Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Oppvaskbørste: plast vs. naturmaterialer

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Se resultatene: Hva slags oppvaskbørste bruker du? Flere svar er mulig.
Plast. Orker ikke bekymre meg for mikroplast her også 40 54,79%
Plast. Tenker på det, men finner ikke noe alternativ. 20 27,40%
Naturmaterialer. Bekymrer meg ikke for om den er ren. Den brukes jo med såpe. Duh. 6 8,22%
Naturmaterialer. Vasker den i oppvaskmaskin allikevel. 2 2,74%
Vasker med brokkoli 5 6,85%
Du er sprø 6 8,22%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 73. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-03-25, 11:54   #21
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppvaskbørste: plast vs. naturmaterialer

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Vi har dobbelt løp. Usikker på om det har noen effekt, men det betyr at plastkosten brukes litt mindre enn tidligere. Har forresten to naturkoster - en med myk mørk bust og en med lys og litt stivere bust.

Samme her, bortsett fra at vi har bare en naturkost, og den er lys med stiv bust. Jeg bruker den til mer gjenstridig arbeid. Mulig jeg kjøper naturkost neste gang plastkosten skal byttes ut (noe som snart er på tide - takk for påminnelsen!), hvis jeg finner en som virker ok.

Gammel 18-03-25, 14:20   #22
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Vi hadde en slik naturkost for litt siden, og jeg syntes den fort ble litt ekkel etter å ha vasket feks gryte det hadde vært tomatsaus i, eller andre klinete ting. Plastkostene hiver jeg stadig i oppvaskmaskina.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-25, 14:30   #23
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Vi hadde en slik naturkost for litt siden, og jeg syntes den fort ble litt ekkel etter å ha vasket feks gryte det hadde vært tomatsaus i, eller andre klinete ting. Plastkostene hiver jeg stadig i oppvaskmaskina.

Ja, ikke sant? Det er det jeg liker veldig godt med plastkoster. Men jeg ser jo at når jeg f.eks. vasker en skarp kniv så skreller jeg jo av plastbiter. Som går i sluket.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-25, 15:27   #24
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Mitt svar er at dette er noe jeg overhode ikke har tenkt på. Men så har jeg generelt mye plast i bruk da.

Samme for min del.

Gammel 18-03-25, 15:44   #25
Trixie
Bør lage seg en tittel selv

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Bruker naturmateriale. Fra c soap. Anbefales.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-25, 19:14   #26
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Tror det er noe så enkelt som søstrene grene eller normal som er leverandør av mine naturkoster. Til nød rusta eller jula som jeg innimellom frekventerer. Biltema har også.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-25, 19:33   #27
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vurderte den fra IKEA sist jeg var der, mne da kom jeg til at det blir for sjelden å bytte siden jeg er på IKEA ca en gang i året. Bruker plast og kjører den ikke i oppvaskmaskinen, selv om det har skjedd noen få ganger i mitt liv. Bytter når den ser slitt ut. Da skal den få en runde i maskinen i dag, selv om den er relativt ny.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-25, 09:29   #28
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi bruker oppvask-kost fra de Laval. De holder i 30 år (mulig mer, men tror de eldste vi har er såpass).
Men de slipper vel ut mikroplast de også. Dog holder de lenge så om ikke annet så sparer vi miljøet litt ifht produksjon. Har ikke funnet noen i naturmaterialer som er i nærheten av denne i funksjon og holdbarhet. Har flaskebørste i naturmaterialer da.
Den er «så der» i funksjon.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-25, 10:03   #29
Galathea

Galathea sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Tannbørste og oppvaskkost får være i plast enn så lenge, akkurat her syns jeg hygienen trumfer.
Er i gang med å skifte ut skjærefjøler, kjøkkenredskaper andre greier på kjøkkenet som er i plast, samt kluter og annet i syntetiske materialer. Tenker også på det ved innkjøp av klær, og prøver å velge naturmaterialer.

Hadde ærlig talt ikke tenkt på oppvaskbørsten som en stor kilde til mikroplast fra husholdingen, er den det altså? I forhold til andre ting vi bruker som avgir plast?

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-25, 10:15   #30
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå skriver jeg heller ikke STOR kilde til mikroplast da, ærlig talt.

Men ja, jeg prøver å kutte der det går. Og selvsagt trumfer hygiene, det er derfor jeg fortsatt bruker plastkost. Også til tennene.

Jeg har byttet ut gamle plastfjøler, og gjør mitt beste for å bare kjøpe naturmaterialer, både til kjøkken og klær, der det går. Jeg får det ikke til med treningstøy, sko og jeg får det ikke til i matveien. Så vidt jeg har skjønt er selve plasten vi får maten kjøpt i; en stor kilde til mikroplasten vi får i oss i kroppen. Oppvaskbørste og klær går mer rett ut i naturen.

Gammel 19-03-25, 11:07   #31
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg stemte på at du er sprø, men jeg mener egentlig ikke det.
Jeg har både plast og natur, men den i natur råtner jo skaftet på (tre). Så da har jeg stort sett brukt plast, fordi jeg ikke visste at det fins alternativer.

Nå skal jeg på IKEA og kjøpe Välvårdad oppvaskbørste med mange ekstra hoder! For man får kjøpt det løst, ikke sant?

Gammel 19-03-25, 11:09   #32
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Det er faktisk også et godt poeng, Safran. At metallskaft holder seg bedre enn de i tre.

Gammel 19-03-25, 11:33   #33
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Har tenkt på det, men landet på plast enn så lenge.

Har sett på den i metall på Ikea, men liker ikke formen på kosten.

Gammel 19-03-25, 11:55   #34
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har sett noen på Clas Ohlsson, med utskiftbart børstehode, og skaft i metall og silikon. Noen som har dem og kan si noe om hvordan disse fungerer? Kommer både med stiv (lys) og med mykere (mørk) bust. Så noen andre på Kid interiør, som så til forveksling like ut, men som kostet mer enn det dobbelte.

Sist redigert av My : 19-03-25 kl 12:02.
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 20-03-25, 08:16   #35
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette har jeg ikke tenkt på, men mannen min er plutselig veldig opptatt av dette. All annen plast er kastet ut av kjøkkenet. Jeg synes den fra IKEA var pen-ish, så jeg tror jeg skaffer meg en sånn.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-25, 10:48   #36
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Plast. Det bryr meg lite, kjenner jeg.

Gammel 23-03-25, 17:17   #37
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Liker at flere går inn i tråden for å stemme «du er sprø» uten å skrive en kommentar.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:46.