Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Sportshjørnet

Felleski gutt 16 år

Sportshjørnet Alt som har med sport å gjøre passer inn her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-01-25, 09:09   #1
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Felleski gutt 16 år

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Skal ikke mene så mye om ski. Men lurer på når behovet for eget antrekk til tur på langrenn oppstod. Mangler man utetøy - så kan det selvsagt være en ide å tilpasse til bruken. Men ved å kunne bruke det samme tøyet til ulike aktiviteter sparer man både penger og miljøet.

Det handler vel om aktivitetsnivå og bruk. Når det er høyt aktivitetsnivå hvor man svetter trenger man luftige og pustende klær, og for meg utelukker det vanntette skallklær som f.eks gore-tex, eller tykke, isolerende klær. På tur på fjellet må klærne være tilpasset alle slags forhold, også ekstreme, og man er mer avhengig av å ha lag på lag for å kunne regulere, det er livsnødvendig med vindtett ytterst, og helst noenlunde vanntett, og pusting er ikke like viktig. Men om vinteren bruker jeg også langrennsklær til løping, for eksempel. De er vindtette foran, og litt varmere enn de treningsklærne jeg løper i om sommeren. Men langrennsklærne er for kalde i slalåmbakken eller på fjelltur.

I senere tid har det vel blitt mer slik at man stiller samme krav til komfort og funksjonalitet til barn og ungdom som til seg selv. Gode fjellsko, lette sykler, gode ski, bra tur- og treningsklær. Tidligere var det mer slik at foreldrene hadde gode fjellsko mens barna gikk i gummistøvler eller joggesko på fjelltur. Foreldre i lette og gode skiklær, mens barna gikk i bobledress. Barnas sykler veide nesten like mye som de voksnes. Det handler nok om bevissthet, men også at vi har fått bedre råd.

Når det er sagt så har jeg i alle år brukt turklær på langrenn også, det er først i de siste kanskje 10 årene at jeg har eid spesifikke langrennsklær. Men det er fordi jeg kun har gått på rolige skiturer i fjellet når jeg har gått på ski, og ettervhert kortere turer i tilpasset tempo med barn, jeg har aldri brukt å gå fort eller trene på langrennski. Etterhvert har min bruk av ski endret seg til litt raskere turer, ungene har også blitt eldre og går fortere, i tillegg til at jeg trengte treningsklær til vinterbruk. Derfor kjøpte jeg meg langrennsklær.

Sist redigert av My : 13-01-25 kl 09:37.
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 13-01-25, 09:31   #2
Isprinsessen
Vinter

Isprinsessen sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Felleski gutt 16 år

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Det handler vel om aktivitetsnivå og bruk. Når det er høyt aktivitetsnivå hvor man svetter trenger man luftige og pustende klær, og for meg utelukker det vanntette skallklær som f.eks gore-tex, eller tykke, isolerende klær. På tur på fjellet må klærne være tilpasset alle slags forhold, også ekstreme, og man er mer avhengig av å ha lag på lag for å kunne regulere, det er livsnødvendig med vindtett ytterst, og helst noenlunde vanntett, og pusting er ikke like viktig. Men om vinteren bruker jeg også langrennsklær til løping, for eksempel. De er vindtette foran, og litt varmere enn de treningsklærne jeg løper i om sommeren. Men langrennsklærne er for kalde i slalåmbakken eller på fjelltur.

I senere tid har det vel blitt mer slik at man stiller samme krav til komfort og funksjonalitet til barn og ungdom som til seg selv. Gode fjellsko, lette sykler, gode ski, bra tur- og treningsklær. Tidligere var det mer slik at foreldrene hadde gode fjellsko mens barna gikk i gummistøvler eller joggesko på fjelltur. Foreldre i lette og gode skiklær, mens barna gikk i bobledress. Barnas sykler veide nesten like mye som de voksnes. Det handler nok om bevissthet, men også at vi har fått bedre råd.

Når det er sagt så har jeg i alle år brukt turklær på langrenn også, det er først i de siste kanskje 10 årene at jeg har eid spesifikke langrennsklær. Men det er fordi jeg kun har gått på rolige skiturer i fjellet når jeg har gått på ski, og ettervhert kortere turer i tilpasset tempo med barn, jeg har aldri brukt å gå fort eller trene på langrennski. Etterhvert har min bruk av ski endret seg til litt raskere turer, ungene har også blitt eldre og går fortere, i tillegg til at jeg trengte treningsklær til vinterbruk. Derfor kjøpte jeg meg langrennsklær.

Ja den tiden med tunge vademelsskjørt og strømpeholdere er heldigvis forbi.

Isprinsessen er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:37.