bli fullt.
![]() |
#68 |
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
![]() Sv: Om å okkupere seter med bag, veske, bein osv.Akkurat nå er jeg på bussen, lite folk sikkert pga høstferien, og av vane har jeg sekken på fanget, selv om setet er ved siden er ledig.
![]() |
#69 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Om å okkupere seter med bag, veske, bein osv.Jeg er togpendler, og reiser fra en stasjon som tar toget fra å være halvfullt til å bli nesten fullt på en normal dag, og jeg observerer flere typer "veske på setet ved siden av meg"-reisende.
![]() |
#70 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Om å okkupere seter med bag, veske, bein osv.Sist gang jeg tok buss var jeg helt alene på bussen - minus sjåføren. Selv om det var rushtid!
![]() |
#71 |
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Om å okkupere seter med bag, veske, bein osv.Hm. Jeg må pinlig nok innse at jeg ikke kan svare. Jeg tror jeg tar buss ca hvert tiende år. Jeg tuller ikke. Men jeg kan moderere til hvert femte for sikkerhets skyld. |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Enig i at kategori 3 er mest irriterende.
![]() |
#73 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Om å okkupere seter med bag, veske, bein osv.Og nå kan jeg fortelle live fra toget at jeg gikk på, satt meg på et ledig sete ved siden av den dame, hvor bordet var nede. Hun fjernet en mobiltelefon som lå på setet. Så satt jeg meg ned ved siden avvhenne - en halv stasjon, så kom en mann med to barn og pekte på setet mitt og sa at «dette er hans plass» og satt det ene barnet der, og sa «det er mammaen» når han pekte på hun som satt ved siden av meg. Som altså tok vekk telefonen sin når jeg kom, hvilket jeg tolket som «sitt her». Kanskje hun var drittlei ungen?
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West Sist redigert av Pøblis : 02-10-23 kl 18:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Semiaktiv
En underkategori under nr tre er de på regionbuss (jeg tar Mørelinjen fra tid til annen) som er lys våkne helt til bussen stopper på en holdeplass for å ta på folk, og da faller de umiddelbart i søvn.
![]() |
#75 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
Det skjønner man, ja. I alle fall etter en reise. At man alikevel setter veska på setet kan jeg ikke tolke som annet enn at man ikke bryr seg om andre får sitte. Eller man ikke liker/tåler/klarer at andre sitter ved siden av en. Jeg tror ikke alle som sitter slik i rushen er i den kategorien.
![]() |
#76 |
:)
Medlem siden: Jan 2007
![]() Sv: Om å okkupere seter med bag, veske, bein osv.Jeg fikk en rød prikk av Strå der hun uttaler at jeg ER egoistisk. Er det egoistisk å ha vesken sin i neste sete om det er masse plasser rundt, og ta den bort når det fylles opp? Kvalifiserer man kun til å ikke være egoistisk om man sitter med alt på fanget uavhengig av hvor mange på bussen? Jeg tittet rundt meg i dag og samtlige hadde sekken sin på setet ved siden av i en halvfull buss.
![]() |
#77 |
© All rights reserved
|
Jeg synes i alle fall dette innlegget vitner om egoisme:
Jeg mener at har man et snev av sosial kompetanse skal det være helt unødvendig å måtte bli spurt om å ta bort vesker/sekker osv |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Jøss, nå omtaler man prikker. Visste ikke at det var innafor. |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Hertuginne
|
Jammen, det er jo egoistisk å sette egne behov foran alle andres, og å legge ansvaret over på andre for å gjøre noe med situasjonen (som er manglende plasser å sitte).
![]() |
#80 |
Søt og rar
|
Jeg tenker jo at du var ganske ærlig om tankene dine rundt dette i begynnelsen av tråden, noe jeg syntes var fint, egentlig, for jeg regnet med at du ville få kommentarer knyttet til det.
![]() |
|
|