|
|||||||
| Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter! |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Er korrekt uttale viktig uansett?Jeg tenker nok ikke så mye over dette.
|
|
|
#3 |
|
Juba Juba
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er korrekt uttale viktig uansett?Jeg er enig med SmarteSmelt jeg. Når jeg snakker norsk bruker jeg også norsk uttale på låneord, selv om jeg noen ganger er klar over at det er annerledes på originalspråket. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
fri
|
Sv: Er korrekt uttale viktig uansett?
Enig med du der! Jeg er selv frankofil, men sier allikevel påmmfri (jeg er jo ikke flaska opp på rudebilen for ingenting heller). |
|
|
|
|
|
#5 |
|
flisespikker
|
Ikke helt enig der - kaffen kan vel regnes som underforstått når man bestiller i en kaffebar. Jeg tror ikke det å forkorte "caffe latte" til "latte" er noe særnorsk fenomen?
|
|
|
#6 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Det brukes ihvertfall i amerikanske filmer. Men neppe i Italia.
|
|
|
#7 |
|
fri
|
Når vi først er inne på italienske uttrykk i amerikansk, så har jeg alltid forrundret meg over at de bruker ordet capice, som betyr forstår du, uten å uttale e-en på slutten. Først irriterte jeg meg litt over det, fordi jeg trodde det var feil uttale. Men så sier de det jo i alle disse Gudfaren-filmene også, og der er det jo ellers helt riktig italiensk. Men så kom jeg på, mens jeg satt der og så Gudfaren at de snakker jo siciliansk. Og ikke normert dante/siena-italiensk. Så da oppklarte jeg det, gitt. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
fri
|
Men det er iallfall ikke italiensk. Og det er der jeg lærte å drikke cafè latte (bare for å flisespikke mener jeg |
|
|
|
|
|
#9 |
|
flisespikker
|
Heter det ikke "caffe" på italiensk, altså? Det trodde jeg, men jeg snakker jo ikke italiensk, da.
|
|
|
#10 |
|
Har tro på forbedring
|
Sv: Er korrekt uttale viktig uansett?Jeg følger skilpaddas prinsipper om uttale sånn ca. MEN jeg sier ofte Mallorca istedet for majorca (maljorca blir bare dumt) Og Paella istedetfor Paeja.
|
|
|
#12 |
|
Går stille i dørene
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Midt på, sånn cirka
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det heter café på fransk …(flisespikker)
Hvafornoe, det heter jo Eurovision, jo. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
søt
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Enig med deg. Men det er jo ikke så lett for de som ikke kan f.eks spansk å vite at dobbel L blir J. |
|
|
|
![]() |
|
|