Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Hvorfor gi/ikke gi noe til konfirmasjon

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-04-24, 19:04   #1
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor gi/ikke gi noe til konfirmasjon

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor akkurat det å ikke konfirmere seg er et valg man skal få gave for? Man gir jo ikke gaver til par som tar et gjennomtenkt valg om å forbli bare samboere og ikke gifte seg eller foreldre som tar et gjennomtenkt valg om å ikke døpe eller ha navnefest for barnet sitt? Jeg skjønner at dere, C3PO, vil gi et pengebeløp til sønnen deres, det kan godt være jeg ville gjort det samme for egne barn som ikke konfirmerer seg, men jeg tenker at det er noe annet enn å forvente at andre også skal gi gave for noe noen velger å ikke gjøre.

Jeg ser absolutt hva du mener, men jeg hadde nok syntes det var sårt i C3POs tilfelle hvis det er slik at besteforeldre ga gave til lillesøster, men ikke storebror, kanskje spesielt siden hun beskriver ham som umoden Asperger-gutt. Jeg, personlig, tenker nok at spesielt besteforeldre burde gitt det samme uansett.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-24, 19:09   #2
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg ser absolutt hva du mener, men jeg hadde nok syntes det var sårt i C3POs tilfelle hvis det er slik at besteforeldre ga gave til lillesøster, men ikke storebror, kanskje spesielt siden hun beskriver ham som umoden Asperger-gutt. Jeg, personlig, tenker nok at spesielt besteforeldre burde gitt det samme uansett.

Hvis det var snakk om mine tantebarn (har ikke barnebarn), ville jeg helt klart gitt en gave til nevøen min som ikke valgte å konfirmere seg hvis jeg hadde gitt gave til søsteren som hadde konfirmasjonsfest. Det kan nok hende at jeg ikke hadde kommet på at det var konfirmasjon hvis den som valgte å ikke ha fest var eldst, det skal sies. I så fall ville han ha fått gave det året søsteren sto konfirmant, da ville jeg ha kommet på at jeg hadde forsømt meg tidligere.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-24, 19:11   #3
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Ja, jeg kan være enig i at i nær familie ville det være naturlig å gi det samme uansett. Og jeg er også enig i at det blir litt spesielt i akkurat C3POs tilfelle og at det nok føles ekstra sårt da. Jeg mente ikke å høres så bombastisk ut og kan absolutt se for meg tilfeller hvor det ville føles rart å ikke behandle likt på tross av ulikt valg.

Gammel 25-04-24, 19:16   #4
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Det kommer vel litt an på nivået på gaver også? I noen familier er gavene disse merkedagene nærmest å regne som forskudd på arv, med store pengesummer. Jeg hadde ikke gitt bare ett av barna mine (eller barnebarna) store pengegaver, men det kan jo hende at de som har en seremoni ender opp med litt mer sølvskjeer / kaffeservise / ting og tang.

Vi har en del familiemedlemmer som sjelden ber inn til bursdagsfeiring også, og da har ikke jeg kjøpt gave.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-24, 19:19   #5
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Enig i det du sier også Bokormen. Det er litt annerledes å gjøre forskjell på konfirmasjon/ikke-konfirmasjon når det dreier seg om store pengebeløp og ikke bare kaffeskjeer.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:00.