Sv: «B.ms.g.tt» på tv
Opprinnelig lagt inn av My, her.
Det er spesielt, men det skjer. Jeg kjenner familier hvor en av foreldrene har annet morsmål, men som aldri har snakket dette med barnet sitt. Blant annet en der mor var amerikansk og far var svensk, de kom flyttende til nabolaget fra USA da barnet var tre. Far hadde aldri snakket svensk med barnet, så barnet kunne bare engelsk (og lærte heller ikke noe særlig norsk, fordi hen begynte på internasjonal skole med engelsk som undervisningsspråk, og gikk ikke i barnehage).
Ja, det skjønner jeg, men det er ikke det jeg skrev. Jeg skrev at hvis faren hadde snakket norsk med barnet sitt, ville barnet lært seg norsk. I det minste kunne forstå det.
Jeg er ikke så opptatt av forskning her, for det trenger man ikke å vite noe om. Og mulig det er bare jeg som er veldig opptatt av språket mitt, men jeg ville følt det som en et enormt tap om jeg ikke kunne snakke norsk med barnet mitt. For meg er hjertespråk en ekte og veldig sterk greie, derfor synes jeg det er rart hvis foreldre (uten tvang/press) velger å snakke et annet språk med sine barn. At norske politikere går ut i media og mener innvandrere må snakke bare norsk med barna sine, mener jeg er et overgrep. Helt reelt.
|