Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Sier du kabaret eller aspik?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-12-24, 13:20   #1
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sier du kabaret eller aspik?

Jeg snakker sjelden om det lenger da, siden vi ikke har det, men er vokst opp med aspik. Foreldre fra hhv Hedmark og Nordmøre, som har sagt det uavhengig av hvor vi har bodd (som var flere steder, aner ikke hva folk sier der). Så i den grad jeg snakker om det så er det aspik. Tror mannen/svigerfamilien fra Sunnmøre sier kabaret.

(jeg er for øvrig oppdratt til ikke å grøsse av mat andre liker, og kalle den vederstyggelig).

Sist redigert av My : 15-12-24 kl 15:21.
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 15-12-24, 18:16   #2
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av My, her.

(jeg er for øvrig oppdratt til ikke å grøsse av mat andre liker, og kalle den vederstyggelig).

Jeg tar meg den frihet i en setting langt fjernet fra et matbord, der HI ikke engang har sagt at hun har tenkt å servere det. Men det er greit at ikke alle syns det er greit.

Om noen skulle finne på å servere meg dette, spiser jeg høflig uten å grøsse eller si noe, naturligvis. Men det håper jeg at folk lar være.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-24, 19:44   #3
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 50
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Om noen skulle finne på å servere meg dette, spiser jeg høflig uten å grøsse eller si noe, naturligvis. Men det håper jeg at folk lar være.

Må ein det? Ete mat ein syns er vanskeleg å forholde seg til? Eg tenkjer det er innafor å seie at ein ikkje kan ete maten, om ein seier i frå på ein grei måte.

Gammel 15-12-24, 20:35   #4
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Må ein det? Ete mat ein syns er vanskeleg å forholde seg til? Eg tenkjer det er innafor å seie at ein ikkje kan ete maten, om ein seier i frå på ein grei måte.

Jeg håper at mine matgjester ville sagt fra.

Personlig ville jeg neppe gjort det, men heller spist etter beste evne. Eller i det minste dytte den rundt på tallerkenen i stadig mindre biter til man har spist opp tilbehøret, som jeg nok ville gjort hvis det var blåmuggost, som jeg ikke skal si hva smaker i min munn.

Gammel 15-12-24, 20:37   #5
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg håper at mine matgjester ville sagt fra.

Personlig ville jeg neppe gjort det, men heller spist etter beste evne. Eller i det minste dytte den rundt på tallerkenen i stadig mindre biter til man har spist opp tilbehøret, som jeg nok ville gjort hvis det var blåmuggost, som jeg ikke skal si hva smaker i min munn.

Har du noen gang fått servert blåmuggost som eneste rett?

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-24, 20:50   #6
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Har du noen gang fått servert blåmuggost som eneste rett?

Jeg har blitt servert blåmuggostpasta, som for min del like gjerne kunne vært ren blåmuggost. Det var heldigvis hos foreldrene mine, så da fant jeg meg en brødskive.

Gammel 15-12-24, 21:48   #7
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Jeg tar meg den frihet i en setting langt fjernet fra et matbord, der HI ikke engang har sagt at hun har tenkt å servere det. Men det er greit at ikke alle syns det er greit.

Jeg synes det er greit i en sånn setting. Hvis man sitter til bords og nettopp har blitt servert kabaret (eller noe annet man ikke liker) så annonserer man det selvsagt ikke høyt, men spiser og smiler og håper på noe bedre til neste rett. Det er jo forskjell på generell prat om matpreferanser og hva man sier til kokken.

Gammel 15-12-24, 22:05   #8
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Jeg synes det er greit i en sånn setting. Hvis man sitter til bords og nettopp har blitt servert kabaret (eller noe annet man ikke liker) så annonserer man det selvsagt ikke høyt, men spiser og smiler og håper på noe bedre til neste rett. Det er jo forskjell på generell prat om matpreferanser og hva man sier til kokken.

Jeg synes ikke man trenger å spise det, det er helt greit å ikke like det, men man trenger ikke kalle det en vederstyggelighet, beskrive det som uspiselig eller ekkelt. Det holder å si at man ikke liker det, enten man sitter ved bordet, i samtale i lunsjpausen på jobb, eller skriver i en tråd.

Sist redigert av My : 15-12-24 kl 22:53.
My er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:56.