Sv: Ambulanse nektet ta med seg voldsoffer (VG)
Opprinnelig lagt inn av Bundbury, her.
Jeg synes ikke en gjør nok nei. Så lenge det ikke medfører konsekvenser å ta norske barn til utlandet og lemleste dem, så synes jeg ikke en gjør nok. Jeg synes ikke en gjør nok så lenge norske småjenter utsettes for dette.
Ja, jeg mener de er Norske samme hvor Somalisk deres opprinnelse er. Jeg mener det bør være meldeplikt for overgrep og at det ikke er noe overgrep at dette inngår i normale helseundersøkelser.
Da selvsagt av alle barn, det kan nemlig avdekke andre overgrp også. Ikke bare fysiske spor med barnas adferd osv kan avsløre barn som er eksponert.
Dette er jeg helt enig i , Bundbury. Og jeg jobber en del med noe som heter Somalisk kvinneforening, og har funnet ut at man kommer svært mye lenger med dialog enn pekefinger, og du kan tro de gjør en flott holdningsskapende jobb i sitt miljø.
Jeg støtter forslaget om underlivssjekk av alle jenter jevnlig. Det ER vel allerede meldeplikt for helse- og skole/bhg-ansatte når det gjelder overgrep, om jeg ikke har misforstått ovgivingen totalt. Mange misforstår dessverre og roter det til og tar hensyn til taushetsplikt fremfor opplysningsplikt.
For å være HELT tydelig: Jeg tar 100% avstand fra omskjæring, og jobber aktivt gjennom samarbeid med ulike flerkulturelle kanaler som feks etnisk likestillingsgrupper og de ulike somaliske miljøene for å bekjempe dette.
Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.
Siden enkelte har dratt denne diskusjonen ned til et lavmål, gidder jeg ikke å delta mer.
Det lavmålet står du for selv, ettersom du og et par til ikke er i stand til å ta prinsipiell avstand fra hverdagsrasismen.
De synes sikkert ikke at de er rasister de som henviser svarte studenter til personalinngang for rengjøringsfolk, heller. De er vel ikke snillister, da.