Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Hvilken elbil skal jeg ha? Og skal jeg kjøpe eller lease?

Autofil Bilsnakk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-01-25, 09:58   #1
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvilken elbil skal jeg ha? Og skal jeg kjøpe eller lease?

Jeg må se meg om etter en elbil, med sikte på å kjøpe i sommer/høst, tror jeg. Og jeg vet ikke hva jeg skal se etter en gang. Har dere noen tips til meg?

Kriterier:
- Lett å holde, helst lite verkstedbehov
- Plass til 4 stk med en del bagasje, men det gjør ikke noe om man da må ha litt i baksetet feks
- Mulighet for ski på taket (trenger takgrind e.l. Trenger ikke skiboks)
- Elektrisk
- Ikke altfor dyr. Er ikke opptatt av fancy bil.

Jeg er også usikker på kjøp eller leasing. Jeg kommer til å måtte låne penger til bilen, så det frister jo noe med leasing (da kan jeg ta innskuddet fra rammelånet der jeg har margin). Også fordi jeg er så ukjent med elbil og ønsker forutsigbare kostnader. Så kan jeg tenke annerledes om 3 år. Men samtidig; det er vel dyrere å lease i det lange løp.

Tanker og tips?

apan er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-01-25, 10:07   #2
Molly
Bør lage seg en tittel selv

Molly sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvilken elbil skal jeg ha? Og skal jeg kjøpe eller lease?

Hvor lang rekkevidde trenger du? Og hvor mye tenker du å bruke?

Gammel 21-01-25, 11:05   #3
Galathea

Galathea sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har hatt min nissan leaf i 10 år, og det har vært en meget økonomisk bil med lite vedlikehold. Den er overaskende romslig inni (vi er 5 i familien). Jeg har ikke hatt noe på taket, men det er nok mulig med takgrind. Eneste minus med bilen er lav rekkevidde, men de nyere Leaf-modellene har mye bedre rekkevidde. Leaf har vært en populær bil, og bruktmarkedet er stort. Ofte kampanje på nybil også, men gunstige rentebetingelser. Tror det gjelder mange av bilmerkene, nybilsalget går tregt når det er dyrtid, så forhandlerne sliter med å bli kvitt bilene. Men se nøye på rentebetingelsene.

Jeg selger Leafen i disse dager og bytter til Hyundai kona som har lenger rekkevidde, bedre vinteregenskaper, men mindre bagasjeplass. Andre biler i samme gate er bl.a. Kia Soul og Volkswagen ID3

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-25, 11:10   #4
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis du bare skal kjøre i byen, så holder det med en Nissan Leaf. Den er overraskende romslig innvendig, og man kan ta ned ett sete i baksetet slik at man kan ha med to passasjerer og samtidig få ski inn i bilen. Men rekkevidden er veldig kort, så hvis dere skal bevege dere en del med jevne mellomrom ville jeg gått for noe annet.

Vi har nå en Volkswagen iD4. Den er både romslig og har langt bedre rekkevidde, og den har skiluke i midtsetet.

Du har ikke egentlig lyst til å ha skistativ på taket, for det spiser noe vanvittig med rekkevidde.

Gammel 21-01-25, 11:12   #5
Molly

Molly sin avatar

Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hvis du skal bruke hurtiglader så ville jeg valgt en bli med CCS-kontakt, ikke Chademo. Det er den mest vanlige, og jeg ser flere og flere hurtigladere som ikke har Chademo-kontakt. Bl.a Leaf har Chademo.

Gammel 21-01-25, 12:27   #6
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Hvis du bare skal kjøre i byen, så holder det med en Nissan Leaf. Den er overraskende romslig innvendig, og man kan ta ned ett sete i baksetet slik at man kan ha med to passasjerer og samtidig få ski inn i bilen. Men rekkevidden er veldig kort, så hvis dere skal bevege dere en del med jevne mellomrom ville jeg gått for noe annet.

Vi har nå en Volkswagen iD4. Den er både romslig og har langt bedre rekkevidde, og den har skiluke i midtsetet.

Du har ikke egentlig lyst til å ha skistativ på taket, for det spiser noe vanvittig med rekkevidde.

Den skiluka går jo også at man mister mye bagasjeplass, så om man trenger å sette ting i baksetet, ødelegger den mye. Vi legger skiene der på korte turer, men det er ikke et alternativ når vi må ha med mye bagasje. Den tar jo også opp mye av plassen i selve bagasjeromme. Det føles jo også mindre trygt. Jeg ville virkelig aldri tenkt å legge ski der på en langtur.

Vi har e-golf som vi er svært glade i. Med skistativ får vi med oss både langrenn- og alpinutstyr til hele familien pluss kofferter og bager.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-25, 12:46   #7
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Dersom du skal hurtiglade er CCS tingen. NB, kan ikke få stresset det nok!
Nissan leaf kan du få med god rekkevidde, men ladesystem Chademo er god nok grunn til å styre unna, om du skal bruke den til langkjøring, med mindre du har god tid.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-25, 14:43   #8
apan
I mål

apan sin avatar

apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Molly, her.

Hvor lang rekkevidde trenger du? Og hvor mye tenker du å bruke?

Jeg har ikke peiling på noe av dette. Jeg må bruke det jeg må bare. Jeg kan bruke mer eller mindre, men jeg har bare ikke lyst til å bruke så mye på bil, men jeg vil ha en bil det er lite med da.
Jeg aner ikke rekkevidde heller. Eller forskjell på ulike ladere. Jeg har aldri hatt elbil. Men jeg må kunne kjøre ut av byen. Det blir ikke en ren bybil.

Gammel 21-01-25, 15:12   #9
Molly

Molly sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg har ikke peiling på noe av dette. Jeg må bruke det jeg må bare. Jeg kan bruke mer eller mindre, men jeg har bare ikke lyst til å bruke så mye på bil, men jeg vil ha en bil det er lite med da.
Jeg aner ikke rekkevidde heller. Eller forskjell på ulike ladere. Jeg har aldri hatt elbil. Men jeg må kunne kjøre ut av byen. Det blir ikke en ren bybil.

Men hvor ofte kjører du langt?

Jeg valgte å kjøpe med en bil med ca 25 mil rekkevidde. Jeg kjører normalt bare i Oslo og Akershus, og da klarer jeg meg fint med å lade bilen hjemme.

2-3 ganger i årer kjører jeg lenger. De få gangene jeg kjører langt, tåler jeg å måtte lade på veien og jeg tåler at det tar litt lenger tid å hurtiglade.
Hvis jeg hadde kjørt lange turer oftere, ville jeg absolutt valgt en bil med lenger rekkevidde og som har raskere hurtiglading. Jeg sparte nok 100-200' på å velge en bil med kort rekkevidde. Og "25 mil rekkevidde" er ikke i nærheten av 25 mil når man kjører på motorvei, på vinteren o.l.

Gammel 21-01-25, 15:16   #10
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Jeg kjører ikke så ofte langt. Jeg tenker at det kan være 3-4 ganger i året. Jeg driver mest småkjøring. Transport av barn, handling, Ikea, håndballkamper i Oslo og Akershus eller kanskje Østfold. Dersom jeg sparer mye penger på kortere rekkevidde, tenker jeg absolutt at det er aktuelt. Jeg kan bruke pengene på noe annet morsommere.

Gammel 21-01-25, 15:56   #11
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har en Nissan leaf 2018-modell. Den har vi, bank i bordet, ikke hatt spesielle utgifter på. Den har vel 42 mil rekkevidde, hvis jeg ikke husker helt feil. Jeg er dårlig på å regne avstand i kilometer, jeg regner alt i timer.

De gangene vi har bruk for mer rekkevidde er planen å låne av familie eller leie. Det er slitosmt med langtur, som i mange timer. Feks en tur til Sverige går helt fint. Setter bilen på lading der vi er og kan da kjøre tilbake. Trenger ikke alltid hurtiglader.

Gammel 21-01-25, 16:14   #12
Molly

Molly sin avatar

Standard

Jeg kjører ikke så ofte langt. Jeg tenker at det kan være 3-4 ganger i året. Jeg driver mest småkjøring. Transport av barn, handling, Ikea, håndballkamper i Oslo og Akershus eller kanskje Østfold. Dersom jeg sparer mye penger på kortere rekkevidde, tenker jeg absolutt at det er aktuelt. Jeg kan bruke pengene på noe annet morsommere.

Da tenker jeg det er flere biler å velge i som ikke trenger å koste ellevilt mye. Jeg ville sett på biler som fremdeles har garanti i noen år, har CCS-kontakt for hurtiglading. Jeg ville sjekket ut Kia E-niro, Huyndai Kona, MG EV ZS (2022-), Citroen E-C4 og VW ID3.

Gammel 21-01-25, 21:26   #13
Bayone
snur

Bayone sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Molly, her.

Da tenker jeg det er flere biler å velge i som ikke trenger å koste ellevilt mye. Jeg ville sett på biler som fremdeles har garanti i noen år, har CCS-kontakt for hurtiglading. Jeg ville sjekket ut Kia E-niro, Huyndai Kona, MG EV ZS (2022-), Citroen E-C4 og VW ID3.

Vi kjøpte en MG ZS EV i sommer og er overraskende fornøyd med den. Relativt rimelig i innkjøp og mye gode kampanjer. God kjørekomfort, enkel og brukervennlig meny. Overraskende god på vinter til å ikke ha 4-hjuls trekk. Nå har vi bare hatt den et halvt år, så jeg kan ikke si noe om driftskostnader på sikt.

God rekkevidde har den også. Oppgitt rekkevidde på rundt 420 km, reell er noe under men sånn er det vel på alle biler.

Ser at de har kampanje med 2,99% rente uten innskudd nå. Når vi kjøpte i sommer var det 0,99%

Gammel 21-01-25, 22:13   #14
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bayone, her.

Vi kjøpte en MG ZS EV i sommer og er overraskende fornøyd med den. Relativt rimelig i innkjøp og mye gode kampanjer. God kjørekomfort, enkel og brukervennlig meny. Overraskende god på vinter til å ikke ha 4-hjuls trekk. Nå har vi bare hatt den et halvt år, så jeg kan ikke si noe om driftskostnader på sikt.

God rekkevidde har den også. Oppgitt rekkevidde på rundt 420 km, reell er noe under men sånn er det vel på alle biler.

Ser at de har kampanje med 2,99% rente uten innskudd nå. Når vi kjøpte i sommer var det 0,99%

Den ser jo ganske fin ut faktisk! Men hva slags merke er MG egentlig? (Her kommer det fram at jeg kun kjenner de tradisjonelle bilene. Har hatt Ford i 10 år. Før det hadde vi Toyota og før der Ford. Og før det Toyota...).

0,99% rente på billånet? Det er jo ekstremt lite?

Gammel 21-01-25, 23:10   #15
Bayone
snur

Bayone sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Den ser jo ganske fin ut faktisk! Men hva slags merke er MG egentlig? (Her kommer det fram at jeg kun kjenner de tradisjonelle bilene. Har hatt Ford i 10 år. Før det hadde vi Toyota og før der Ford. Og før det Toyota...).

0,99% rente på billånet? Det er jo ekstremt lite?

MG er et gammelt bilmerke som har vært litt ute av markedet, men har de siste årene kommet tilbake og prøver å etablere seg på nytt. Dette er nok grunnen til at de har mye gode kampanjer. Her kan du lese litt om mer merket.

Gammel 22-01-25, 00:15   #16
Timar
Klar

Timar sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Blogginnlegg: 56
Timar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt av
Standard

Jeg har en 2018 Leaf. Skistativ på taket. Romslig innvendige. Plass til både bagasje og stor hund.

Chademo-kontakt er skikkelig dust, men jeg får jo ladet. Hvis du ikke skal på lengre turer enn at det holder med et ladestopp (200 km vinter/350 km på sommer) så går det greit.

Driftssikker, billig bil. Jeg fikk beskjed på NAF garantitest at jeg ikke trengte å ha service på den bilen på mange år.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-25, 06:41   #17
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har villet sjekke ut VW id3. Tror den er ganske lik leaf i størrelse.Selv har vi hatt vw elbil i 10 år nå. Få utgifter. Kun bytte av bremser.

Gammel 22-01-25, 06:53   #18
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Vi har en id3 og det er ikke en god bil på vinterføre i alle fall.

Gammel 22-01-25, 07:27   #19
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Vi har en id3 og det er ikke en god bil på vinterføre i alle fall.

id3 med piggdekk er ok på vinterføre, men uten er den rævva. Den gir seg der leaf-en kommer frem.

Gammel 22-01-25, 07:30   #20
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

Vi har leaf. 99 % lading hjemme. Har kjørt Oslo t/r et parcganger, og bergen/stavanger både sommer og vinter. Det går fint, men lading bør planlegges, og vinlærte at å ha med type-2 kontakten kan redde deg når chademo-laderen er ute av drift i "ingemannsland". Det er mulig å kjøpe adapter ccs- chademo, men det kostee en hel del.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:53.