Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Filosofi (transperson som eksempel)

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-01-24, 15:10   #12
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Filosofi (transperson som eksempel)

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Det som er litt sært er at på grunn av slike diskusjoner som dette så bli man kanskje kunstig opptatt av ikke å spørre. Så for å ta ditt eksempel, hvis du hadde introdusert Camilla for meg ville opplysningen om at hun var fra Smøla faktisk vært en veldig god inngang til en samtale mellom oss, fordi jeg har en annen god venninne som kommer derfra, og noe jeg lett kunne funnet på å spørre om. Det hadde selvsagt vært enda mer interessant at hun hadde besteget Mount Everest, og vi hadde nok kommet til det uansett. Hadde derimot Camilla hatt mørk hud hadde jeg kanskje droppet å spørre hvor hun kom fra, av redsel for å bli misforstått. Det hadde ikke vært viktig for meg å vite om hun kom fra Smøla eller en annen øy på Nordmøre, men det hadde vært en naturlig inngang til en samtale. Og dermed hadde jeg likevel behandlet henne annerledes på grunn av hudfargen, ved å unngå å spørre om akkurat det.

Det er jo her man må bruke litt common sense da. Jeg mener at det ikke er så vanskelig som man skal ha det til. For selvsagt kan man både spørre og opplyse om hvor noen er fra, der det er relevant. I ditt tilfelle så kunne det vært "Du, den dialekten din, er den fra Smøla-traktene?" Eller, etter at man har snakket en stund om Mount Everest, begynner å snakke litt om hvor man har vokst opp. Eller at jeg vet at du har en god venninne fra Smøla og sier at Camilla er derfra.

Det blir litt sånn menn som mener man IKKE KAN SPØKE MED NOE HELLER LENGER NÅ DA etter #metoo.

Og jeg mener ikke at det er lett som en plett. Men sånn er det med endring. Det går seg til, om man vil.

Sist redigert av Tallulah : 15-01-24 kl 15:17.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:56.