|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
rakkarpus
|
![]() Psykiater-sakenVi har vel ingen tråd om psykiateren som nylig mistet autorisasjonen, som det er en del om i media nå?
![]() |
#2 |
Klar
|
![]() Sv: Psykiater-sakenJeg husker Finn Skårderud som en som fikk nærmest heltestatus for arbeidet sitt med unge jenter med spiseforstyrrelser. Ørjasæter sin kronikk var veldig god. Den kritiserer vel ikke så mye ham som mangelen på klare retningslinjer i behandlingen av de aller sykeste. Skårerud sin tilnærming er samtaleterapi, og det høres ut som han har prøvd å unngå at pasienter skulle tvangsinnlegges. Sikkert med en tanke om at egen terapi burde være nok, men det har den jo tydeligvis ikke vært. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Leser
|
![]() Sv: Psykiater-sakenMorsomt at du lagde tråd på det, for jeg tenkte akkurat på det.
![]() |
#4 |
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Psykiater-sakenMangelfull journalføring. Skriver ut B preparater som en full sjømann. Grenseoverskridende oppførsel. Hva er det å lure på?
![]() |
#5 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Psykiater-sakenJeg er nok mer skeptisk til Ørjaseter jeg også, hun havner ofte i ulike grøfter. Samtidig er jo det som har kommet frem alvorlig nok, jeg tenker det er bra det kommer frem.
![]() |
#7 |
Leser
|
![]() Sv: Psykiater-saken
En bedre beskrivelse fra min side ville ha vært: Jeg har ikke fått med meg alt
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell Sist redigert av him : 03-12-23 kl 18:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Leser
|
Fant litt om det her: https://inyheter.no/06/12/2022/juris...deruds-uskyld/
![]() |
#10 |
Klar
|
![]() Sv: Psykiater-sakenØrjasæter stiller spørsmål til metodene Skårderud bruker i behandlingen. Dette syns jeg er interessant. Finnes det virkelig ikke gode retningslinjer for behandling av alvorlig spiseforstyrrede ungdommer? Er det opp til hver enkelt psykolog/psykoterapeut å bruke de verktøyene denne tilfeldigvis har i verktøykassa si? Og er det helt og holdent opp til den enkelte behandleren å vurdere hvor lenge behandlingen bør pågå og om det er riktig å fortsette med samme behandling? I så fall er jeg veldig glad for at det blir belyst.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Be happy!
![]() Sv: Psykiater-sakenPsykoterapi er interessant nettopp fordi man benytter eget selv i møte med pasientene. Det er lett å bli idolisert og en person pasienten knytter seg for sterkt til, derfor er dette en av de klassiske fallgruvene man advares mot. Dersom man har et pittelitt grandiost selvbilde kan det være skummelt å drive med psykoterapi nettopp av denne grunnen.
![]() |
#12 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Psykiater-sakenJeg tenker at selv om ikke jeg vet alt, så vet jeg hvordan helstilsynet jobber, og jeg stoler på begrunnelsen for hvorfor han har mistet autorisasjonen. han har brutt lov om helsepersonell i så stor grad at helsetilsynet altså mener det er alvotlig nok til autoriasjonstap. det er heldigvis ikke vi legfolk uten innsikt i saken som skal avgjøre om avgjørelsen er riktig eller ikke.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
heimføing
|
Du linker til Helge Lurås? 😳 |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Leser
|
Aj! Det så jeg rett og slett ikke! Var den artikkelen jeg fant som sa noe om hvordan dette var problematisk mtp å praktisere som psykiatriker. (Jeg tenker mittbom en 47 år gammel mann som ligger med en 25 åring hvor han er venn med faren, men vet ikke om det har så mye med jobben å gjøre)
![]() |
#15 |
Leser
|
Hadde vært interessant for oss andre å vite det. Er dette et slags eget rettssystem? Slik barnevernet fungerer?
![]() |
#16 |
Panzerekstremfeminist
|
Det er, som navnet sier, et tilsynsorgan.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Leser
|
Barnevernet sin nemd er jo et avgjørelsesorgan (en domstol) også abortnemda er et avgjørelsesorgan (domstol, selv om du ikke dømmes til fengsel). Mye av kritikken mot barnevernet har jo gått på dette at skillet mellom den instansen som skal hjelpe, bistå og rådgi foreldre også skal dømme de ved en senere anledning. Dette gir ikke de beste vilkårene for samarbeid uansett.
![]() |
#18 |
Panzerekstremfeminist
|
Ok, takk.
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
rakkarpus
|
![]() Sv: Psykiater-sakenInteressant innlegg av en pasient opprinnelig skrevet som Facebook-innlegg på vg i dag. Han skriver han har ingen grunn til å betvile varslene mot han, men håper lisensen kan gis tilbake.
When you know better, you do better. Sist redigert av Ine : 08-12-23 kl 16:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Be happy!
Hvorfor håper du har får lisensen tilbake? Vil vi ha leger som ikke klarer holde seg innenfor grensene?
![]() |
|
|