Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Fjerne karakterkrav til lærerutdanning - veien til en bedre skole?

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-07-24, 07:48   #11
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fjerne karakterkrav til lærerutdanning - veien til en bedre skole?

Må si jeg ikke kjenner igjen "lærerflukten" det snakkes om. Jobber tett på og våre lærere slutter sjelden. Det sier også statistikken fra KS er en myte:

"Statistikk fra KS viser at andelen lærere som slutter i kommunal sektor fra år til år har vært relativt stabil de siste 10 årene.

Fakta
Lærerne er en av stillingsgruppene i kommunal sektor med lavest turnover de siste årene.

Mellom 2019 og 2020 sluttet 8,4 prosent av adjunkter, 6,8 prosent av adjunkter med tillegg, og 7,7 prosent av lektorer med tillegg.

Gjennomsnittlig turnover i kommunene som helhet er 12,7 prosent." (min utheving)

Så det stemmer altså ikke i stort. Hva som skjer lokalt på enkelte steder kan jo være annerledes. Men jeg tror nok tiden generelt er slik at man kan skifte yrke lettere nå enn for førti år siden, for all del. Det gjelder alle yrkesgrupper.

Blir ganske oppgitt av holdningen som vi ser i mediene om at man ikke "trenger" matematikk fordi man ikke underviser i matematikk. Lese, skrive, regne og IKT er grunnleggende ferdigheter som det SKAL undervises i i alle fag. Slik har det vært i mange år. I tillegg - for grunnskolen sin del - har en lærer elevene i mange fag, stort sett alle de første årene, men også senere - og rektor må kunne bruke store deler av lærerne i mange ulike fag for å få timeplanene til å gå opp. Luksusen ved å være "faglærer" er forbeholdt større skoler i så fall. På de små skolene kan man ikke regne med at det en gang er mulig timeplanmessig om man vil jobbe 100% stilling, og om det er mulig så ofte ikke ønskelig. Det er ikke mye forlangt. Og jeg ble også ganske oppgitt da kiden på ungdomsskolen var helt fortvilt fordi matematikklæreren lærte dem noe som var feil, og klassen måtte kontakte en av de andre matematikklærerne for å få det på sporet. Det kunne godt ha skjedd at klassen ikke oppdaget det før det var for sent - det er noen eksempler på klasser som havarerer faglig pga. lærers faglige mangler og de er heldige om det oppdages før eksamen.

Vil du være faglærer så ta en høyere utdanning i "undervisningsfag" og bli lærer i vgs.

Jeg er enig i at man ikke nødvendigvis "må" ha matte ved inntak , men om man ikke kan det da så må man gjøre en ekstra jobb med å lære det slik at man behersker faget før man går ut. Det er ganske basic matte man snakker om for å komme inn. Det er i realiteten ungdomsskolematematikk man må ha "Nokså godt" eller "Lite godt" i (litt avhengig av hva man diskuterer av karakterkrav).

Både sykepleiere og lærere har en god lønn hvis man sammenligner med jobber som for de fleste av dem reelt ville være alternativet (og ikke enkelteksempler). Veldig mange av oss har like mye og mer utdanning og tjener ikke noe mer enn det de gjør. Så er det lov å finne ut at et yrke ikke passer for deg og det er lov å både bytte jobb og å være med på å forandre arbeidsplassen sin, spille inn behov osv.

Men man kan ikke forvente at yrket skal bli populært hvis inntrykket er at de som har yrket ikke kan noe, ikke liker jobben sin og bare er stuck der. Da må man vise at man har ettertraktet kompetanse, at det er muligheter, at man får resultater av det man yter og generelt at det er dit man burde ønske seg. Vi som ikke har tabell-lønn må vise ved hver eneste lønnsforhandling at de ikke kunne klart seg uten oss. Hvis man mener flere flinke folk burde søke seg dit (og/ eller man vil ha flinke kolleger) så er det det som skal til. Tenker jeg. Og etter det jeg ser så er det mange muligheter i sektoren, hvis man ser etter mulighetene.

Sist redigert av Charlie : 05-07-24 kl 07:53.
Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:15.