Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Erfaringer med å bygge om en sprinkelseng?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-09-07, 21:15   #1
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Erfaringer med å bygge om en sprinkelseng?

------------------------

Sist redigert av Mei : 01-03-14 kl 22:44.
Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-07, 21:20   #2
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erfaringer med å bygge om en sprinkelseng?

Kjøp en reiseseng med glidelåsåpning. *løsningsorientert*

Gammel 01-09-07, 21:27   #3
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan dere ikke få kjøpt brukt en sprinkelseng hvor den ene langsiden kan skyves ned (sånn som vi har), løftes opp eller andre lure løsninger? Det finnes da en del som har det?

Gammel 01-09-07, 21:36   #4
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Det finnes jo sprinkelsenger med åpning på siden, der langsiden er delt i to og hver av delene kan vendes utover. Når sidene er slått inn så er det en festeanordning i topp - en slags beslag vris over fra ene siden til den andre slik at disse dermed festes sammen. Men andre låsanordninger kan jo også brukes. Evt. kan man jo også la ene halvparten av langsiden være fast, og den andre bevegelig. Men hvordan dette skal gjøres, tja.. Kanskje ta sprinklene av senga, feste på lister oppe og nede og så hengsle til senga?

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-07, 22:07   #5
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Vi har reiseseng med glidelås i siden. Den sover han ikke halvparten så godt i, så den er utelukket. Ellers er den veldig genial og perfekt

Sengene som kan taes et hakk ned blir ikke nok hjelp for ryggen min. Dessuten vi vi ikke kjøpe ny seng

Lister oppe og nede.. Hmmm.. hengsle hvor?

Gammel 01-09-07, 22:14   #6
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har litt samme problem, men løste det ved å kjøpe ny seng idag

Jeg fikk min handyman til å lese innlegget ditt, og han sier at det skal mye til for at det blir bra, uansett løsning. Fordi de sengene ikke er bygd for at noe skal "løses ut".
Det går nok.
Men enkelt tror jeg ikke det blir...

Det kan jo meget godt hende at Ztjerna sover godt i den andre senga og?!

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-07, 22:16   #7
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Det kan jo meget godt hende at Ztjerna sover godt i den andre senga og?!

Joda. Men hva med ryggen min og nestemann? Jeg vil i allfall forsøke ettellerannet. Fikser vi det ikke må vi jo kjøpe ny seng . Hva er det handymannen din ikke mener vil fungere? Om vi løsner to sprinkler ser jeg jo ikke for meg at det ødelegger "balansen" eller "spenningen" som holder senga oppe?

Gammel 01-09-07, 22:21   #8
Nebbia
Passiv

Standard

Det du beskriver høres overkommelig ut for de fleste, men det er vanskelig å gi tips uten et bilde av sengen.

:har bygd om seng før:

Svar med sitat
Gammel 01-09-07, 22:22   #9
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Det du beskriver høres overkommelig ut for de fleste, men det er vanskelig å gi tips uten et bilde av sengen.

:har bygd om seng før:

Det kan fikses

Gammel 01-09-07, 22:40   #10
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

------------------------

Sist redigert av Mei : 01-03-14 kl 22:45.
Gammel 01-09-07, 23:18   #11
Silence
٩(●̮̮̃●̃)۶ ٩(●̮̮̃●̃)۶

Silence sin avatar

Silence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Kan du ikke bare fjerne x-antall sprinkler, og så montere trappegrind utpå? Om du gjør det midt på senga, så vil jo ikke det gjøre noe med stabiliteten til senga.

Silence er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-07, 23:20   #12
MokkMokk

MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Gammel 01-09-07, 23:22   #13
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av MokkMokk, her.

Gammel 01-09-07, 23:23   #14
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Jill, her.

Kan du ikke bare fjerne x-antall sprinkler, og så montere trappegrind utpå? Om du gjør det midt på senga, så vil jo ikke det gjøre noe med stabiliteten til senga.

Men lar det seg gjøre å montere en trappegrind i sprinkler? Jeg heller mest mot å fjerne noen sprinkler å lage en slags... jah, sånn som MokkMokk insinuerer

Gammel 01-09-07, 23:24   #15
Ylvania
Steiketakkehatar

Ylvania sin avatar

Ylvania er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av MokkMokk, her.

Katte luke er nok ikke dumt

Gammel 01-09-07, 23:36   #16
MokkMokk

Standard

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Men lar det seg gjøre å montere en trappegrind i sprinkler? Jeg heller mest mot å fjerne noen sprinkler å lage en slags... jah, sånn som MokkMokk insinuerer

Sånn som jeg insinuerer? Tipper du ikke mener katteluken?
Nå er ikke jeg særlig byggeteknisk anlagt, så det med stabilitet og sånt vet jeg lite om. Men om dere fjerner f.eks. halvparten av sprinklene på langsiden, men lar kanten øverst og nederst bli igjen, så vil det vel ikke affisere stabiliteten. Så kapper dere sprinklene såpass mye at dere får plass til en list øverst og nederst til å montere sprinklene på. Disse kan vel drilles inn fra topp og bunn gjennom lista. Deretter festes denne "halve siden" til senga vha. et par hengslesaker på enden av senga (trenger vel kanskje lister på sidene også da, for å få feste til henglser, så det dannes ei ramme som sprinklene settes inn i). Så velger dere hvordan den skal festes når den er igjen - med en haspe, en snor, borrelåsbånd e.l.

Tegning medfølger

Sist redigert av MokkMokk : 19-01-09 kl 19:25.
Gammel 01-09-07, 23:38   #17
Nebbia
Passiv

Standard

Hvis det er meningen at Ztjerna skal komme opp i sengen selv hadde jeg senket hele fronten på sengen. Jeg ville sagd av alle sprinklene helt nede ved bunnnen, og skrudd av skruene til overliggeren. Da kan du ta av hele frontsiden. Så ville jeg borret ut alle sprinklene i underliggeren (OBS: bruk nøyaktig samme dimensjon som sprinklene). Deretter ville jeg kappet alle sprinklene i passe høyde (15-20 cm) og limt sprinklene fast i hullene du borrer ut. I tillegg må overliggeren festes i endesidene. Bor ut nytt hull til skruene i endesidene og skru den fast. Du trenger kun en fintagget sag, bor og lim for å få til dette. Du får heller ikke noe synlig kapp, så resultatet vil se veldig bra ut.

Du "ødelegger" forsåvidt sengen på denne måten, men Ztjerna kan komme opp i sengen på egenhånd, han detter ikke ut om natten og du slipper å ødelegge ryggen.

Svar med sitat
Gammel 01-09-07, 23:39   #18
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Seh der jah MokkMokk. En liten katteluke - og nå ser jeg for meg hvordan det kan gjøres ja. Trenger vel ikke ta vekk mer enn to-tre sprinkler ser jeg for meg. Det er jo bare han som skal ut, ikke jeg som skal inn

Da trenger vi eventuelt lister, hengsler til ene siden, og en låsemekanisme for andre siden?

Nebbia: Litt av poenget er at han skal komme seg inn og ut selv, men ikke midt på natta. Jeg vil ha i pose og sekk.

Gammel 01-09-07, 23:42   #19
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Jeg tenker noe liknende; å dele frontdelen i to, og så hengsle dem sammen igjen slik at du kan åpne helvparten som en port, og feste porten med sånne låsbare hageport låser.

Gammel 01-09-07, 23:46   #20
MokkMokk

Standard

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Seh der jah MokkMokk. En liten katteluke - og nå ser jeg for meg hvordan det kan gjøres ja. Trenger vel ikke ta vekk mer enn to-tre sprinkler ser jeg for meg. Det er jo bare han som skal ut, ikke jeg som skal inn

Da trenger vi eventuelt lister, hengsler til ene siden, og en låsemekanisme for andre siden?

I mitt hode så ville det vært mest naturlig å like godt ta halve siden enn bare litt, særlig om du har tanker om at nestemann også skal legges/ tas ut av senga gjennom denne åpningen. Litt mer komfortabelt med større åpning da, eller?

Men ja - jeg ser for meg at dere trenger noe slags lister (det heter sikkert ikke det på fagspråket, men for meg er det fellesbetegnelse for "småplank" ) - noen hengslesaker (sikkert mye forskjellig å få tak i) og en eller annen slags festeanordning som duger og som ikke er farlig for barnet å fingre med (snorer utgår da, kanskje..). Tror det kan bli kult, jeg.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:04.