Sv: Ambulanse nektet å ta med seg voldsoffer (VG)
Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.
Fordommer basert på hva da?
Hvorfor skulle de anta at han var det ene eller det andre, og nekte å høre på hva vitnene forklarer? Hvorfor så avvisende?
Rassismen øker her til lands, og mange av dem som har rassistiske holdninger ville ikke engang drømme om å kalle seg selv for rasister. På samme måte som jeg her opplever at veldig mange diskuterer på om dette virkelig er rasisme. Vi vet ikke om det er det, for de kom ikke med spesifikke kommentarer som gikk på hudfarge, men de la frem et menneskesyn som var uholdbart. Nå håper jeg at disse mennene ikke har for vane å håne syke mennesker på den måten og nekte å gi hjelp, og jeg går også ut i fra at de ikke pleier det, for da ville det vel være kommet inn mange flere klager. Så da gjenstår det jo å spørre seg hvorfor akkurat her?
Uansett hva svaret er, så er det uakseptabelt. Men jeg har notert meg at dem som har gransket det konkluderer med at helhetsbildet gir klare rasistiske overtoner, og da blir det for meg meningsløst å si at "man kunne sagt jævla gris til hvem som helst" når det bare er en enkeltfaktor. Jeg synes heller ikke at man skal undervurdere dem som var tilstede i parken sin opplevelse av hva som skjedde heller.
Ja, rasismen vokser. Og ja, de færreste vil si at de selv er rasister. Problemet er at det er ikke et sett med "sjekk-punkter" som kan raskt og enkelt avklare "er jeg rasist". Noen hevder rasisme hver gang politiet i Oslo påpeker at det finnes et kriminalitets-problem blant innvandrerne i byen. Politet mener at dette er statistisk beviselig, og ikke rasisme. Mens andre skriker opp og kaller det fordommer.
Er det rasisme hver gang noen andre kaller det rasisme?
Var serien "Jul i Tøyengata" rasistisk?
|