|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Bør pårørende/ofre har rett til medbestemmelse om når fanger skal ha permisjon? | |||
Nei, det bør kun være opp til de som bestemmer pr i dag |
![]() ![]() ![]() ![]() |
2 | 3,23% |
Nei, men man bør bli flinkere til å varsle om permisjoner, slik loven i dag tilsier at man skal |
27 | 43,55% |
Nei, men de bør ha rett til å bli HØRT, men ikke rett til å bestemme |
16 | 25,81% |
Nei, om ofte/pårørende skal bestemme, så blir det for personlig og dermed ikke objektivt |
7 | 11,29% |
Ja, de bør ha rett til medbestemmelse fordi permisjon vil gå ut over deres liv |
6 | 9,68% |
Ja, de bør ha rett til medbestemmelse fordi en straff er til for å sones og permisjon er et gode |
3 | 4,84% |
Ja, annet, forklar |
0 | 0% |
Har ingen formening om dette |
1 | 1,61% |
Deltakere: 62. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
flisespikker
|
![]() Sv: Bør pårørende/ofre få medbestemmelsesrett til når innsatte får permisjon?
Jeg vet ikke noe om hvordan permisjonssøknader og lignende behandles og avgjøres, så jeg synes det er vanskelig å si noe om hvordan pårørendes ønsker evt. bør gjøres til en del av prosessen. Men hvorvidt man skal være forpliktet til å ta hensyn til ønskene eller ikke må jo henge sammen med hva ønskene er. Dersom ønsket er "kan han få permisjon en annen helg enn akkurat denne", så er jo det lett å gjennomføre, men hvis ønsket er at han aldri skal få permisjon i det hele tatt, så synes jeg ikke det er noe man kan ta hensyn til.
![]() |
#22 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Bør pårørende/ofre få medbestemmelsesrett til når innsatte får permisjon?
Så vidt jeg har forstått så er det saken gjelder det du nevner først. Altså at de skal få lov å si at denne helgen, eller den datoen er et dårlig valg, om det så er pga. konfirmasjon i nabohuset, eller at det faktisk er datoen for når den kriminelle handlingen fant sted.
![]() |
#23 |
flisespikker
|
Nettopp. Så da kan man (dvs. Sitron) argumentere for at det er OK å skulle ta hensyn til de pårørendes ønsker i en slik sak, men at det ikke ville være OK å gi dem mer "makt" enn som så.
![]() |
#24 |
Passiv
|
![]() Sv: Bør pårørende/ofre få medbestemmelsesrett til når innsatte får permisjon?Vanskelig det der... Tidligere mente jeg ganske bestemt at det bare var ugreit at straffedømte fikk slippe ut på perm. Med nærmere ettertanke vil det imidlertid være skremmende om straffedømte etter lang tid bak murene helt plutselig og uten "trening" ble sluppet ut i frihet. |
![]() |
![]() |
#25 |
kamerat
|
![]() Sv: Bør pårørende/ofre få medbestemmelsesrett til når innsatte får permisjon?Varsling: Ja, absolutt. Medbestemmelsesrett: Overhodet ikke.
![]() |
#26 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bør pårørende/ofre få medbestemmelsesrett til når innsatte får permisjon?Medbestemmelse er jo fullstenidg umulig, menn jeg synes vi tara alt for lite hensyn til offere og etterlatte. Jeg ser en rett til å bli hørt som fullt mulig, og varsling er en selvfølge. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Ringskrømt
|
Eh, hvor lenge sitter dem i fengsel i Norge, da? 8 år ca? Glemmer sikkert mye på den tid, ja. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Ustabil
|
![]() Sv: Bør pårørende/ofre få medbestemmelsesrett til når innsatte får permisjon?Nei, det blir for personlig og ikke objektivt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
er grønn og fin.
|
Det finnes de som sitter lengre, og det er vel heller ikke snakke om at de totalt glemmer, men at de har levd et ganske TOTALT annet liv i de årene innenfor murene.
![]() |
#30 |
Smugleser
|
![]() Sv: Bør pårørende/ofre få medbestemmelsesrett til når innsatte får permisjon?Jeg men er pårørende helt klart ikke skal ha medbestemmelsesrett. Det er det staten som må ha, ettersom det er staten som forvalter strafferettssystemet.
![]() |
#31 |
Teller ned
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Bør pårørende/ofre få medbestemmelsesrett til når innsatte får permisjon?Jeg synes det er fryktelig vanskelig og venter med å stemme, må tygge litt mer på saken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Fola Blakken
|
Ja, verden forandrer seg ganske mye på åtte år. Eller på tre for den saks skyld. Og i og med at ett av målene er rehabilitering, så må det være i alles interesse at den innsatte ikke er fullstendig uten hverdagslivs- og samfunnslivstrening når h*n slipper ut.
![]() |
![]() |
#34 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Da er du helt enig med Tor Erling Staff
![]() |
#35 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Bør pårørende/ofre få medbestemmelsesrett til når innsatte får permisjon?Så du mener at det er unødvendig for en mor å gå i sitt barns begravelse, fordi hun ikke sitter inne lenge nok?
![]() |
#36 |
flisespikker
|
Javel.
![]() |
#37 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Bør pårørende/ofre få medbestemmelsesrett til når innsatte får permisjon?Ja, nå er du nok for pedofili også, padda.
![]() |
#39 |
Nysgjerrig
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bør pårørende/ofre få medbestemmelsesrett til når innsatte får permisjon?Når en innsatt skal innvilges permisjon må de ha sone en viss tid av dommen, samt at de ansatte vil bli innkalt til fangesakforum som tar for seg alle fangesaker.
•·.·´¯`·.·• ![]() ´*•.¸(*•.¸♥Gutt 99-01 og 03♥¸.•*´)¸.•*´ Sist redigert av Michayla : 31-08-07 kl 15:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Nysgjerrig
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bør pårørende/ofre få medbestemmelsesrett til når innsatte får permisjon?Minn mann får mange langtids fanger til seg og mange av de for sjokk når de fikk permisjon.
![]() |
|
|