|
Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter! |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: FønkishusJeg er definitivt uviten og vet ikke engang om huset mitt er funkis eller ikke. Å si funkis med u ligger så rart i munnen at det kommer jeg definitivt ikke til å si, selv om jeg nå leser at det er feil. Jeg hører heller på blondie som sier det er sånn vi snakker her.
![]() |
#22 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() Sv: Fønkishus….
Sånn. Akkurat sånn. Og de som mener det er feil å si fønkishus må finne seg i at uttake ikke er hugget i stein. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: FønkishusMen hvordan uttaler dere som sier fønkis fungere og funksjon?
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: FønkishusDet er lettere å si funksjon enn funkis. Blant annet fordi vi sier «ng» (orker ikke installere fonetisk alfabet på telefonen min), og ikke en tydelig k-lyd. Det er to ulike lyder selv om det staves likt.
![]() |
![]() |
#27 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: FønkishusJeg får nok mye pepper nå, men jeg kjøper ikke argumentet om dialekt. Jeg tror det handler mer om at såpass mange i Norge sier fønkis at ordet har blitt etablert, og at man derfor mener at det høres mest naturlig ut på sin dialekt. (Men dette er selvsagt bare min egen teori. Sist redigert av Hyacinth : 15-06-24 kl 12:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Fønkishus
Mulig. Her i byen sier nok mange fønke. Jeg sier funke med u. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
![]() Sv: FønkishusJeg sier funkishus - med u. Fønkishus høres - fønki ut. Som om det er noe merkelig med huset?
![]() |
#30 |
Kontrollfrik
![]() Sv: FønkishusMen jeg er likevel nokså sikker på at mange sier fønkis fordi de ikke vet at det er et svensk låneord. Sist redigert av Hyacinth : 15-06-24 kl 12:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Kontrollfrik
Nei, det er jo ikke det samme overhodet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Kontrollfrik
Vet ikke om jeg skjønner hva du mener, men folk sier fønkis som i funky. Ikke som i Føniks, der er det lang ø. Sist redigert av Hyacinth : 15-06-24 kl 12:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
Der har du også den ulikheten i tydelig uttale av k-lyden. Det avhenger vel sikkert også av dialekt, men jeg sier mer fungsjonell. Sånn for å fortsette på Input sin teori. Men jeg sier både funkis og funke selv altså, så jeg har ikke denne hangen til å dreie vokalen mot en ø, selv om det kommer en "hard" konsonant etterpå. For meg høres det bare ut som slang, og en slang jeg personlig ikke bruker.
![]() |
#38 |
Kontrollfrik
Ja, skjønner. Men har aldri tenkt på det. |
![]() |
![]() |
![]() |
|