|
Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Tatt på
|
![]() Sv: Er advent byttet mot tidlig jul?Europris og Coop Extra er de butikkene jeg kommer på i farten som jeg har sett (og handlet) lilla lys og servitetter.
![]() |
#42 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er advent byttet mot tidlig jul?Europris er min kilde til lilla lys hvert år, men en liten krok i hjerna antyde at jeg skulle sjekke skapet først. Jepp, jeg kjøpe lilla lys og servietter i fjor, på tilbud litt uti desember tror jeg. Så de er klare, mangler bare kalender-lys. Europris pleier å ha det også, i tillegg til at jeg der finner godteri til de resterende dagene i kalenderene, så jeg skal nok en tur dit.
![]() |
#43 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: Er advent byttet mot tidlig jul?Jeg var på Coop Obs i går, de har massevis av lilla lys, lilla servietter og en del adventspynt (stjerner til vinduer og slikt).
![]() |
#45 |
Musk
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Er advent byttet mot tidlig jul?Jeg har aldri brukt lilla etter at jeg flyttet hjemmefra. Det er en farge jeg ikke liker. Vi har adventskrans med fire lys, fargene varierer. I år er det grønne juletreformede lys, faktisk er til og med lysene gjenbruk fra i fjor. Det var så lite brent (veeeldig brannfarlig krans), så jeg lot dem bare stå. Kransen pynter så fint likevel. Jeg har dekket mitt første julebord i hvitt og grønt, borddekorasjonen blir mer og mer over the top jo nærmere jul vi kommer. Annen pynt tas frem litt etter litt og juletreet kommer opp rundt 20. desember avhengig av hva som passer best med dagene. Jeg elsker desember nesten mer enn selve julen. Å glede seg, pynte litt etter litt etc. Det er det beste for meg. Dette kulminerer lille julaften som er min favorittdag av alle juledagene. Da er alt på stell, kjøleskapet fullt, leiligheten ren og pyntet, det dufter av kongerøkelse, vi ser kvelden før kvelden på TV og spiller julemusikk hele dagen. Herlig. Så min adventspynt er glede seg til jul-pynt. Og pynten er ikke tradisjonell lilla og rød, jeg bruker det jeg liker og varierer. I år er det mye naturlig og grønt, tror jeg, men bruker kanskje mørkeøde tøyservietter og gull på selve julaften til middag. Sist redigert av liefje : 28-11-23 kl 11:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
![]() Sv: Er advent byttet mot tidlig jul?Jeg tror lille advent er borte. For meg er advent at vi sakte jobber oss opp mot jul, med julepynt. Jeg har ikke en eske med lilla og en med rødt. Det tror jeg nok er utdødd.
![]() |
#47 |
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Er advent byttet mot tidlig jul?Jeg er ikke vant med lilla advent hjemmefra, min mor hadde rød krans med hvite lys. Lilla lys forbinder jeg med advent i klasserommet, lyset av, forventning, sang, høytlesing og tenning av lys. Tror hele klassen satt som tente lys. |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
flisespikker
|
![]() Sv: Er advent byttet mot tidlig jul?
Det høres brutalt ut.
![]() |
#49 |
Trøtt
|
![]() Sv: Er advent byttet mot tidlig jul?Så fint at du lagde nettopp denne tråden, Bokormen! Jeg har med meg advent som tradisjon hjemmefra, med lilla og lys og hva har du. Men vi har et ikke-religiøst hjem, og selv om vi har adventsstake for tradisjonens skyld, er det jo ikke et poeng å skulle opprettholde den liturgiske fargen hjemme hos oss. Så etter rask rådslagning med barna i går så dropper vi lilla advent i år, og går rett på jul. Og alle barna gleder seg. (og sitter som tente lys
![]() |
#50 |
flisespikker
|
![]() Sv: Er advent byttet mot tidlig jul?(Godt eksempel på at «som» kan bety enten «i likhet med» eller «i egenskap av».
![]() |
#53 |
Tatt på
|
![]() Sv: Er advent byttet mot tidlig jul?Jeg som liker lilla veldig godt, bruker enhver anledning til å pynte med lilla. Så her er det lilla løpere, lilla lys og lilla i servietter.
![]() |
#54 |
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Er advent byttet mot tidlig jul?Jeg har lilla lys i adventsstaken (må finne den frem samt kjøpe lys) og lilla løpere. Det er vel det hele. Gjerne noen blomster.
![]() |
#55 |
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: Er advent byttet mot tidlig jul?Ja, jeg tror advent er byttet ut mot tidlig jul, og jeg tror jammen at jeg lar meg påvirke i år. |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Er advent byttet mot tidlig jul?Jeg hadde lilla lys og adventsstake da barna var små. De ble etterhvert byttet ut med hvite, siden jeg ikke er glad i lilla verken i interiøret eller garderoben. Nå som barna er voksne har jeg sluttet med tradisjonen med å tenne et nytt lys hver søndag. Har en stake med fire lys, men tenner alle sammen. Sist redigert av Filifjonka : 28-11-23 kl 15:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Er advent byttet mot tidlig jul?I år har jeg kjøpt fire hvite lys med gullglitter nederst, til adventsstaken (min er til høye stakelys, ikke kubbelys, denne, fra design house Stockholm). Tror jeg hadde de samme i fjor. Kjøpt på Nille, skikkelig lekre.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 28-11-23 kl 15:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Trøtt
|
![]() Sv: Er advent byttet mot tidlig jul?Så i løpet av dagen fjernet jeg de lilla putene og erstattet med røde. Barna ble så glade!
![]() |
#59 |
Medlem siden: Jan 2011
![]() Sv: Er advent byttet mot tidlig jul?Jeg har aldri markert advent bortsett fra adventskalendere til barna. Har aldri hatt lyskrans eller lilla dekorasjoner. I stedet introduserer vi med litt julepynt, puter og lys 1 Desember og så kommer juletreet nærmere jul. |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() Sv: Er advent byttet mot tidlig jul?Jeg påsto tidligere i tråden at jeg ikke lenger bruker lilla pynt utover de lilla lysene jeg fikk, de skal brukes opp. Det er nok litt feil, Heltens fostermor/bestemor broderte en løper som har lilla blomstertema. Den kommer fram hvert år og skal det i år også. Den er nydelig. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|