Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Skal vi snakke om Palestina og Israel?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-11-23, 08:47   #1
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal vi snakke om Palestina og Israel?

Tjorven.. Hvem er «de»?
Det er enormt mange skadede og foreldreløse barn. Å la en del av dem få komme ut håper jeg er mulig.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-23, 09:27   #2
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Tjorven.. Hvem er «de»?
Det er enormt mange skadede og foreldreløse barn. Å la en del av dem få komme ut håper jeg er mulig.

Vi er nå i en situasjon hvor det å bli igjen i Gaza, uten mat, drikke og uten mulighet til å være trygg, framstår som helt umenneskelig. Israel har skapt denne utrygge og uholdbare situasjonen for de som nå bor i Gaza. Men om løsningen er å evakuere alle fra Gaza, så betyr det at man kapitulerer og i realiteten
1) gir landet til Israel (for Israel har ikke respekt for landegrenser), og
2) sprer det palestinske folket utover.

Pest eller kolera?

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-23, 09:53   #3
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Vi er nå i en situasjon hvor det å bli igjen i Gaza, uten mat, drikke og uten mulighet til å være trygg, framstår som helt umenneskelig. Israel har skapt denne utrygge og uholdbare situasjonen for de som nå bor i Gaza. Men om løsningen er å evakuere alle fra Gaza, så betyr det at man kapitulerer og i realiteten
1) gir landet til Israel (for Israel har ikke respekt for landegrenser), og
2) sprer det palestinske folket utover.

Pest eller kolera?

Det jeg skrev var ikke å evakuere ALLE i Gaza, men å gi mulighet til at de som trenger det mest kommet ut og får den hjelpen de trenger. For dem haster det veldig. Det må vel være viktigere at unger overlever og får behandling enn å holde dem tettpakket i Gaza for at ikke området skal tømmes? Jeg forstår ikke.

Disse ungene og skadede kan jo også evakueres midlertidig. De kan umulig brukes som et forsvar? Da blir de jo i realiteten menneskelige skjold.

Det virker dessverre ikke som verdenssamfunnet står i kø for å bistå.

Løper man ikke egentlig Israels ærend om man lar de mest sårbare bli igjen?

Jeg vet sannelig ikke, men man får neppe løst storpolitikken nå og samtidig trenger barna akutt hjelp. Det virker nærmest umulig å gi uten å sende inn mange hjelpearbeidere.. noe som også virker umulig.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-23, 11:03   #4
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Det jeg skrev var ikke å evakuere ALLE i Gaza, men å gi mulighet til at de som trenger det mest kommet ut og får den hjelpen de trenger. For dem haster det veldig. Det må vel være viktigere at unger overlever og får behandling enn å holde dem tettpakket i Gaza for at ikke området skal tømmes? Jeg forstår ikke.

Slik jeg har forstått det, så er Gaza nå et område som i all hovedsak er uten noen form for trygg matforsyning, uten rent drikkevann, uten noe sted hvor man kan være helt trygg. Gaza er uten et helsevesen som fungerer fullt ut (mangler drivstoff for å drive aggregater, mangler medisiner og medisinsk utstyr, helsepersonell er selv traumatisert og uansett uslitt etter å ha stått på de siste ukene).

Nøyaktig hvem tenker du det er akseptabelt å la bli igjen?

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:54.