Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Streiker for større forskjeller

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-06-24, 07:29   #41
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Streiker for større forskjeller

NTL anbefaler å stemme nei.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-24, 07:29   #42
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Jeg er veldig spent på hvor dette ender. Jeg vurderer om jeg må slutte i staten fordi jeg rett og slett ikke får nok lønn.

Jeg har snart to mastergrader og 4 videreutdanninger. I skoleverket ville jeg vært lektor med tillegg. 780k nesten. I staten har jeg rett over 600k. Alt er individuelt og det er nesten umulig å få et større lønnshopp. Man får beskjed om at man kan ikke sammenligne seg med de utenfor staten, og at man ikke kan sammenligne seg med andre kollegaer. Hva skal man gjøre da? Personer ned kort erfaring , men som kommer fra skolen tjener mye mye mer enn meg. Jeg kom fea barnehage for mange år siden og ble derfor plassert langt nede.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-24, 07:35   #43
Høst
Ad astra

Høst sin avatar

Blogginnlegg: 339
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Tvungen lønnsnemd ser det ut til for Unio også; https://www.nrk.no/vestland/kilder-t...mnd-1.16911959

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-24, 16:13   #44
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Jeg er veldig spent på hvor dette ender. Jeg vurderer om jeg må slutte i staten fordi jeg rett og slett ikke får nok lønn.

Jeg har snart to mastergrader og 4 videreutdanninger. I skoleverket ville jeg vært lektor med tillegg. 780k nesten. I staten har jeg rett over 600k. Alt er individuelt og det er nesten umulig å få et større lønnshopp. Man får beskjed om at man kan ikke sammenligne seg med de utenfor staten, og at man ikke kan sammenligne seg med andre kollegaer. Hva skal man gjøre da? Personer ned kort erfaring , men som kommer fra skolen tjener mye mye mer enn meg. Jeg kom fea barnehage for mange år siden og ble derfor plassert langt nede.

I ditt tilfelle ville jeg sent en mail til din leder med alle disse argumentene. Dersom du ikke får noen respons foreslår jeg at du finner deg en ny jobb. Særlig siden folk med mindre kompetanse og erfaring har høyere lønn enn du selv har.

Gammel 05-06-24, 16:19   #45
Galathea

Galathea sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det er nettopp dette jeg mener er problemet med at alt fordeles lokalt, noen blir alltid forbigått, og det er ikke nødvendigvis fordi de gjør en dårlig jobb. Ikke alle ledere er flinke til å se alle sine medarbeidere, dessverre, og lokale forhandlinger kan få uheldige og urettferdige utslag.

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-24, 17:18   #46
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det jeg frykter med individuelle lønnsforhandlinger er en kultur der kolleger er opptatt av å vise seg frem, mer enn å samarbeide. Nå er alt som «produseres» hos oss felles, og det er veldig viktig. I dag har jeg grått kontoret til sjefen min, og det ville jeg nok ikke følt at var like uproblematisk om jeg visste at hun senere skulle bestemme om jeg skal få mer lønn eller om kollegaene mine skal få mer lønn. Selv om jeg har tillit til sjefen min.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-24, 17:25   #47
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Galathea, her.

Det er nettopp dette jeg mener er problemet med at alt fordeles lokalt, noen blir alltid forbigått, og det er ikke nødvendigvis fordi de gjør en dårlig jobb. Ikke alle ledere er flinke til å se alle sine medarbeidere, dessverre, og lokale forhandlinger kan få uheldige og urettferdige utslag.

Dette handler jo heller om at hun fikk for lav innplassering når hun startet, og siden ikke har fått opprykk etterhvert som kompetansen har økt. Det har ingenting med om potten er lokal eller ikke å gjøre.

Gammel 05-06-24, 18:16   #48
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Jeg tror forrige Akademikerstreik var i 2006…?

Jeg skrev «de andre» og det er jo lite presist. Jeg ser den. UNIO har i hvert fall ikke lykkes spesielt godt med sine valg de siste forhandlingene.

Som sagt, jeg følger ikke særlig med. Det angår meg ikke.
Men på generelt grunnlag synes jeg sammenslutningene er skikkelig dårlig til å få frem poengene sine til FolkFlest om de vil ha sympati. (Igjen, Unio er godt eksempel her, der vet de jo knapt selv hvorfor de streiker - basert på forrige runde der alle jeg kjente som streiket hadde forskjellig forklaring. )

Jeg har dog jobbet i offentlig sektor i årevis, og vært med på forberedelse til forhandling og streikeuttak. Jeg er veldig for sentrale tillegg, for jeg har null, niks og nada tiltro til at lokale forhandlinger treffer bra. Det har vært trynetillegg 10/10 ganger og Olga på renhold får minst mulig.

Gammel 05-06-24, 18:17   #49
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Det jeg frykter med individuelle lønnsforhandlinger er en kultur der kolleger er opptatt av å vise seg frem, mer enn å samarbeide. Nå er alt som «produseres» hos oss felles, og det er veldig viktig. I dag har jeg grått kontoret til sjefen min, og det ville jeg nok ikke følt at var like uproblematisk om jeg visste at hun senere skulle bestemme om jeg skal få mer lønn eller om kollegaene mine skal få mer lønn. Selv om jeg har tillit til sjefen min.

Dette går jo helt fint på en rekke arbeidsplasser, inkl alle stedeneder jeg har jobbet i 20 år. Aldri tenkt at det skulle være et problem slik du beskriver.

Gammel 05-06-24, 18:37   #50
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Enig i dette.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-24, 18:38   #51
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

I ditt tilfelle ville jeg sent en mail til din leder med alle disse argumentene. Dersom du ikke får noen respons foreslår jeg at du finner deg en ny jobb. Særlig siden folk med mindre kompetanse og erfaring har høyere lønn enn du selv har.

Jeg og en kollega ba om lønnsforhandling på grunnlag av at vi har kritisk kompetanse. Hun fikk (har mindre enn meg, ikke master) jeg fikk ikke. Jeg har vært i fødselspermisjon til nyttår. Vi er de eneste med denne kompetansen.

Vurderer sterkt å få ny jobb ja. Skal gjøre ferdig masteren som de støtte, så søke noe annet. Men da må jeg bytte fagfelt. Finnes ikke lignende jobber uten å flytte til Tromsø eller noe sånt.

Gammel 05-06-24, 21:19   #52
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Jeg og en kollega ba om lønnsforhandling på grunnlag av at vi har kritisk kompetanse. Hun fikk (har mindre enn meg, ikke master) jeg fikk ikke. Jeg har vært i fødselspermisjon til nyttår. Vi er de eneste med denne kompetansen.

Hvem var det du snakket med? Snakket du med sjefen din? Dette høres urimelig ut, og jeg ville tatt det opp med tillitsvalgt, og eventuelt vurdert å snakke med sjefens sjef.

Selv ba jeg i en tidligere jobb om lønnsforhøyelse i forbindelse med at prøvetiden var over, men fikk beskjed om at firmaet gikk for dårlig til at det var aktuelt. Men en som begynte etter meg, fikk lønnsøkning. Jeg tok det opp med sjefen. Han så ingen problemer med at jeg ikke fikk lønnsøkning, men at noen andre fikk.

Så da ringte jeg til mannen min og gråt en skvett. Mannen min mente dette var urimelig, så han ba meg om å snakke med sjefen til sjefen. Jeg ba om et møte med sjefens sjef, og la fram saken. Det endte opp med at ingen fikk lønnsøkning, men jeg fikk lovnad om at det var jeg som skulle ha lønnsøkning først, noe jeg etter hvert også fikk.

Når man forhandler eller diskuterer lønn, så kan det være ganske ubehagelig, i alle fall de første gangene. Det er kanskje der det ligger for mange? Det er behagelig å bare få en passe lønnsøkning hvert år uten å måtte legge noe arbeid i det eller å måtte stå i ubehagelige situasjoner nå og da?

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-24, 06:42   #53
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Standard

Jeg gjorde dette etter statens måter. Fylte ut skjema som gikk til hovedtillitsvalgt. Hovedtillitsvalgt tok det med til drøftningsmøte som består av ledelsen. Så både avdelingsjef og direktør var med. Hovedtillisvalgt reagerte veldig på beslutningen men kunne ikke dele med mer hva som kom opp i drøftningsmøte.

Jeg har hatt lønnsamtale og spurt hva som sksl til for å å høyere lønn. Det viste ikke min leder. Hun viste vist ikke hvilke kompetanse jeg hadde siden jeg bare har vært tilbake fra fødselspermisjon i 6mnd og hun startet mens jeg var ute.

Har sendt mail til hovedtillitsvalgt igjen.

Gammel 07-06-24, 08:00   #54
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Har sendt mail til hovedtillitsvalgt igjen.

Dette høres ikke greit ut.

Jeg jobber i det private. Min tillitsvalgt forhandler lønn på vegne av min gruppe, men absolutt ikke for meg! For min fagforening er det et viktig prinsipp at de tillitsvalgte slett ikke skal gå inn på fordelingen av lønnspotten for enkeltmedlemmer. Det kan nemlig medføre at den tillitsvalgte havner i en uheldig dobbeltrolle.

I min fagforening får de tillitsvalgte tilsendt lønnsoversikt for alle i gruppen de forhandler lønn for. Dette for å kunne se hvordan vi som gruppe ligger an i forhold til sammenlignbare grupper og for å kunne kontrollere i ettertid at man faktisk har fått den lønnsøkningen man (som gruppe) har framforhandlet. Jeg antar det er litt annerledes for en hovedtillitsvalgt?

Jeg syns uansett ikke dette høres særlig OK ut, Isolde. Send meg gjerne en melding om du vil ha noen tips til punkter å ta opp i lønnssamtaler.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-24, 08:35   #55
Galathea

Galathea sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Dette høres kjent ut, tror det er vanlig at forhandlinger foregår på denne måten i staten. Alle ansatte sender inn personlige krav til sin fagforening, foreningen prioriterer og forhandler med ledelsen som har sine krav, også på personer. Har ikke ledelsen sendt inn krav på deg, så er det liten sjanse for å få noe. Jeg har jobbet i staten i 25 år og var tidligere Akademiker-medlem. Etter noen år i bransjen byttet jeg til LO, da jeg syns de lokale forhandlingene fungerte dårlig. For ikke å snakke om den ekstreme tidsbruken og frustrasjonen det fører med seg, og det gjør ikke akkurat underverker for arbeidsmiljøet heller.

Det virker som om det er store forskjeller i hvordan dette håndteres ute på arbeidsplassene, avhengig om det er i det private, kommunale eller stalige. Jeg har diskutert ut i fra mitt perspektiv som statsansatt i en middels stor etat, da det var streiken til de statsansatte som var utgangspunktet. Hos oss er det absolutt en realitet at kolleger med samme arbeidsoppgaver har ulik lønn basert på hvilken fagforening de tilhører.

Sist redigert av Galathea : 07-06-24 kl 08:53.
Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-24, 09:00   #56
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Da jeg jobbet i staten, sendte jeg brevet til HTV og min sjef. Sjefen min ville gjerne vite hva jeg ba om, slik at hun kunne argumentere for meg.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-24, 10:13   #57
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Da jeg jobbet i staten, sendte jeg brevet til HTV og min sjef. Sjefen min ville gjerne vite hva jeg ba om, slik at hun kunne argumentere for meg.

Sånn gjør vi det på min statlige arbeidsplass også.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:16.