|
Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Klar
|
![]() Sv: Vindu litt åpent hele døgnetOk, jeg noterer meg at det ikke er så uvanlig å ha et vindu åpent hele døgnet, vinteren igjennom. Men jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor dere har det? Er det ikke bedre å lufte rett før leggetid, og sjokklufte om morgenen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Vindu litt åpent hele døgnetFordi jeg liker at rommet er kaldt døgnet rundt. Rommene ved siden av blir ikke kaldere, føler jeg. Liker å lufte ut etter natten. Liker at rommet er kaldt npr jeg legger meg. Liker å sove i frisk luft. Lar dynene henge ut vinduet en times tid etter jeg har stått opp… tja. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
koko
|
![]() Sv: Vindu litt åpent hele døgnet
Eg likar at rommet er kaldt alltid og eg syns frisk uteluft er best å sove i.
![]() |
#4 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Enig. Jeg skulle helst sovet utendørs hver eneste natt, og dette er det nærmeste jeg kommer. Det blir ikke det samme å åpne det når jeg legger meg, og om jeg må sove med lukket vindu føler jeg at jeg kveles. Særlig når vi er to voksne og ett barn i samme rom. Da jeg lå på isolat på Rikshospitalet, måtte de skru av en sensor-alarm for at jeg skulle få ha en åpen balkongdør om natten.
![]() |
![]() |
#5 |
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
![]() Sv: Vindu litt åpent hele døgnetSelvsagt kjøler et kaldt soverom (eller underliggende rom) ned resten av boligen, med mindere skilleveggen er ytterveggsisolert. Hvor mye avhenger av isolasjonsevne og areal på skillevegger, temperaturforskjell mellom rommene. Strømregningen vil uten tvil påvirkes av dette gjennom en vinter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
Så enkelt er det ikke. Det kommer jo an på planløsningen i huset. Vi har fire kalde soverom i husets 2. etasje. Vinduet på det ene står alltid åpent, på de tre andre er vinduene stengt når det er som kaldest, men det er ingen oppvarmingskilder der. Det er heller ingen ovn i trappegangen mellom etasjene (lukket trapp og gang). Oppholdsrom er i husets hovedetasje. I underetasjen er det oppholdsrom og et noe oppvarmet soverom. Dette varmes dels fordi hun som bor der gjerne vil ha det på 17-18 grader og dels fordi det ligger vann- og avløpsrør i etasjeskilleren. Det åpne vinduet på soverommet påvirker ikke strømregningen vår. Hadde vi hatt oppvarmede rom i samme etasje som eller over det iskalde soverommet, hadde saken vært annerledes. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
Altså, det er helt udiskutabelt at dersom du har kaldere rom som grenser mot varmere, og det er uisolert eller lite isolert i skillekonstruksjonen, så avgir det varmere rommet varme til det kaldere rommet. Enten rommene ligger ved siden av hverandre eller over/under hverandre. Som sagt, hvor mye det utgjør avhenger av areal av felles skillekonstruksjon, isolasjonsevne i skillekonstruksjonen, temperaturforskjell. Dette er bare fysikk. Om det kalde rommet er oppe, og du fyrer i rommet under, blir rommet oppe varmere og rommet nede kaldere. Naturen tilstreber likevekt. Hvis du stadig slipper ut varm luft i fra det kalde rommet driver du denne varmeforflytningen. Det er ikke sikkert det utgjør mye, men det er et varmetap over den kalde årstiden som kan karakteriseres som "fyring for kråka". |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
Det Karamell sa:
Og hvorfor tenker du det er bedre å sjokklufte før og etter soving, når man liker å ha vinduet åpent hele natta og ikke har problemer med at det kjøler ned huset om dagen? Hva er fordelene med denne sjokkluftingen (som man må huske på en stund før man skal legge seg, ha bevissthet til å iverksette når man står opp, og huske på å lukke før man går på jobb)?
![]() |
#9 |
Klar
|
Jeg skjønner at vinduet må få stå åpent om natta også. Sist redigert av Timar : 13-02-24 kl 09:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
Jeg skjønner ikke helt hva du mener her. Hva mener du med "passende åpent" hele natta, sammenlignet med "litt oppe" hele natta?
![]() |
|
|