|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#301 |
|
Mellom barken og veden
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ambulanse nektet ta med seg voldsoffer (VG)Dytter litt på denne tråden....hvor er det blitt av dere som var så overrasket over at man mistenkte rasisme i forhold til denne saken? |
|
|
|
|
|
#302 |
|
intro
|
Sv: Ambulanse nektet ta med seg voldsoffer (VG)
For det første tror jeg ikke det er noen her som trekker i tvil at denne vurderingen var gal. Ettertiden har jo med all tydelighet vist at det ble gjort en grov feil da ambulansen reiste tom fra stedet. Likevel synes jeg fremdeles ikke det er opplagt at det handler om rasisme. Feilvurderinger i helsevesenet kan ramme alle grupper. For eksempel har jeg ingen problemer med å forestille meg at det samme kunne ha skjedd med min bror, som er rusmisbruker.
|
|
|
|
#303 |
|
Glamorøs
|
Det har du helt rett i, rusmisbrukere er også en gruppe som også svært ofte blir utsatt for fordommer. Det at andre også opplever fordommer beviser ikke at det ikke var rasistiske fordommer med i bildet i denne situasjonen.
|
|
|
#304 |
|
intro
|
Nei, det er klart, det beviser ingenting - generelt er det vel vanskelig å bevise noe i noen som helst retning i slike saker. Omtrent daglig er det oppslag i mediene om helt vanlige "etniske nordmenn" som har dødd eller fått sin tilstand alvorlig forverret etter å ha blitt avvist på legevakta etc.
|
|
|
|
#305 |
|
Viking F.K !!
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: sandnes..
![]() ![]() ![]() ![]() |
hmm dette har ikke jeg fått med meg at skjer hver dag... |
|
|
|
|
|
#306 |
|
Ustabil
|
Sv: Ambulanse nektet ta med seg voldsoffer (VG)Det har jo kommet opp flere saker i kjølvannet av denne første, og det er tydelig at det ikke bare rammer "svake grupper". Det er jo heller ikke noe uvanlig at folk avvises på legevakta, og det gjelder også i alle grupper, alle aldre, osv. |
|
|
|
|
|
#307 |
|
intro
|
"Omtrent daglig" var å ta hardt i, det skal jeg innrømme.
|
|
|
|
#308 |
|
Ustabil
|
Jeg er enig med Elinblu. Ikke nødvendigvis at det skjer HVER dag, men jevnlig. Bare i vår lokalavis er det oppe slike saker flere ganger i året. I de alvorligste tilfellene har det ofte dreid seg om eldre mennesker som ikke har fått hjelp, og hvor de har dødd. De pårørende tar opp saken og blir møtt med skuldertrekk. Jeg har ingen linker her og nå, dessverre. Men ja, mange avvises både på legevakta og av ambulansene. Det er ingen selvfølge å få medisinsk hjelp i Norge, enten du er syk, skader deg, eller er i ferd med å føde. (Det med fødsler var jo oppe nettopp, husker ikke hvilket sykehus, men det var en sak om at praksisen på et bestemt sykehus var sånn at det var tilnærmet farlig. Skal se om jeg finner den saken, men jeg husker altså ikke hvilket sykehus.) |
|
|
|
|
|
#309 |
|
Epikur
|
Tidligere medlem i Boot boys, eller? Han som kalte Ali en jævla gris var tidligere medlem av nynazistorganisasjonen Boot boys. Slike gutter, det viil gamle Norge ha.
|
|
|
#311 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ambulanse nektet ta med seg voldsoffer (VG)Jævla gris er stygt, nedverdigende og helt uakseptabelt å kalle pasienter dette. Men rasistisk? Ingen av de ordene som er kommet fram har hentydninger til rase eller farge, dette kunne de like godt ha sagt til en rusmisbruker.
|
|
|
#312 |
|
Epikur
|
Men det er ganske mange av oss som tror han ble kalt alle disse stygge tingene FORDI han er svart. Og mine fargede venner opplever stadig ting i fht hvordan de blir snakket til, behandlet og møtt som jeg ALDRI har opplevd, og det *kan* jo kanskje ha noe med farge å gjøre, eller? Jeg er hvit som snø og blond og norsk og blir alltid behandlet pent av det offentlige, av butikkansatte og av folk jeg møter her og der. Det samme kan dessverre ikke mine svært veloppdragne jevnaldrened venninner "Shilan" og "Nolvia" si. Tilfeldig?
|
|
|
#313 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
Jeg mener det samme som tidligere. Ut fra det jeg har lest, om uttalelser ambulansepersnonellet har kommet med, osv, kan jeg fortsatt ikke se at man kan konkludere med at dette har med rasisme å gjøre. Den ene sa "f.eks. jævla svin" eller noe liknende. Vi vet ikke om han sa det fordi den skadede var mørk eller om det var fordi han hadde tisset på andre. Jeg tror det var pga det siste, og at han ville ha sagt det samme om det hadde vært en lys person. |
|
|
|
|
|
#314 |
|
Mellom barken og veden
Hva kommer det av at helsetilsynet har kommet fram til at episoden var diskriminerende med rasistiske overtoner? De sitter på mye informasjon. Mener du at de tar feil? |
|
|
|
|
|
#315 |
|
Mellom barken og veden
Jeg forstår det sånn at samboeren er lettet fordi rapporten samsvarer med hennes opplevelse av situasjonen. Sykepleiere som var tilstede og observerte hendelsen opplevde hendelsen også som rasistisk. Nå har altså helsetilsynet kommet fram til samme konklusjon. |
|
|
|
|
|
#316 |
|
Mellom barken og veden
Tror du de hadde kalt en hvit Frogner-pappa som gjorde det samme, for jævla gris? |
|
|
|
|
|
#317 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
Ja, det tror i alle fall jeg. Jeg tror at alle som "går rundt og tisser på andre" risikerer å bli kalt jævla gris, dersom vedkommende ikke innser at oppførselen skyldest et hodetraume. |
|
|
|
|
|
#318 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Sv: Ambulanse nektet ta med seg voldsoffer (VG)Det er klart en kan arguementere med undertoner motivasjon osv, men det vil faktisk uansett bli spekulasjon. |
|
|
|
|
|
#319 |
|
Mellom barken og veden
Motiver og underliggende holdninger er ikke irrelevante. Dersom det er en subkultur i AMK som fører til slike hendelser, må det avdekkes og jobbes med, og det gjør visst Ullevål nå, etter denne rapporten. |
|
|
|
|
|
#320 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
|
|
|
|
![]() |
|
|