Sv: L’Oréal og Nestlé
Opprinnelig lagt inn av Elin, her.
For det første må man sette seg inn i saken, og man må vurdere hva som er verst, noen få mennesker som har råd og anledning til å bruke andre produkter, boikotter Nestlè, som fører til at kanskje et par mennesker i et av produksjonslandene til Nestlè mister jobben. Er noen klar over hvor mange Nestlè-konsernet sysselsetter i denne verden? Hadde det vært bedre at Nestlè forsvant? Eller bør man være såpass vidsynt at man tenker over alt det bra som Nestlè faktisk gjør, og produserer, fremfor å boikotte pga èn sak - som i tillegg er historie.
Jeg synes dette er en ganske artig tankegang. Du mener altså at man på et vis er moralsk forpliktet til å bruke penger på Nestlé-produkter? Kanskje man egentlig burde gjøre opp et regnskap over hverdagshandlingen sin, sånn at man ikke kunne tenkes å forrykke balansen mellom de store multinasjonale selskapene? 
Nei, gitt. Om jeg føler ubehag ved å bruke penger på en viss type varer, om det nå er pga. varen selv, produsenten og produsentens historie eller generelle omdømme, eller landet det kommer fra, så bruker jeg jaggu ikke pengene mine på dem heller. Oppriktig talt. Smårar eller ei.
|