Sv: Ambulanse nektet ta med seg voldsoffer (VG)
Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.
Jeg mener det samme som tidligere. Ut fra det jeg har lest, om uttalelser ambulansepersnonellet har kommet med, osv, kan jeg fortsatt ikke se at man kan konkludere med at dette har med rasisme å gjøre. Den ene sa "f.eks. jævla svin" eller noe liknende. Vi vet ikke om han sa det fordi den skadede var mørk eller om det var fordi han hadde tisset på andre. Jeg tror det var pga det siste, og at han ville ha sagt det samme om det hadde vært en lys person.
Jeg signerer forøvrig det bina sier. Det er skummelt om dette får et rasisme-preg. Jeg mener dette skyldest systemsvikt. Jeg vet om andre som er blitt nektet behandling på tross av alvorlig skade eller sykdom. Det er det man må ta tak i. Dersom dette faktum blir overskygget av beskyldningene om rasisme tror jeg man er like langt.
Jeg leste at samboeren uttalte at hun var lettet over at rapporten konkluderte med rasisme. Jeg syns det er besynderlig. Er det bedre å bli utsatt for rasisme enn for "generell" svikt fra helsepersonell? Er det bedre at dette skjedde pga rasisme enn på grunn av inkompetanse? Jeg forstår ikke. Jeg syns mørke og lyse skal behandles likt, også i saker som dette. Er det svikt og inkompetanse blandt helsepersonell, er det uavhengig av hudfarge, er det ikke?
Når alt dette er sagt, vil jeg til slutt si at dersom de som undersøkte saken har håndfaste bevis på at dette hadde med rasisme å gjøre, stiller det seg annerledes og jeg aksepterer konklusjonen. Men slike håndfaste bevis har jeg altså ikke sett. Det jeg kanskje tror, er at forventingene om at dette hadde med rasisme å gjøre er så sterk blandt de fleste at det dermed ble vanskelig å ikke hevde at dette hadde rasistiske overtoner.
Jeg forstår det sånn at samboeren er lettet fordi rapporten samsvarer med hennes opplevelse av situasjonen. Sykepleiere som var tilstede og observerte hendelsen opplevde hendelsen også som rasistisk. Nå har altså helsetilsynet kommet fram til samme konklusjon.
|