Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Nyttårsforsett

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-01-25, 23:05   #1
Fjols
Bør lage seg en tittel selv

Fjols sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Fjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt likt
Standard

Nyttårsforsett

Jeg har «fried» hjerne av for mye scrolling, tidligere likte jeg godt å lese bøker.
Så nå har jeg satt meg et hårete mål, lese minst én bok før sommeren.
I hovedsak mest glad i krim, men kan nok lese det meste så lenge det fenger.
Liker også godt dystopiske bøker, skumle/spenningsbøker.

Trenger tips!
Til bøker som kan få opp leselysten igjen.

Fjols er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-25, 23:36   #2
venla
jabbsaft

venla sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Nyttårsforsett

Hvis du liker nordisk krim kan jeg anbefale bøkene til Sara Strömberg. Handlingen er lagt i Jämtland/Åre i Sverige og mordene etterforskes av en middelaldrende singel dame. Det er kommet tre bøker. Den første heter Skygger.

Gammel 06-01-25, 23:44   #3
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Jeg anbefaler å velge noe spennende som du faller litt nedi, og som har kapitler. Og heia, heia!

Jeg hadde samme mål for noen år siden, og det var veldig lurt. Året etter skulle jeg lese to papirbøker i måneden, og siden har det balla på seg. Det er deilig å kjenne at konsentrasjon er noe som kan øves opp.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-25, 00:43   #4
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Har du lest noe av Neil Gaiman før? Han har skrevet mange skumle historier.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-25, 05:47   #5
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fjols, her.

Jeg har «fried» hjerne av for mye scrolling, tidligere likte jeg godt å lese bøker.
Så nå har jeg satt meg et hårete mål, lese minst én bok før sommeren.
I hovedsak mest glad i krim, men kan nok lese det meste så lenge det fenger.
Liker også godt dystopiske bøker, skumle/spenningsbøker.

Trenger tips!
Til bøker som kan få opp leselysten igjen.

Heia deg! Jeg har samme nyttårsforsett, av samme grunn. Dvs, jeg er hakket mer ambisiøs, med mål om en bok i måneden. Liker godt å ha bøker som jeg ikke klarer å legge fra meg.

Opprinnelig lagt inn av venla, her.

Hvis du liker nordisk krim kan jeg anbefale bøkene til Sara Strömberg. Handlingen er lagt i Jämtland/Åre i Sverige og mordene etterforskes av en middelaldrende singel dame. Det er kommet tre bøker. Den første heter Skygger.

Et spørsmål, hvor groteske er de? Jeg liker godt krim, men en gang leste jeg en krimbok der halve boken var om en dame som ble holdt til fange og torturert (var det danske Jette Adler eller noe liknende som var forfatter tro?), og det var jo bare helt forferdelig å lese.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-25, 08:33   #6
venla
jabbsaft

venla sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Storm, her.

Et spørsmål, hvor groteske er de? Jeg liker godt krim, men en gang leste jeg en krimbok der halve boken var om en dame som ble holdt til fange og torturert (var det danske Jette Adler eller noe liknende som var forfatter tro?), og det var jo bare helt forferdelig å lese.

Det er lite beskrivelse av volden. Handler mest om historien rundt de som er drept og motivet for mordet. Jeg orker heller ikke tortur-krim, men disse er spennende siden det er parallelle historier som blir fortalt.

Gammel 07-01-25, 09:19   #7
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Agnes Matre sine krimbøker er spennende uten å være grusomme.

Gammel 07-01-25, 10:10   #8
Fjols

Fjols sin avatar

Fjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt likt
Standard

Har lest en del Kepler og Adler.
Så at Kepler hadde kommet med en ny bok som het Søvngjengeren, den så spennende ut.

Jeg tåler grotesk, men liker nok best når det er spennende, kontra mye gørr.
En skikkelig pageturner er gøy.

Gammel 07-01-25, 10:13   #9
Fjols

Fjols sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Har du lest noe av Neil Gaiman før? Han har skrevet mange skumle historier.

Har ikke hørt om, må sjekke ut.

Husker jeg leste flere bøker av Theorin, som jeg likte godt.
Også Yrsa Sigurdsdottir likte jeg godt.

Gammel 07-01-25, 10:16   #10
Fjols

Fjols sin avatar

Standard

Takk for heiarop, det trenger jeg.

Jeg har vel satt en bok som mål, men håper på flere før sommeren.
Før kunne jeg jo ligge i flere timer på kvelden å lese, til forskjell fra nå, hvor jeg kun scroller.

Gammel 07-01-25, 10:23   #11
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lykke til! Jeg har greid å grave meg opp fra lesedumpen jeg var i i en årrekke, og nå er jeg nesten tilbake der jeg var før. For meg hjalp det å komme i gang med en liten bokklubb med nettvenner der vi leste morsom/spennende scifi og lignende. Hvis du liker sånt, har jeg flere anbefalinger.

Gammel 07-01-25, 10:31   #12
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Freida McFaddens psykoligiske thriller The Housemaid / Hushjelpen er veldig spennende. Så spennende at jeg nesten glemte å gå av på riktig stopp på t-banen pluss at jeg hadde lyst til å lese overalt, til og med i dusjen.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-25, 12:00   #13
Fjols

Fjols sin avatar

Standard

The Housemaid har jeg hørt om, skal legges til lista mi.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:55.