Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kommune vil kun motta flyktninger fra Ukraina

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-02-24, 20:46   #1
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kommune vil kun motta flyktninger fra Ukraina

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.

Det handler ikke om at Drammen skal få de enkle og de andre kommunene skal få de krevende. Drammen har store integreringsproblemer, ligger i toppsjiktet på landsbasis mht barnefattigdom og kommunen har generelt dårlig økonomi. Kommunesammenslåingen har ikke gjort ting enklere… Ungdomskriminaliteten er også økende.

Jeg tror dette med midlertidighet har hatt mye å si for vedtaket kommunen har gjort her, og selv om jeg personlig mener at det er feil å bare ville ta inn ukrainere kan jeg forstå det sett i lys av kommunens problemer.

Det er fælt å si det, men jeg gjør det, lell: Flyktninger er BARE problemer. De kan ikke språket, de kan ikke kulturen, de kan ha problemer med praktiske ting (som feks å kjøre på snø og is), de har ofte ikke utdannelse, de er fattige, de kan ha kulturelle skikker (feks religiøse grunner til å ikke bruke prevensjon) som "krasjer" helt med det norske samfunnet, de kan ha traumer som krever mye bistand, barna deres trenger IOP, de kan ha sykdommer som er ukjente for det norske helsevesenet som gjør at de ikke får god nok hjelp etc (bare ser for meg hvordan noen med sovesyken hadde blitt mottatt av det norske helsevesenet ...)

Grunnen til at vi - Norge - tar imot flyktninger er av humanitære grunner. Det vil aldri "lønne" seg. Jeg skrev "lønne" i gåseøyne - jeg mener jo at det å yte hjelp og bistand og det å gjøre verden til et bittebittelittegranne bedre sted, er en verdi i seg selv. Det er jo ingen andre kommuner det vil lønne seg for å ta imot flyktninger.

(Når det er sagt - jeg kjenner jeg er skeptisk til Jan Tore Sanner sin kommunereform. Jeg er ikke overbevist om at kostnadsfordelingen mellom stat, fylke og kommune henger helt sammen)

Gammel 16-02-24, 21:34   #2
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Det er fælt å si det, men jeg gjør det, lell: Flyktninger er BARE problemer. De kan ikke språket, de kan ikke kulturen, de kan ha problemer med praktiske ting (som feks å kjøre på snø og is), de har ofte ikke utdannelse, de er fattige, de kan ha kulturelle skikker (feks religiøse grunner til å ikke bruke prevensjon) som "krasjer" helt med det norske samfunnet, de kan ha traumer som krever mye bistand, barna deres trenger IOP, de kan ha sykdommer som er ukjente for det norske helsevesenet som gjør at de ikke får god nok hjelp etc (bare ser for meg hvordan noen med sovesyken hadde blitt mottatt av det norske helsevesenet ...)

Det der er jo rett og slett blank løgn og en forferdelig generalisering!

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-24, 22:25   #3
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Det der er jo rett og slett blank løgn og en forferdelig generalisering!

Hele hensikten med å ta imot flyktninger (og ikke åpne for innvandring) er jo nettopp å bistå folk med problemer - ikke å importere leger. Hvis vi (Norge) skal bistå folk med problemer så er det utfordrende for kommunene. (Dette er jo bakgrunnen til vedtaket. Jeg mener vel at en del mer skulle vært styrt statlig)

Gammel 17-02-24, 22:07   #4
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg har kjent litt på om jeg skulle skrive noe i tråden eller bare la det være.
Da him skrev dette trodde jeg oppriktig at det var noe slags eksperiment, at det skulle komme en forklaring med noe smart og viktig hvorfor dette ble skrevet.
Det kom ikke etter mitt syn.

Ingen. Ingen. Er bare problemer. Alle individer kommer med ressurser, også flyktninger.
Som toppen av næringskjeden her på oljeberget er vi faktisk noen av de som er best i stand til å møte flyktninger, ta godt i mot de, se behov og finne ressurser.
Som sykepleier er min aller viktigste oppgave å kartlegge hvilke ressurser min pasient har, det gir det beste grunnlag for å jobbe godt i lag for god pleie og behandling.
Det samme kan omsettes til flyktninger, en det forutsetter at vi her i sentrum av navleloen gidder å se på de som individer med ressurser, ikke flyktninger med BARE problemer.

Nei huff, dette var en trist vinkling og noe jeg ble motløs av å lese.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:36.