Sv: Hjemmelaget pepperkakedeig - har du en knallgod oppskrift?
Den aller beste, som mamma alltid laget, og som jeg nå som hun er borte lager selv. Det er mammas tekst som følger med. Hun kom fra et annet land og fant denne oppskriften i et "dameblad" under overskriften "ingefærkaker" slik jeg husker det. Men det er jo ikke ingefær i, så jeg må huske feil. 
500 g sukker
4 dl sirup (mørk)
2 ss malt kanel
½ ss malt pepper
½ ss malt nellik
500 g smør
2 ss natron
4 egg
Ca. 1450 – 1500 g mel
Gi sukker, sirup og krydder et oppkok. Tilsett natron og hell det straks over smøret som ligger i bollen i kjøkkenmaskinen. Røres til smøret er helt smeltet og blandingen er kald.
Visp sammen eggene, rør dem i smørblanding og rør melet inn til slutt. Tilsett litt og litt av gangen, og arbeid det godt inn.
La deigen stå kaldt noen timer. Den kan godt lages flere dager i forveien.
Kjevl ut deigen og stek kakene ved ca. 200 °C + varmluft i 6 – 7 minutter. Ikke la dem bli for brune, selv om de er helt bløte når du tar dem ut, stivner de så snart de blir kalde.
Til peppernøtter trilles deigen ut i brun farin (jeg bruker også perlesukker isteden hvis jeg ikke har brun farin).
Del deigen i små emner og rulldisse til boller, ca. 2 – 3 cm diameter. Legg bollen på smurt plate. Stikk en havl skåldet mandel i hver og stek dem i 8 – 10 minutter (prøv med litt kortere tid først, kommer an på ovnen).
Og den siste omsorgsfulle meldingen fra mamma på e-post:
Hei, vær oppmerksom på at du må helle den varme sirupen straks over smøret etter at du har hatt i natron. Det eser opp, ikke ta for liten kjele, og det er fare for at du brenner deg. Hvis det blir avkjølt stivner hele greia. (men det gjør ikke det når det blir rørt sammen med smør).
|