|
Autofil Bilsnakk. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
I mål
|
![]() Hvilken elbil skal jeg ha? Og skal jeg kjøpe eller lease?Jeg må se meg om etter en elbil, med sikte på å kjøpe i sommer/høst, tror jeg. Og jeg vet ikke hva jeg skal se etter en gang. Har dere noen tips til meg? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvilken elbil skal jeg ha? Og skal jeg kjøpe eller lease?Hvor lang rekkevidde trenger du? Og hvor mye tenker du å bruke?
![]() |
#3 |
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvilken elbil skal jeg ha? Og skal jeg kjøpe eller lease?Jeg har hatt min nissan leaf i 10 år, og det har vært en meget økonomisk bil med lite vedlikehold. Den er overaskende romslig inni (vi er 5 i familien). Jeg har ikke hatt noe på taket, men det er nok mulig med takgrind. Eneste minus med bilen er lav rekkevidde, men de nyere Leaf-modellene har mye bedre rekkevidde. Leaf har vært en populær bil, og bruktmarkedet er stort. Ofte kampanje på nybil også, men gunstige rentebetingelser. Tror det gjelder mange av bilmerkene, nybilsalget går tregt når det er dyrtid, så forhandlerne sliter med å bli kvitt bilene. Men se nøye på rentebetingelsene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Hvilken elbil skal jeg ha? Og skal jeg kjøpe eller lease?Hvis du bare skal kjøre i byen, så holder det med en Nissan Leaf. Den er overraskende romslig innvendig, og man kan ta ned ett sete i baksetet slik at man kan ha med to passasjerer og samtidig få ski inn i bilen. Men rekkevidden er veldig kort, så hvis dere skal bevege dere en del med jevne mellomrom ville jeg gått for noe annet.
![]() |
![]() |
#5 |
![]() Sv: Hvilken elbil skal jeg ha? Og skal jeg kjøpe eller lease?Hvis du skal bruke hurtiglader så ville jeg valgt en bli med CCS-kontakt, ikke Chademo. Det er den mest vanlige, og jeg ser flere og flere hurtigladere som ikke har Chademo-kontakt. Bl.a Leaf har Chademo.
![]() |
#6 |
|
![]() Sv: Hvilken elbil skal jeg ha? Og skal jeg kjøpe eller lease?
Den skiluka går jo også at man mister mye bagasjeplass, så om man trenger å sette ting i baksetet, ødelegger den mye. Vi legger skiene der på korte turer, men det er ikke et alternativ når vi må ha med mye bagasje. Den tar jo også opp mye av plassen i selve bagasjeromme. Det føles jo også mindre trygt. Jeg ville virkelig aldri tenkt å legge ski der på en langtur.
![]() |
![]() |
#7 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Hvilken elbil skal jeg ha? Og skal jeg kjøpe eller lease?Dersom du skal hurtiglade er CCS tingen. NB, kan ikke få stresset det nok! |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
I mål
|
Jeg har ikke peiling på noe av dette. Jeg må bruke det jeg må bare. Jeg kan bruke mer eller mindre, men jeg har bare ikke lyst til å bruke så mye på bil, men jeg vil ha en bil det er lite med da. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Men hvor ofte kjører du langt?
![]() |
#10 |
I mål
|
![]() Sv: Hvilken elbil skal jeg ha? Og skal jeg kjøpe eller lease?Jeg kjører ikke så ofte langt. Jeg tenker at det kan være 3-4 ganger i året. Jeg driver mest småkjøring. Transport av barn, handling, Ikea, håndballkamper i Oslo og Akershus eller kanskje Østfold. Dersom jeg sparer mye penger på kortere rekkevidde, tenker jeg absolutt at det er aktuelt. Jeg kan bruke pengene på noe annet morsommere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
![]() Sv: Hvilken elbil skal jeg ha? Og skal jeg kjøpe eller lease?Jeg har en Nissan leaf 2018-modell. Den har vi, bank i bordet, ikke hatt spesielle utgifter på. Den har vel 42 mil rekkevidde, hvis jeg ikke husker helt feil. Jeg er dårlig på å regne avstand i kilometer, jeg regner alt i timer.
![]() |
#12 |
Da tenker jeg det er flere biler å velge i som ikke trenger å koste ellevilt mye. Jeg ville sett på biler som fremdeles har garanti i noen år, har CCS-kontakt for hurtiglading. Jeg ville sjekket ut Kia E-niro, Huyndai Kona, MG EV ZS (2022-), Citroen E-C4 og VW ID3.
![]() |
#13 |
snur
|
Vi kjøpte en MG ZS EV i sommer og er overraskende fornøyd med den. Relativt rimelig i innkjøp og mye gode kampanjer. God kjørekomfort, enkel og brukervennlig meny. Overraskende god på vinter til å ikke ha 4-hjuls trekk. Nå har vi bare hatt den et halvt år, så jeg kan ikke si noe om driftskostnader på sikt.
![]() |
#14 |
I mål
|
Den ser jo ganske fin ut faktisk! Men hva slags merke er MG egentlig? (Her kommer det fram at jeg kun kjenner de tradisjonelle bilene. Har hatt Ford i 10 år. Før det hadde vi Toyota og før der Ford. Og før det Toyota...). |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
snur
|
MG er et gammelt bilmerke som har vært litt ute av markedet, men har de siste årene kommet tilbake og prøver å etablere seg på nytt. Dette er nok grunnen til at de har mye gode kampanjer. Her kan du lese litt om mer merket.
![]() |
#16 |
Klar
|
![]() Sv: Hvilken elbil skal jeg ha? Og skal jeg kjøpe eller lease?Jeg har en 2018 Leaf. Skistativ på taket. Romslig innvendige. Plass til både bagasje og stor hund. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Hvilken elbil skal jeg ha? Og skal jeg kjøpe eller lease?Jeg har villet sjekke ut VW id3. Tror den er ganske lik leaf i størrelse.Selv har vi hatt vw elbil i 10 år nå. Få utgifter. Kun bytte av bremser.
![]() |
#18 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Hvilken elbil skal jeg ha? Og skal jeg kjøpe eller lease?Vi har en id3 og det er ikke en god bil på vinterføre i alle fall.
![]() |
#19 |
Ser lyst på livet
|
id3 med piggdekk er ok på vinterføre, men uten er den rævva. Den gir seg der leaf-en kommer frem. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Hvilken elbil skal jeg ha? Og skal jeg kjøpe eller lease?Vi har leaf. 99 % lading hjemme. Har kjørt Oslo t/r et parcganger, og bergen/stavanger både sommer og vinter. Det går fint, men lading bør planlegges, og vinlærte at å ha med type-2 kontakten kan redde deg når chademo-laderen er ute av drift i "ingemannsland". Det er mulig å kjøpe adapter ccs- chademo, men det kostee en hel del. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|