Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ekstremkulde på vei - gode tips til forberedelser?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-01-24, 21:21   #201
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Ekstremkulde på vei - gode tips til forberedelser?

Vi har fått tilbake vann i vasken men ikke på doen vår. Har skudd på varmekablene der, pluss åpnet opp betjeningspanelet inn til doen. Føneren er brukt i fordelingskapet på soverommet vårt, der vi trodde det var frosset. Men tror det er frosset inne i den innebygde veggen til cisternen.

Gammel 05-01-24, 21:33   #202
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her kom heldigvis vannet tilbake etter bare 30 minutter med varme.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-24, 21:33   #203
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Vannet på badet har frosset. Vi hadde egentlig latt kaldvannet renne, men merket at vi ikke hadde varmtvann. Åpnet da krana for varmtvannet og satte vifteovn inn på badet og prøvde i tillegg å varme opp rørene med føner. Men det eneste som skjedde var at kaldvannet også forsvant. Rørene går opp til loftet og er ikke isolerte i seg selv, men ligger under vanlig isolering. Vi har lagt på en dyne og satt på varme i gangen under loftsluka og latt den stå åpen, men temperaturen der er fortsatt minus 12. Vi vet ikke hva mer vi kan gjøre. Noen tips? Jeg er skikkelig bekymret og innser noe hvor lite jeg har satt meg inn i dette.

Oj, det er spesielt med vannrør på et kaldloft. Det kan da knapt være lovlig?
Vet du om dere har rør-i-rør-opplegg? Det har vi og vi opplever nesten hver vinter at vannet fryser der vanrøret fra kjøkkenvasken i kjelleren forsvinner ned i betonggulvet. Vi åpner da opp til fordelerskapet, sette en støvsuger på det aktuelle røret og holde en varmepistol eller hårføner i motsatt ende. Da dras varmluften langs vannrøret inni ytterrøret. Dette er et effektivt triks lært av rørleggerkompis, men det funker naturlig nok kun på rør-i-rør.
Jeg ville gått over og sjekket om det er noe punkt langs rørene på loftet eller i etasjeskillet (overganger er spesielt utsatt) som har mindre isolasjon enn andre steder. Det kan være der isproppen sitter. Varm dette/disse stedene med hårføner mens kranene står åpne.

Finner dere ikke ut av det, så ring rørlegger og forsikring i morgen. Og så ville jeg nok snakket med fagfolk om løsningen med rør på loftet, mulig det trengs mer isolasjon der.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-24, 21:36   #204
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Hos oss har vannet ikke fryst, kaldtvannet på kjøkkenet pleier å fryse når det er under -15, men nå har det ikke skjedd. Viser seg at det hjalp å sette på varme i rommet under, hvem skulle trodd. vi pleier å varme opp med føner, men da må man jo vite hvor det fryser.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-24, 21:40   #205
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Jeg leste at man ikke måtte prøve på ting selv men kontakte rørlegger og forsikring med frosne rør.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-24, 21:50   #206
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk for innspill, selv om jeg nok ble enda mer bekymret. Jeg skjønte dessverre ikke bæra av det du sa om rør-i-rør, Lhi-My. Vi har fordelerskap på badet og har prøvd med hårføner der, men aner ikke hvor den motsatte enden er.

Mener dere at jeg bør ringe forsikringsselskapet allerede i kveld?

Vi har for øvrig hatt dialog med rørlegger, og de skal komme og isolere, men vi venter på svar fra dem ang. når de har tid.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-24, 23:23   #207
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Fjernvarmen funker ikke som den skal hos oss. Det er ingen ny sak, men den er ikke løst. Så nå har vi 16°C i stuen, 13°C på kjøkkenet og litt ymse rundt om. Har kjøpt noen frittstående varmeovner, men det monner naturlig nok ikke.
Det går fint, men er jo ganske så ergerlig. Er dog ikke så interessert i å betale fullt for fjernvarmen vi ikke får...

Gammel 05-01-24, 23:26   #208
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Rør i rør lærte jeg om før jul da vi hadde dryppelyder i veggen og ingenting kom ut noe sted. Vi har rør i rør. Det er blå plastrør utenpå vannrørene.

Dette er et rør i rør. Det er for at det skal komme ut vann mellom røret og det blå røret dersom det er lekkasje et sted i røret. Da vil det nemlig bli oppdaget. Sees ved fordeleren.
https://bad.no/products/sanipex-pex-...hoCeq0QAvD_BwE

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-24, 23:54   #209
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Aner fortsatt ikke om vi har rør i rør. Kan ikke se noe slikt inne i fordelerskapet, i alle fall. Jeg kollapset på sofaen og sovnet. Tenkte det var greit med en dupp siden jeg sikkert kom til å sitte på badet hele natta og stirre mot taket ventende på lekkasje. Men da jeg våknet, var både varmt og kaldt vann tilbake. Kommer til å fortsette ned badstutenperatur på badet i håp om at det skal være nok til å unngå at det skjer igjen.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-24, 01:05   #210
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Aner fortsatt ikke om vi har rør i rør. Kan ikke se noe slikt inne i fordelerskapet, i alle fall. Jeg kollapset på sofaen og sovnet. Tenkte det var greit med en dupp siden jeg sikkert kom til å sitte på badet hele natta og stirre mot taket ventende på lekkasje. Men da jeg våknet, var både varmt og kaldt vann tilbake. Kommer til å fortsette ned badstutenperatur på badet i håp om at det skal være nok til å unngå at det skjer igjen.

Det hjalp å sove på det, Divine

Gammel 06-01-24, 05:01   #211
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vannet er tilbake i 2. etasje, både doen og dusjen er igjen operasjonelle. Mere føning i klesskapet på soverommet vårt måtte til.

Vi fyrer ikke på natte; og nå er det 13 grader i stuen.

Gammel 06-01-24, 08:39   #212
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Minus 28 nå i morges og vi merker godt at vi bor i et rekkehus fra femtitallet som blir etterisolert i løpet av året. Vi fyrer jevnt og varmepumpa får kjørt seg, men vi bruker lag på lag med ull inne. Bestikket og serviset i kjøkkenskapene er så kaldt at det frister å spise med votter på.

Gammel 06-01-24, 09:10   #213
Blånn

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Her var det -26,2 da jeg våknet. Så nå har jeg fyrt i peisen (varmepumpa klarte ikke å holde tritt + vifta på fullt ble vel mye støy i lengden).

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-24, 09:55   #214
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her er det -14 og vi skal nyte å ikke være kaldest i landet

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-24, 10:02   #215
Blånn

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

He, he Floksa! Kos deg i «varmen»! Jeg synes det er så vakkert om dagen. Snø, frostrøyk og ja. Jeg er privilegert og har godt med varme i huset og ingen problemer med å være ute bare jeg kler meg godt nok. Og elbussen ser ut til å gå i dag også.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-24, 10:12   #216
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lhi-My, her.

Oj, det er spesielt med vannrør på et kaldloft. Det kan da knapt være lovlig?
Vet du om dere har rør-i-rør-opplegg? Det har vi og vi opplever nesten hver vinter at vannet fryser der vanrøret fra kjøkkenvasken i kjelleren forsvinner ned i betonggulvet. Vi åpner da opp til fordelerskapet, sette en støvsuger på det aktuelle røret og holde en varmepistol eller hårføner i motsatt ende. Da dras varmluften langs vannrøret inni ytterrøret. Dette er et effektivt triks lært av rørleggerkompis, men det funker naturlig nok kun på rør-i-rør.
Jeg ville gått over og sjekket om det er noe punkt langs rørene på loftet eller i etasjeskillet (overganger er spesielt utsatt) som har mindre isolasjon enn andre steder. Det kan være der isproppen sitter. Varm dette/disse stedene med hårføner mens kranene står åpne.

Finner dere ikke ut av det, så ring rørlegger og forsikring i morgen. Og så ville jeg nok snakket med fagfolk om løsningen med rør på loftet, mulig det trengs mer isolasjon der.

Takk for godt råd!

Det ene røret på kjøkkenet på hytteleiligheten var frosset og vi fikk åpnet det med føner og støvsuger. Helt ny leilighet så jeg tenker det må være en feil i konstruksjonen at dette kunne skje.

Litt varmere her i dag da, minus 18 foreløpig.

Gammel 06-01-24, 10:33   #217
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her er det nå -22 grader ute og 16 grader inne. Var jo litt tabbe å montere ned alle (unntatt én!) panelovnene da jeg fikk varmepumpe. Nå vurderer jeg å bytte ut peisovnen jeg har med en klebersteinsovn, hvis vi skal holde på med sånn her kulde. Dette er ikke greit på en flekk!

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-24, 10:34   #218
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her er det -22, føles som -28.

Det var skikkelig digg i går kveld å legge seg i dyner som ikke har levende midd! Jeg innbilte at jeg kunne kjenne hvor renset den var. I dag er det ungenes dyner som skal til pers.

Gammel 06-01-24, 10:37   #219
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Minus 31 her da vi sto opp, 30 nå. Så kaldt har det ikke vært her før så lenge vi har bodd her.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-24, 11:03   #220
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Her er det -14 og vi skal nyte å ikke være kaldest i landet

Det er jo nesten sommer for dere, det.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:00.